Rengeteg elsős bukott meg a többi évfolyam diákjaihoz képest a KSH adatai alapján
A rendelkezésre álló információk alapján a június 15-én zárult tanévben mintegy ötezer elsős évismétlőként ült az iskolapadban.
A Központi Statisztikai Hivatal a Népszava megkeresésére közölte, miszerint tovább emelkedett az évfolyamismétlők aránya az általános iskolák első évfolyamain a 2022–2023-as tanévben, arányuk 5,2% volt az elsősök körében. A KSH minden évben közzéteszi a részletes oktatási adatokat, amelyben az évismétlőkre vonatkozó információkat is fel szokták tüntetni, de idén ez elmaradt, ezért érdeklődött a lap.
Hozzátették, a 2021–2022-es tanévben az évet ismétlők aránya az első osztályban még csak 4,6% volt. De arra is fény derült, hogy a 2022–2023-as tanévben 94 342 gyermek járt első osztályba, az 5,2%-uk mintegy 4906 főt tesz ki. Egyúttal érdemes megjegyezni azt is, hogy az általános iskolákban a többi évfolyamon az évismétlők aránya 0,7 és 2,3% közé tehető.
A lap szerint mindez egy 2020-as szabályozással magyarázható, mely szerint hatéves kortól mindenki tanköteles, ez alól pedig csak egy szigorított, bürokratikus eljárással lehet felmentést kapni. Ez azt jelenti, hogy a szülők és az óvodapedagógusok már nem dönthetnek arról, hogy a gyermek iskolaérett-e, vagy pedig jobb lenne, ha egy évet még az óvodában töltene, holott korábban ez így volt.
Az új szabályozás kimondja, hogy a gyermek abban az évben válik tankötelessé, amelyben augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét. A szülő kérelmére ugyanakkor – ha az erre feljogosított szerv engedélyezi – a gyermek még egy évig óvodai nevelésben vehet részt. Az új eljárásrend értelmében a szülők ezt a kérelmet az adott évben, január 15-ig nyújthatják be a felmentésről döntő központi szervhez, az Oktatási Hivatalhoz – írta az Index.
Ám a szakértők korábban arra figyelmeztettek, hogy az intézkedés miatt sok kisgyermek éretlenül kerülhet be az iskolába, ami nemcsak a teljesítményére lehet hatással: hosszabb távon nagyobb eséllyel alakulhatnak ki náluk beilleszkedési, tanulási és magatartási problémák. A 2022-2023-as tanévben tovább emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók száma az általános iskolákban, a KSH szerint létszámuk közel 60 ezer fő volt, ami az általános iskolások 8,3%-a.