Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,55 Ft
Euró
391,49 Ft
Font
458,12 Ft
Bitcoin
59,403 $

Tíz éve ért véget egy ikonikus korszak, leállította a Malév a működését

Már egy évtizede annak, hogy Magyarország egyetlen légitársasága egyik pillanatról a másikra összeomlott, mely miatt be kellett szüntetnie a működését.

Érdeklõdõ egy Ikarus buszon a Nagy reptéri jármûfotózás 2019 elnevezésû rendezvényen a budapesti Dózsa György téren 2019. december 28-án. Az idei eseményen már nem csak a Malév arculatát viselõ legendás Ikarus autóbuszflotta vonul fel, a konvojhoz csatlakoznak a repülõtéri oldtimer jármûvek is. Az egész napos programot az Aeropark Repülõmúzeum és a BKV Zrt. közösen rendezte. MTI/Mónus Márton
Belföld

Nagy Noel

Szerkesztő

Már távoli emlékfoszlánynak tűnik, de egy időben a Malév légitársaság meghatározó szerepet játszott a magyar légiközlekedésben. Magyarország nemzeti légitársaságának története 1946-ra nyúlik vissza, közvetlenül a második világháború után alapították és még a kommunista időszakot is túlélte.

A Malév körüli viharfelhők azonban már a 2008-as gazdasági válság idején elkezdtek gyűlni, de az igazi bajt az Európai Bizottság 2012. januári döntése hozta el, ugyanis kimondták: jogellenesen jutottak állami támogatáshoz.

A 2007 és 2010 közötti időszakban ugyanis komoly állami pénzek kerültek a Malévhoz a tulajdonosi háttér zavaros változása miatt. Az állam előbb eladta, majd 2010-ben visszavásárolta a légitársaságot, időközben pedig állami kötődésű körökből is kapott kölcsönöket, támogatásokat.

A Malév időközben súlyos veszteségeket termelt, a Wizz Air nyomására pedig az Európai Bizottság vizsgálódni kezdett a Malév állami támogatásaival kapcsolatban, majd végül 2012. januárjában mondta ki, amitől sokan féltek:

„A Malév jogtalan kapott állami támogatásokat és a visszaállamosítás sem volt jogszerű”

Az Európai Bizottság ezért arra kötelezte a Malévot, hogy fizesse vissza az összes állami támogatást és eltiltotta a magyar államot attól, hogy további támogatásokat nyújtson. A légitársaságnak viszont 100 milliárd forintot kellett volna a semmiből visszafizetnie, ami egyenlő volt a halálos ítélettel.

Megpróbáltak az utolsó pillanatokban befektetőt találni, de ebben a pénzügyi helyzetben ez sem járt sikerrel. Limburger Lóránt akkori vezérigazgató azt mondta még februárban, hogy a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték kérni előre a szolgáltatás ellenértékét.

A Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról és vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött február 2-án, csődvédelem alá helyezte a Malévot. A csőd miatt a szolgáltatók nem biztosították a szolgáltatást, ezért másnap eljött a légitársaság fekete napja.

2012. február 3-án a Malév leállította az üzemszerű működést, az IATA elvette a repülési jogát, reggel 6:00-kor pedig hivatalosan is felfüggesztették a repülési tevékenységüket. A Malév által lízingelt Boeing-gépeket az amerikai lízingcég lefoglalta, többek között egy Tel-Avivban tartózkodó gépet is.

Az utolsó Malév-járat az MA745-ös számot viselte és egy Boeing 737-es gép utazta le Helsinki és Budapest között. A gép 9:45-kor landolt Budapesten és akkor végérvényessé vált: vége a Malévnak.

A légitársaság végül 170 milliárd forintos adósságot hagyott maga mögött és egy hosszas csődeljárást követően 2018. június 6-án, jogutód nélkül szűnt meg a legtöbb leányvállalatával együtt.