Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Tíz éve ért véget egy ikonikus korszak, leállította a Malév a működését

Már egy évtizede annak, hogy Magyarország egyetlen légitársasága egyik pillanatról a másikra összeomlott, mely miatt be kellett szüntetnie a működését.

...svg content...Érdeklõdõ egy Ikarus buszon a Nagy reptéri jármûfotózás 2019 elnevezésû rendezvényen a budapesti Dózsa György téren 2019. december 28-án. Az idei eseményen már nem csak a Malév arculatát viselõ legendás Ikarus autóbuszflotta vonul fel, a konvojhoz csatlakoznak a repülõtéri oldtimer jármûvek is. Az egész napos programot az Aeropark Repülõmúzeum és a BKV Zrt. közösen rendezte. MTI/Mónus Márton
Belföld
Author image

Nagy Noel

Szerkesztő

Már távoli emlékfoszlánynak tűnik, de egy időben a Malév légitársaság meghatározó szerepet játszott a magyar légiközlekedésben. Magyarország nemzeti légitársaságának története 1946-ra nyúlik vissza, közvetlenül a második világháború után alapították és még a kommunista időszakot is túlélte.

A Malév körüli viharfelhők azonban már a 2008-as gazdasági válság idején elkezdtek gyűlni, de az igazi bajt az Európai Bizottság 2012. januári döntése hozta el, ugyanis kimondták: jogellenesen jutottak állami támogatáshoz.

A 2007 és 2010 közötti időszakban ugyanis komoly állami pénzek kerültek a Malévhoz a tulajdonosi háttér zavaros változása miatt. Az állam előbb eladta, majd 2010-ben visszavásárolta a légitársaságot, időközben pedig állami kötődésű körökből is kapott kölcsönöket, támogatásokat.

A Malév időközben súlyos veszteségeket termelt, a Wizz Air nyomására pedig az Európai Bizottság vizsgálódni kezdett a Malév állami támogatásaival kapcsolatban, majd végül 2012. januárjában mondta ki, amitől sokan féltek:

„A Malév jogtalan kapott állami támogatásokat és a visszaállamosítás sem volt jogszerű”

Az Európai Bizottság ezért arra kötelezte a Malévot, hogy fizesse vissza az összes állami támogatást és eltiltotta a magyar államot attól, hogy további támogatásokat nyújtson. A légitársaságnak viszont 100 milliárd forintot kellett volna a semmiből visszafizetnie, ami egyenlő volt a halálos ítélettel.

Megpróbáltak az utolsó pillanatokban befektetőt találni, de ebben a pénzügyi helyzetben ez sem járt sikerrel. Limburger Lóránt akkori vezérigazgató azt mondta még februárban, hogy a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték kérni előre a szolgáltatás ellenértékét.

A Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról és vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött február 2-án, csődvédelem alá helyezte a Malévot. A csőd miatt a szolgáltatók nem biztosították a szolgáltatást, ezért másnap eljött a légitársaság fekete napja.

2012. február 3-án a Malév leállította az üzemszerű működést, az IATA elvette a repülési jogát, reggel 6:00-kor pedig hivatalosan is felfüggesztették a repülési tevékenységüket. A Malév által lízingelt Boeing-gépeket az amerikai lízingcég lefoglalta, többek között egy Tel-Avivban tartózkodó gépet is.

Az utolsó Malév-járat az MA745-ös számot viselte és egy Boeing 737-es gép utazta le Helsinki és Budapest között. A gép 9:45-kor landolt Budapesten és akkor végérvényessé vált: vége a Malévnak.

A légitársaság végül 170 milliárd forintos adósságot hagyott maga mögött és egy hosszas csődeljárást követően 2018. június 6-án, jogutód nélkül szűnt meg a legtöbb leányvállalatával együtt.

Deutsch Tamás: vérlázító provokációra készülnek Gyurcsányék

Deutsch Tamásnál többszörösen betelt a pohár Gyurcsány Ferencék miatt, szerinte megint hazudnak reggel, éjjel meg este.

Meglepően sokan kihagyják a kézmosást mosdóhasználat után

Emellett az is valószínűsíthető, hogy azok közül, akik kezet mosnak WC után és ebéd előtt, sokan nem figyelnek oda az alaposságra sem.

Szarvast gázoltak Piliscsabánál, kocsi alá került az állat

Súlyos baleset történt Piliscsabánál, ahol két gépkocsi is érintett volt egy szarvas elgázolásában, aki minden bizonnyal nem élte túl az ütközést.