Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Ha egy igazán egyedi sci-fit akarsz nézni a hétvégén, ez a legjobb választás

Ha egy igazán egyedi sci-fit akarsz nézni a hétvégén, ez a legjobb választás

Ha egy igazán egyedi sci-fit akarsz nézni a hétvégén, ez a legjobb választás
Northfoto

Valószínűleg még mindig sokan vannak, akik nem látták ezt a sci-fit, pedig egyedülálló alkotás, és több figyelmet érdemelne.

Cloverfield 2008-ban robbant be a mozikba, és közel húsz év távlatából is az egyik legerősebb found footage filmként tartják számon. A Collider szerint „a King Konghoz vagy Godzillához hasonló kaiju-filmekkel ellentétben a Cloverfield erősen a horror elemekre épít, mivel teljesen civil nézőpontból mutatja be az eseményeket”. Ez a civil szemszög tette igazán félelmetessé a filmet, hiszen a néző nem hős katonák vagy tudósok szemén keresztül látta a pusztítást, hanem hétköznapi emberek kétségbeesett menekülését.

A cikk a videó után folytatódik

A történet egy áprilisi estén játszódik New Yorkban, és Rob (Michael Stahl-David) kézikameráján keresztül bontakozik ki. A felvételeket később az amerikai Védelmi Minisztérium találja meg, és ezekből próbálják rekonstruálni, mi történt azon az éjszakán. A kezdetben ártatlan búcsúbuli hamar rémálommá válik, amikor egy földrengésszerű robaj után egy gigantikus lény kezdi el pusztítani a várost. A kézikamerás stílus fokozza a tehetetlenség érzését: a néző úgy érzi, mintha maga is a menekülők között lenne, miközben a káosz minden pillanata közvetlen közelről tárul elé.

A rendező, Matt Reeves a Collidernek adott interjúban hangsúlyozta, a kézikamerás megközelítésért küzdenie kellett: Harcoltam az ikonikus kézikamerás nézőpontért”. Ez a döntés alapvetően határozta meg a film stílusát, és tette lehetővé, hogy a Cloverfield egyszerre legyen katasztrófafilm és horror, miközben a néző végig a túlélésért küzdő civilek szemszögéből tapasztalja meg az eseményeket.

A film köré épített marketingkampány is legendássá vált. A Collider felidézi, hogy a készítők már a forgatás előtt elkészítették a híres előzetest, amelyben a Szabadság-szobor feje végiggurul New York utcáin. Ez a titokzatos, információkat szinte teljesen nélkülöző kampány óriási várakozást keltett, és a „mystery box” stratégia J. J. Abrams producer védjegyévé vált. A titokzatosság és a sejtetés tökéletesen illeszkedett a film hangulatához, amiben a nézők is csak annyit tudtak, amennyit a szereplők láttak és átéltek.

A kritikai fogadtatás vegyes volt, de a Collider szerint „az egyik legjobb film, amit a found footage műfaj kínál”). Bár a kézikamerás stílus megosztotta a közönséget, a feszült atmoszféra, az innovatív megközelítés és a civil nézőpont miatt a film máig az egyik legemlékezetesebb szörnyfilmnek számít.

A civil nézőpont, a kézikamerás stílus és a titokzatos marketing együtt olyan élményt teremtett, amely a mai napig hatással van a műfajra. A Cloverfield így nemcsak egy szörnyfilm, hanem egy korszakos sci-fi kísérlet, amely sikerrel vált kultklasszikussá.