Szakértők: az ársapka miatt nem szállítanak Magyarországra üzemanyagot az importőrök
A kormány által bevezetett hatósági ár miatt az importőröknek egyáltalán nem éri meg Magyarországra szállítani üzemanyagot, s bár az ársapka jövője kérdéses, az ellátásbiztonságé ennél lényegesebb.
Az ATV Híradó legfrissebb riportja az üzemanyagokra érvényes ársapkákat vette górcső alá: a megkérdezett szakértők szerint egyelőre nem lehet biztosat mondani annak kapcsán, hogy január elsejétől megszüntethető-e az ársapka, mivel az ennek feltételéül szabott kritériumok egyelőre nem teljesültek.
Két feltétele is van annak, hogy maradhasson az ársapka
A Híradó megkeresésére az Agrárminisztérium azt írta, két feltétele is van annak, hogy az üzemanyag-ársapka január elseje után is megmaradjon: az egyik az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan folytatása, a másik pedig a dunai finomító folyamatos működése.
Az első feltétellel máris vannak problémák, hiszen a kőolajszállítás jelenleg bizonytalan a Barátság vezetéken keresztül, ám a hazai kőolaj több mint 60 százaléka jelenleg kizárólag Oroszországból szerezhető be. Holoda Attila ennek kapcsán rámutatott, az orosz kőolajszállítás részleges kiesését pótolhatja az Adria-kőolajvezetéken érkező nyersanyag is.
Hozzátette, van egy belső tartalékunk is, mivel „a szénhidrogén készletező szövetség tartályparkjaiban, illetve az ő általa bérelt tartályparkokban többfelé tárolnak nyers kőolajat is, illetve feldolgozott üzemanyagot is, ez jelenleg, ennek a készletnek a rendelkezésre állási időtartama 70-74 nap”.
Az importőrök nem szállítanak üzemanyagot Magyarországra
A szakértő kiemelte, míg a kőolaj részlegesen pótolható, addig a Dunai Finomító nem, így ezen múlhat, hogy mi lesz januártól a benzinárstoppal: a Dunai Finomító jelenleg 60 százalékos kapacitáson üzemel. Ennek kapcsán Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu alapító tulajdonosa megosztotta:
A már most is jelentkező ellátási problémák kapcsán Bujdos rámutatott, ezek az ellátási zavarok akkor sem szűnnek meg, ha a százhalombattai finomító ismételten teljes kapacitással működne. Kiemelte, ha a battai finomító újra 100 százalékos kapacitással működik, még ez sem elegendő ahhoz, hogy a teljes hazai hálózat zökkenőmentesen ki legyen szolgálva.
Ezen a ponton hangsúlyozta, az ársapka miatt az importőrök továbbra sem szállítanak üzemanyagot Magyarországra, de ha mégis, akkor is csak nagyon korlátozott mértékben. Egy jó hírt azonban megosztott a szakértő: hetek óta csökkenőben vannak az üzemanyagárak, így ha a kormány úgy határoz, hogy eltörli az üzemanyagársapkát, akkor az már kevésbé fájna, mintha nyáron döntöttek volna erről.