Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Szeptembertől a csecsemők személyi igazolványát is be kell mutatni a hazai szállásokon

Szeptembertől a csecsemők személyi igazolványát is be kell mutatni a hazai szállásokon

Szeptembertől a csecsemők személyi igazolványát is be kell mutatni a hazai szállásokon
Fotó: Unsplash/Valeria Zoncoll

Biztonsági okokra hivatkozva szeptembertől újabb adatszolgáltatásra kötelezik a szállásadókat a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszeren keresztül.

A koronavírus-járvány által gazdaságilag masszívan sújtott szektor egy következő problémával kell szembesüljön szeptembertől: arra kötelezik a szállásadókat, hogy érkezéskor egy okmányolvasóval fényképezzék le a vendégek iratát, és ezt töltsék fel a Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA). Semmi könnyítés, sem pedig kivétel, ugyanis a legkisebb szálláshelynek is adatot kell szolgáltatnia, a legkisebb vendégekről is, azaz a csecsemők okmányát is kötelező jelleggel be kell majd mutatni.

A cikk a videó után folytatódik

Alapvetően januártól akarták bevezetni az új adatszolgáltatási kötelezettséget, majd ezt áprilisra tolták, az új céldátum pedig most szeptember 1. lett. Minden magyarországi szálláshely-szolgáltató köteles lesz ekkortól csatlakozni a VIZA-rendszerhez, és az okmányolvasó segítségével minden vendég személyes iratát le kell majd fotózniuk, illetve fel kell tölteniük a rendszerbe.

A VIZA egy kérdezz-felelek formájában ír a kérdéses rendszerről, ahol azt is leírják, hogy amennyiben a szülők nem tudják bemutatni a csecsemő személyi igazolványát, úgy a szállásadónak meg kell tagadnia a szolgáltatást.

Miért kérhetik el a szálláshelyen a személyi igazolványomat?

A szálláshely-szolgáltatót törvény kötelezi arra, hogy a vendég érkezésekor a vendég személyi azonosításra alkalmas fényképes okmányán lévő adatokat okmányolvasóval a szálláshelykezelő szoftverében rögzítse. A vendéget a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet kötelezi arra, hogy okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak.

„34. § (1) Az érvényes személyazonosító igazolványt a magyar állampolgár, a bevándorolt, a letelepedett, a menekült és az oltalmazott jogállású személy köteles sértetlenül megőrizni, jogszabályban meghatározott esetekben és módon − felhívásra − bemutatni, a személyazonosító igazolvány érvénytelenné válásakor, a visszavonás elrendelésekor vagy a jogosultság megszűnésekor, illetve az új állandó személyazonosító igazolvány kiadásakor a személyazonosító igazolvány átvételére jogosult hatóságnak leadni.”

Hogyan történik a szálláshely-szolgáltatás megtagadása?

A szálláshely-szolgáltatás igénybevételének új feltétele, hogy az igénybe vevő a személyazonosító okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak annak érdekében, hogy annak adatait a VIZA rendszerben rögzíteni lehessen. A jogszabály alapján az okmány bemutatásának hiányában a szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A VIZA rendszerbe adatok továbbítására a szálláshely-szolgáltató 2021. szeptember 1. napjától (tervezett indulás!) köteles.

Mi a teendő, ha a gyerekem 3 éves és nincs személyazonosító okmánya?

A jogszabály nem tesz különbséget életkor alapján a vendégek okmánybemutatási kötelezettségére vonatkozóan. Ezért minden vendég azonosítására be kell mutatni a fényképes okmányt érkezéskor. A személyi igazolvány igénylése gyermekek számára nincs életkorhoz kötve.

Amennyiben Ön vagy az Önnel együtt utazók az utazás megkezdésekor nem rendelkeznének érvényes személyazonosító okmánnyal, javasoljuk, megfelelő időben tekintsék át a magyar személyazonosító okmányok kiadása, cseréje, pótlása feltételeit a Kormányablakok információs oldalán, és tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a szálláshelyre érkezéskor minden utazó érvényes személyazonosító okmánnyal rendelkezzen:

  • Állandó személyazonosító igazolvány kiadása iránti kérelem
  • Állandó személyazonosító igazolvány cseréje, pótlása iránti kérelem
  • Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem

Mi történik abban az esetben, ha nem ad okmányt a vendég?

A hatályos jogszabály szerint amennyiben a vendég nem adja át okmányolvasásra a személyi azonosítására szolgáló okmányt, abban az esetben a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A VIZA rendszerbe adatok továbbítására a szálláshely-szolgáltató 2021. szeptember 1. napjától (tervezett indulás!) köteles.

Eddig nem kellett személyes adatokat tartalmazó adatokat rögzíteni. Az okmányolvasóval személyes adatok kerülnek az NTAK-ba?

