Tényleg árthatnak az elektromos autók a gazdaságnak?
Nem mindenki boldog az elektromos autók népszerűségének növekedése láttán.
Noha az elektromos autók talán minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvendenek és egyre nagyobb szeletet szakítanak ki maguknak a tortából, vannak, akik szerint nagyobb kárt okoznak, mint amennyi hasznot hoznak.
Fokozatosan nő azon országoknak és amerikai államoknak a száma, amelyek úgy döntöttek, betiltják a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítését, ám Wyoming talán más utat választ. Bemutatták ugyanis azt a törvénytervezetet, amely 2035-ig betiltaná az új elektromos autók értékesítését, mindezt pedig az olajipar stabilitásának biztosítása érdekében.
Kalifornia mellet New York, Washington, Oregon és Massachusetts is nemet mondott már a belsőégésű motorral szerelt új autók értékesítésére, a döntéstől pedig azt remélik, hogy ezen autók nagy többsége 2035-ig el is tűnik az utakról. Tizenhét másik államban szigorúbb kibocsátási kritériumok bevezetését fontolgatják, amíg sor nem kerül a teljes betiltásra, ami jelentős gazdasági problémát jelentene Wyoming állam számára.
Jöhet a belsőégésű autók betiltásra?
Éves átlagban ugyanis 85,5 millió hordó olajjal Wyoming a nyolcadik legnagyobb olajkitermelő az USA-ban, emellett az államok egyik legfontosabb olaj- és földgázközpontja. Területén 50 ezer kilométernyi vezeték fut keresztül, a teljes fosszilis ipar közel 70 000 embert foglalkoztat.
A fentiek fényében Jim Anderson szenátor szerint, amikor más államokban a belsőégésű motorral hajtott autók betiltása mellett kampányolnak, akkor egyben Wyoming gazdasága ellen is támadást indítanak.
Annak érdekében, hogy a támadások élét kivegyék, négy szenátor és két republikánus képviselő előállt egy törvényjavaslattal, amelyben azt javasolják, hogy 2035-ig fokozatosan szüntessék meg az új elektromos járművek értékesítését az államban, vagyis ugyanazt tennék, mint más államokban, csak épp fordított irányban.
A javaslatban azzal érvelnek, hogy az állam gazdasága szempontjából mindig is kiemelten fontos volt az olaj- és földgázkitermelés, az elektromobilitás irányába történő elmozdulás azonban mindezt alapjaiban megingatná, ami a foglalkoztatási adatok és az emberek jólétének romlásában is megmutatkozna.
Az iparági történéseket figyelembe véve viszonylag kicsi az esélye, hogy a javaslat törvényi szintre emelkedjen, ám benyújtása arra mindenképpen jó volt, hogy az embereket elgondolkodtassa az elektromos autók egyes államok gazdaságára gyakorolt hatásáról.