Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Szijjártó Péter szerint 2025 az áttörés éve lehet az új kínai gyárak működésbe lépésével

Szijjártó Péter szerint 2025 az áttörés éve lehet az új kínai gyárak működésbe lépésével

Szijjártó Péter szerint 2025 az áttörés éve lehet az új kínai gyárak működésbe lépésével
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert

A külgazdasági és külügyminiszter szerint még idén vagy a jövő év elején megkezdi a termelést több piacvezető kínai óriáscég is Magyarországon, ami a magyar gazdaság számára 2025-ben áttörést jelenthet.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a magyar-kínai gazdasági vegyes bizottság ülését megelőző sajtótájékoztatón leszögezte, hogy a két ország együttműködéséből mind a két fél sokat profitál, ezért azt tovább kívánják fejleszteni a tavaly megkötött, minden területre kiterjedő stratégiai partnerségi megállapodás jegyében. Hangsúlyozta, hogy 2020-ban, 2023-ban, majd 2024-ben is a kínai vállalatok hozták a legtöbb beruházást Magyarországra.

Így nálunk a kormányzat támogatásával az utóbbi tíz évben 54 modern kínai nagyberuházás jött létre 7000 milliárd forintos összértékben, több mint 30 ezer új munkahelyet teremtve közvetlenül. Mint Szijjártó fogalmazott, ezek a nagy kínai beruházások lehetővé tették, hogy „hosszú idő után Magyarország nem a követője, hanem a globális éllovasa egy nagy technológiai forradalomnak”, utalva ezzel az autóipar elektromos átállására. Majd kifejtette, hogy több piacvezető kínai óriáscég is idén vagy jövő év elején kezdi meg a termelését hazánkban, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy 2025 a magyar gazdaságban az áttörés éve legyen.

Példaként említette, hogy a BYD első európai gyára a jövő év elején kezdi meg a gyártást Szegeden, a CATL, amely a kontinens egyik legnagyobb elektromosakkumulátor-üzemét építi Debrecenben, pedig már idén termelni kezd. Emellett nyáron a Huayou Cobalt, míg ősszel a Semcorp is elindítja a gyártását. „Ez azt jelenti tehát, hogy a nagy, világpiacvezető kínai vállalatok magyarországi gyárai az idei esztendő végéig, legkésőbb a jövő év elején termelésbe állnak, és ezzel a magyar gazdaság növekedésének nagy lendületet adnak, s lehetővé teszik, hogy az idei esztendő a magyar gazdaságban az áttörés éve legyen” – emelte ki a miniszter.

Egyúttal bejelentette: a felek most megerősítették kölcsönös szándékukat arra nézve, hogy a nagy termelő beruházások után kutatás-fejlesztési és szolgáltatási beruházások is érkezzenek Kínából Magyarországra, amelyek felgyorsíthatnák a gazdaság dimenzióváltását. Szijjártó szerint a kínai vállalatok első számú beruházási célpontja Európában ma már Magyarország, és hasonlóképpen, a Közép-Európába irányuló kínai export légi logisztikai központja is Budapest lett. Ezután arra tért ki, hogy a budapesti repülőtér rekord cargoforgalmat bonyolított a tavalyi évben, ennek több mint fele a nagy kínai elektronikus kereskedelmi cégek forgalmához kötődik.

„Az így Magyarországra szállított áruk mintegy 95 százaléka más országba kerül továbbszállításra” – magyarázta Szijjártó Péter. Úgy véli, abszolút vezető pozícióban vagyunk Közép-Európában a légiforgalom tekintetében, hiszen kilenc kínai várossal 37 cargojárat köt minket össze hetente, a személyforgalomban pedig hét nagy kínai város és Budapest között 21 járat közlekedik minden héten – írja az MTI a minisztérium közleménye alapján.


Korábban egyébként arról is beszámoltunk, hogy a magyar külügyminiszter az elsők között reagált Donald Trump amerikai elnök súlyos vámjaira, amiket az Európai Unióra vetett ki. Szijjártó szerint ismét a brüsszeli politikus alkalmatlanságának levét isszák meg az Európában élők. „A helyzet az amerikai elnök tegnapi vámbejelentései után egyértelmű: az Európai Bizottságnak tárgyalnia kellett volna! Minderre volt (lett volna) két és fél hónapjuk” – húzta alá a posztjában.