Tanárvizsga: tízezer pedagógus már levizsgázott, 27-en megbuktak
A Belügyminisztérium szerint pozitívak a visszajelzések, a szakszervezet viszont egészen másról számolt be: sokan megalázónak tartják a számonkérést.
Mint azt már megírtuk, a magyar oktatási rendszerben dolgozó pedagógusok számára új kötelezettség lépett életbe, a Belügyminisztérium rendelkezése alapján ugyanis szeptember 11-én elindult az a folyamat, amelynek keretében a tanároknak és óvodapedagógusoknak kötelező továbbképzésen kell részt venniük, majd vizsgát tenniük a Nemzeti alaptantervből, illetve az Óvodai nevelés országos alapprogramjából. Az első szakaszban az óvodapedagógusok kezdhették meg a képzést, közülük néhányan pedig már sikeresen teljesítették is a vizsgát.
A program keretében a pedagógusoknak 2025. január 31-ig kell elvégezniük a 10 órás távoktatási kurzust, amelyet a Nemzeti Közszolgálati Egyetem biztosít egy online platformon keresztül. Az ezzel kapcsolatos további részletekről ebben a korábbi cikkünkben számoltunk be.
Most pedig a Népszava azt írja, eddig mintegy tízezer pedagógus vizsgázott le a Pintér Sándor belügyminiszter által kötelezően előírt továbbképzés után. Ők már „megújították” a Nemzeti alaptantervvel (NAT), illetve az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatos ismereteiket. A lap érdeklődésére a Belügyminisztérium (BM) azt közölte, hogy kedd délutánig mintegy 51 ezer pedagógust értesítettek a képzésről. Közülük csaknem 21 ezren regisztráltak, s a regisztráltak közel fele már le is vizsgázott, 27 ember azonban megbukott, nekik ismételniük kell (erre kétszer lesz lehetőségük a képzési-számonkérési időszakban). A képzést és az ahhoz kapcsolódó számonkérést az Oktatási Hivatal a Nemzeti Közszolgálati Egyetem bevonásával szervezi meg. A 10 órás távoktatás után a sikeres vizsgához egy 20 kérdésből álló teszt 15 kérdésére kell jól válaszolni.
Nem minden pedagógusnak válik egyszerre
A szaktárca közölte, hogy a képzés és a vizsga nem minden pedagógusnak válik egyszerre elérhetővé, időről-időre újabb pedagógusok kapnak hozzáférést. Egyelőre az óvodapedagógusoktól érkeztek visszajelzések, ők pozitívan értékelték a tananyag szerkezetét, tartalmát, amit annak is hasznos volt átismételni, aki több évtizede dolgozik óvodapedagógusként.
„Az előzetes szakszervezeti híresztelésekkel ellentétben nem volt szükség arra, hogy külön készüljenek, csupán követniük kellett a tartalmakat, így könnyen teljesíthetővé vált a vizsga is” – fogalmazott a Belügyminisztérium. A korábban a rendeletet bíráló Pedagógusok Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője, Nagy Erzsébet a lapnak azt mondta: a hozzájuk érkezett visszajelzések alapján sokan viszont megalázónak tartják a számonkérést, a vizsgán feltett kérdések sokszor szakmaiatlanok vagy primitívek.
A PDSZ-hez eljutott kérdéssorban szerepel például olyan kérdés, hogy mi a célja a korszerű idegennyelv-tanításnak? Itt két, előre megírt válasz közül lehet választani, az egyik a „szavak tanulása”, a másik a tanuló „nyelvi cselekvőképességének fejlesztése”. Ám van olyan kérdés is, hogy kinek a zenepedagógiai elveire épül az énektanítás? Holott erre az általános iskolások is tudják a választ.
Nagy Erzsébet szerint azt viszont kérdéses, mennyi pont jár a képzés elvégzéséért a teljesítményértékelésnél, illetve azt sem tudni, mennyi fizetésemelés jár azoknak, akik 80% felett teljesítenek. A képzés elvégzéséről az Oktatási Hivatal állít ki tanúsítványt, amit a pedagógusnak – a kézhezvételét követő három napon belül – be kell mutatnia a munkáltatónak. A pedagógusok teljesítményértékelésénél (TÉR) a képzést és eredményét figyelembe kell venni – jegyzi meg a 24.hu.
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, Horváth Péter a Magyar Nemzetnek azt mondta: a béremelés óta a tanárok körében érezhető a bizalom növekedése, a mobiltelefonok iskolai korlátozása helyes, az új teljesítményértékelési rendszer fogadtatása nagyon eltérő. A tanárvizsgáról úgy vélte, hogy mivel a jelenleg hatályos NAT-ot négy éve vezették be, ezért jobb lett volna, ha ekkor készítik el és adják ki a lényeget kiemelő és a jogszabályokat sokkal könnyebben megértető segédanyagot.
„Bár még nem ismerem az anyagokat, feltételezem, hogy hasznosak lesznek, mert nem kell elővenni a NAT-ot és a kerettantervet, hanem a segédletekben a legfontosabb részek ott lesznek mindenki előtt” – magyarázta a lapnak nyilatkozva. Hozzáfűzte: a továbbképzésen nem minden pedagógusnak kell részt vennie, a kollégiumi nevelőknek például nem szükséges a részvétel.