A jogszabály a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) számára kizárólag statisztikai adatok szolgáltatását írja elő. Ez azt jelenti, hogy az NTAK számára a szálláshely-kezelő szoftverben a szálláshely-szolgáltató által kizárólag a vendégek tartózkodásával összefüggő statisztikai jellegű és forgalmi adatok rögzítése és beküldése kötelező. Az NTAK-ba továbbra sem érkeznek személyes adatok.

A szálláshely-szolgáltató opcionálisan eddig is rögzíthetett további adatokat a szálláshely-kezelő rendszerében, szálláshely-kezelő szoftverében adatkezelési tájékoztatójában rögzített egyéni céljainak megfelelően. A VIZA rendszer az eddigi statisztikai jellegű adatszolgáltatástól teljesen eltérő és elkülönült rendszer.

Ebbe a rendszerbe kerülnek be titkosított módon azok a személyes adatok, amelyeket a szálláshely-szolgáltató okmányolvasón keresztül rögzített. Az NTAK és VIZA tehát két önálló rendszer, amely önálló rendszerekhez két egymástól teljesen elkülönült informatikai csatornán keresztül csatlakoznak a szálláshely-kezelő szoftverek.

Lesz-e szankció, ha a szálláshely-szolgáltató nem szerez be okmányolvasót?

Igen. A jogszabályban a VIZA rendszer felé előírt adattovábbítási kötelezettség elmulasztása szankciókat von maga után. Az adattovábbítás elmaradását a területileg illetékes jegyző szankcionálja.

Külföldi állampolgárok dokumentumait is kell-e olvasnia az okmányolvasónak?

Mivel a jogszabály nem tesz különbséget a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők között állampolgárság alapján sem, így minden, magyarországi szálláshelyen megszálló vendég adatait a személy azonosítására szolgáló okmányból, okmányolvasó segítségével kell rögzíteni a szálláshely-kezelő szoftverben.

Az okmányok olvasására olyan okmányolvasót lehet használni, amely együtt tud működni olyan szálláshely-kezelő szoftverrel, ami a turisztikai tárhelyszolgáltató igazolásával rendelkezik arra nézve, hogy képes a VIZA rendszer számára adatot továbbítani. Érdemes olyan okmányolvasót választani a piacon elérhetőek közül, amely felismer minden típusú útlevelet.

A VENDÉGEM ingyenesen használható szoftver okmányolvasó modulja a magyar személyi igazolvány, vezetői engedély és útlevél, az európai uniós személyi igazolványok és útlevelek, valamint a harmadik országból érkező vendég esetében az útlevél okmányolvasásra lesz alkalmas.

Minden szálláshely-szolgáltatónak kell okmányolvasó?

Igen. A jogszabály nem tesz különbséget a szálláshely-szolgáltatók között típus alapján, tehát minden szálláshely-szolgáltatónak egyformán jogszabályi kötelezettsége az okmányolvasó használata.

Előfordul, hogy a szállásadó és a vendég egyáltalán nem találkoznak. Ilyenkor mit tud majd tenni a szolgáltató?

A szálláshely-szolgáltató kizárólag úgy érkeztetheti a vendégeit, hogy okmányolvasón keresztül beolvassa a vendég azonosítására szolgáló okmányból az adatokat. Ellenkező esetben a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. Ha nem a szálláshely-szolgáltató személyesen, akkor alkalmazottja vagy megbízottja is elláthatja az érkeztetéssel kapcsolatos okmányolvasási feladatokat, ennek megszervezése a szálláshely-szolgáltató feladata és felelőssége. A VIZA rendszer számára történő adattovábbítást a területileg illetékes kereskedelmi hatóság ellenőrzi.

A szálláshely-szolgáltatóknak kell adatkezelési dokumentációt készíteni, ismertetni és aláíratni a vendégekkel, miután bevezetésre került az okmányolvasó? Hol lehet ilyen tájékoztatóhoz jutni?

Adatkezelési tájékoztatóval minden szálláshely-szolgáltatónak rendelkeznie kell, aki a vendégei beazonosítására alkalmas személyes adatokat rögzíti szálláshelykezelő szoftverében. Mivel a VIZA rendszerben is a szálláshely-szolgáltató az adatkezelő és a turisztikai tárhelyszolgáltató az adatfeldolgozó, ezért továbbra is a szálláshely-szolgáltatóknak kell adatkezelési tájékoztatóról gondoskodni.

Mivel minden szálláshely-szolgáltató egyedileg határozza meg, hogy milyen személyes adatokat rögzít, milyen céllal és azokat mennyi ideig tárolja, ezért az adatkezelési tájékoztatókat is szálláshelyre és szálláshely-szolgáltatóra szabva szükséges elkészíteni. A tájékoztató elkészítésében a szakmai szervezetek, valamint adatkezelési szakember, szakjogász tud segítséget nyújtani.