Új szabályok és szigorítás jön a Vinteden – akár végleges kizárás is lehet belőle

A vállalat frissítette felhasználási feltételeit, és egyértelműen kimondta: „Nem szabad ugyanazt a terméket többször törölni és újralistázni, illetve több terméket egyszerre tömegesen újralistázni”. Aki megszegi ezt a szabályt, akár véglegesen is kizárhatják a felhasználók közül.

Az új előírás célja, hogy visszaszorítsa azt a gyakorlatot, amikor az eladók a nem fogyó termékeket újra feltöltik, hogy azok ismét előrébb kerüljenek a találati listákban. Ahogy egy TikTok-felhasználó, Culture Force fogalmazott: „Röviden, amikor a Vinteden vagy az eBayen egy termék nem kel el, egy egyszerű trükk, hogy újra feltöltik azt.”

A Vinted egy másik fontos tiltást is bevezetett: mostantól tilos külső szoftvereket vagy automatizált botokat használni a platformon. A változtatások előzménye, hogy a cég tavaly kénytelen volt visszavonni egy népszerűtlen szállítási beállítást. Akkor az eladók arra panaszkodtak, hogy nem tudják kikapcsolni az általuk nem preferált kézbesítési opciókat, így a vásárló dönthetett a futárszolgálatról – emlékeztet a Mirror.

Fontos változások jönnek

Ez sokaknak kényelmetlenséget okozott – például ha nem rendelkeztek nyomtatóval, de a választott szolgáltató nyomtatott címkét igényelt. A felhasználói felháborodás hatására a Vinted visszaállította a korábbi szállítási beállításokat.

A platform használata kapcsán érdemes az adózási szabályokra is figyelni. Az Egyesült Királyságban például évi 1 000 font (kb. 470 000 forint) bevételig nem kell adót fizetni az alkalmi eladások után – ezt nevezik „trading allowance”-nak. E fölött azonban önbevallással jelezni kell a jövedelmet az adóhatóság felé. Az eBay és a Vinted adatot szolgáltat a hatóságoknak, ha egy felhasználó legalább 30 terméket értékesít, vagy eladásai elérik a 2 000 eurót (kb. 780 000 forint).

Fontos, ez önmagában még nem jelenti automatikusan az adófizetési kötelezettséget – az csak akkor áll fenn, ha az értékesítés üzletszerűnek minősül, és a bevétel meghaladja a mentességi határt. A jelenlegi szabályok szerint 1 000 font feletti kiegészítő jövedelem esetén önadózással kell bevallást készíteni, de ezt a küszöböt 3 000 fontra (kb. 1,4 millió forintra) emelik. 2029-től pedig, ha a bevétel 3 000 font alatt marad, egy egyszerűsített online űrlapon lehet majd bejelenteni az összeget – az adó mértéke nem változik, csak a bevallás módja.

Egy tinédzser lány tragédiája – felvették az egyetemre, majd meghalt

Hatalmas együttérzést váltott ki Kínában annak a 18 éves lánynak a halála, akit július végén vettek fel a Észak-Szecsuáni Orvosi Egyetem rehabilitáció szakára, ám néhány nappal később közlekedési balesetben életét vesztette. Du Binyang, aki a dél-nyugat-kínai Szecsuan tartomány Yanyuan megyéjének egy vidéki családjából származott, éppen csomagját ment átvenni, amikor a tragédia történt – erősítették meg a helyi hatóságok.

A Red Star News beszámolója szerint a lány hetekkel korábban teljesítette a rendkívül megterhelő országos egyetemi felvételi vizsgát, a „gaokao”-t, és minden jelentkezési lapján orvosi szakokat jelölt meg. „Amikor a gaokao után kitöltötte a főiskolai jelentkezési lapot, láttam, hogy minden szak, amit megjelölt, orvosi jellegű volt. Azt mondta nekem, hogy orvos szeretne lenni, hogy a diploma megszerzése után a falubelijeit szolgálhassa.” – mondta egy tanár.

A baleset körülményeiről egyelőre nem hoztak nyilvánosságra részleteket, az ügyben még folyik a vizsgálat. Du Binyang édesanyja július 29-én, lánya halála után a közösségi médiában így búcsúzott: „Kislányom, sikerült megvalósítanod az álmodat, de nem láthatod. Jól vagy a túlvilágon? Anya nagyon hiányol téged!” A nő több videót is megosztott, amelyekben bemutatta, hogy lánya kiváló tanuló volt, és számos díjat nyert.

Sokakat meghatott a lány halála

A végzetes nap előtt mindössze egy nappal Binyang a naplójába ezt írta: „Orvosi egyetem, jövök!” Augusztus 13-án édesanyja újabb videót tett közzé, amelyben így fogalmazott: „Azt hiszitek, csak egy videót teszek közzé. Az igazság az, hogy nem tudom, hogyan éljek tovább. Lányom, anya többé nem láthat téged. Nem akarom elfogadni ezt.”

