Rendkívüli méreteket ölt a szakképzett tanárok hiánya Magyarországon
Egyre emelkedik azok száma, akik úgy oktatnak valamilyen tárgyat az iskolákban, hogy nem rendelkeznek a szükséges szakképesítéssel.
Az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének nemrégiben publikált összesítése szerint négy év alatt két-háromszorosára emelkedett a képesítés nélkül tanítók aránya; ezek az oktatók a pedagógiai képesítést megszerezték ugyan, de nem abból a tárgyból, amit tanítaniuk kell a szakképzett tanárok hiánya miatt.
A közoktatás indikátorrendszere 2021 kiadvány szerint 2020-ban a természettudományi tárgyakat tanítók 10, a matematikát tanítók 9, az idegen nyelvet tanítók 8, valamint az összes szakos tárgyat tanítók 7 százaléka nem rendelkezett szakképesítéssel a tárgy oktatásához.
Az érettségit nem adó szakképző iskolákban matematikát tanítók 12 százaléka , valamint a szakos tárgyak oktatóinak 10 százaléka is a megfelelő képesítés nélkül tartja meg óráit. Az érettségit adó szakképzést illetően utoljára 2019-ről érhetők el adatok, ekkorra 4-6 százalékos arányok alakultak ki, szintén jelentős növekedést követően.
A gimnáziumokban kicsit jobb a helyzet, 2020-ban ugyanis csupán a szaktárgyakat tanítók 3-4 százaléka nem rendelkezett megfelelő képesítéssel, a 2010-es 1-2 százalékhoz képest azonban ez is jelentős növekedés – olvasható a Portfolio cikkében.
Legrosszabb esetben a községek vannak; a szakképzett pedagógusok hiánya minden szakos tárgy esetén meghaladja a 10 százalékot. Égető szükség lenne természettudományt oktató tanárokra, a kisebb vidéki települések általános iskoláiban ugyanis 2020-ra már meghaladta a 14 százalékot a szakképesítés nélkül fizikát, kémiát vagy biológiát tanítók aránya.
A hátrányos helyzetű régiókban még elkeserítőbb a helyzet, azokban az általános iskolákban ugyanis, ahol magas a halmozottan hátrányos helyzetű diákok száma, rendkívüli mértéket ölt a tanárhiány is; az idegen nyelvet oktatók negyedének, a matematikát oktatók 23 százalékának, valamint a természettudományi tantárgyakat tanító pedagógusok 20 százalékának nincs megfelelő képesítés a birtokában.