Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Sorra szabják ki a százezres bírságokat a turistabuszokra

Az elsőfokú elmarasztaló határozatokat azon turistabuszok üzembentartói kapják, amelyek a nyáron az előzetes várakozási hozzájárulás nélkül hajtottak be a budai vár várakozási övezetébe. Ám a NiT szerint kérdéses, hogy a csak a fel- és a leszállás idejére megálló buszoktól is kérhető ilyen hozzájárulás.

...svg content...Fotó: Turistabusz halad el a Lánchíd előtt, a Clark Ádám téren 2020. január 4-én. MTI/Máthé Zoltán
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő
TÉMÁK

A budai vár várakozási területére (a Dísz tér, Hunyadi János út és a Palota út területe, tehát a két sorompó közti terület) való behajtást az önkormányzat 2022. december 1-je óta várakozási hozzájáruláshoz és előzetes regisztrációhoz köti. De a várakozási hozzájárulást, mint feltételt előírja a magasabb szintű fővárosi parkolási rendelet is, mégpedig a 6 és 22 óra közötti időszakokra.

Az önkormányzatnak a behajtáshoz való előzetes hozzájárulása egy napra 9 ezer, egy hétre 45 ezer, míg egy évre 900 ezer forintba kerül. Ha pedig egy buszos vállalkozás várakozási hozzájárulás nélkül hajt be a vár parkolási övezetébe, 100 ezer forint közigazgatási bírságot köteles fizetni – ezáltal az I. kerület sorra szabja ki a közigazgatási bírságokat az elsőfokú elmarasztaló határozataiban. Soron kívül A havazás megbénította a vasúti közlekedést – masszív késések és kimaradó járatok

Azok kézbesítése már meg is kezdődött a buszos vállalkozásokat is képviselő szakmai szervezet, a NiT Hungary értesülése szerint. Ám a szervezetnek változatlanul az a szakmai és jogi meggyőződése – ugyanis már korábban is foglalkozott a kérdéssel –, hogy a várakozási hozzájárulás nélkül a várakozási övezetbe behajtó, de ott kizárólag utaskiszállítás, vagy utasfelvétel céljából megálló autóbuszok ellen a fenti jogcímen indított közigazgatási eljárások jogi szempontból megkérdőjelezhetők, így ezek a határozatok jogorvoslat keretében megtámadhatók.

A Világgazdaság megjegyezte, a KRESZ szerint egyébként az a várakozás, ha a vezető elhagyja a járművet, vagy ha a járműnél tartózkodik és a leállás óta legalább 5 perc telt el. Egyúttal kiemelték, fellebbezni készülő tagjainak a NiT jogi segítséget, mintadokumentumot kínál.

A szervezet korábban arra is felhívta tagjai figyelmét, hogy a szabályozás a vár várakozási övezet területén belül várakozó (parkoló) autóbuszokra vonatkozik, de a buszok közlekedésére, így a budai várnegyed területén belül a közutak jogszerű használatára is a KRESZ szabályai, és a kihelyezett közlekedési táblák utasításai az irányadók. Fontos továbbá, hogy a helyi parkolási rendelettől és a fővárosi rendeleti szintű szabályozástól eltérően ebben a rendeletben új fogalomként jelenik meg a „behajtás”, mint a várakozással összefüggő, ahhoz kapcsolódó tevékenység.