A lányt egy közeli hegyen temették el, sírkövén testvére neve szerepel, nem pedig a szüleié – ez megfelel annak a helyi hagyománynak, miszerint a szülők nem állíthatnak sírkövet házasulatlan gyermeküknek. A sírkő alján az egyetem jelvénye látható. Édesanyja a koporsóba papírdarvakat helyezett, amiket a felvételi értesítő másolatából hajtogatott; a helyiek úgy tartják, ha a kívánságokat a papírdarvakra írják, az elhunyt a következő életében teljesíti azokat.

Az egyetem a közösségi médiában azt írta, Binyang neve örökre az iskolai nyilvántartásban marad, a bejegyzés több mint 100 000 kedvelést kapott. Egy online hozzászóló így fogalmazott: „A lány keményen tanult, hogy átmenjen a nehéz ‘gaokao’ vizsgán. Hamarosan a megálmodott iskolájában tanulhatott volna, de hirtelen meghalt. Micsoda kár!” Egy másik kommentelő pedig ezt üzente az édesanyának: „Binyang anyukája, megértem a fájdalmát. Kérem, próbáljon meg nem a bánatban élni. Erősnek kell lennie, és vigyáznia kell magára.”

Már repülőn utazni sem a régi – meghökkentő dolgokról számolnak be az utasok

A történet szerint párjával nyaralni indult, amikor jobbra pillantva meglátta, hogy a szomszédos sorban ülő utas a lehajtható tálcát lábtartóként használja, miközben összegömbölyödve ült a székében.

A nő a Redditen fakadt ki: „Az ilyen embereket fel kellene tenni a ‘nem repülhet’ listára. A férjem szerint butaság, hogy amint leülök, letörlöm a tálcát, de komolyan, mi van azzal, hogy egyesek azt hiszik, minden nyilvános hely a nappalijuk? Ez nem is az egyetlen idegesítő dolog volt, amit csinált, de ez volt a legrosszabb.”

A bejegyzés alatt más felhasználók is osztották a felháborodásukat és saját tapasztalataikat. Egy hozzászóló így reagált: „És engem néznek furán, amikor előveszem a törlőkendőt, mielőtt leülnék a gépen. Az emberek gusztustalanok. Ez valószínűleg a legenyhébb dolog, amit a sok repülésem során láttam. Számíts rá, hogy a repülőn az emberek körülbelül 25 százaléka egyáltalán nem mos kezet, és sokan nem is mossák meg rendesen. Soha nem nyúlok a fedélzeti szórakoztató képernyőhöz, mielőtt letörölném, és minden mosdólátogatásnál viszek magammal fertőtlenítőt.”

Már semmi sem a régi

Egy másik felhasználó a közösségi normák hiányát emelte ki: „A józan ész és a jó modor már a múlté. Annyira önzővé váltak az emberek, és alig törődnek a körülöttük lévőkkel. Legutóbb a repülőtéren körülöttem hangszórón hallgattak zenét, mások pedig kihangosítva telefonáltak, hogy mindenki hallja. Hangosan beszéltek és minden második szó káromkodás volt, miközben gyerekek is voltak a közelben. A repterek kezdik elveszíteni a rendjüket.” – idézte az utazót a Mirror.

Egy harmadik hozzászóló szerint az ilyen viselkedés főként rövid távú járatokon jellemző. „Minden alkalommal, amikor ilyen emberekkel találkozom, rövid távú járatokon történik. Nem bírnak ki két-három órát egy kis kényelmetlenséggel. Ez egyszerűen felfoghatatlan számomra.”

Volt, aki a biztonsági kockázatra hívta fel a figyelmet: „Kérlek, mondd, hogy a légiutas-kísérő észrevette, és megkérte, hogy tegye le a lábát. Ez nemcsak gusztustalan, hanem veszélyes is. Ha hirtelen erős turbulencia jönne, a lábad a szék hátuljába, majd a tálcába csapódhat, akár le is törve azt, és a fém tartóelemekbe sérülést okozva.”

A légitársaságok általános ajánlása szerint, ha egy utas viselkedése aggodalomra ad okot, a legjobb, ha az érintettek nem maguk próbálják megoldani a helyzetet, hanem azonnal jelzik a személyzetnek.

Okostelefonod a baktériumok melegágya – azonnal kezd el tisztítani

Az okostelefon a mindennapjaink egyik leggyakrabban használt tárgya. Reggel az ébresztőnket állítjuk rajta, napközben munkaeszközként, szórakozásra, kapcsolattartásra használjuk, este pedig gyakran még az ágyba is magunkkal visszük. Ez a folyamatos jelenlét és érintkezés azonban egy kevésbé látható, de annál fontosabb következménnyel jár: a készülék felülete ideális táptalaj a mikroorganizmusok számára.

Mint az t fentebb írtuk, egy átlagos telefon felületén több baktérium bukkan fel, mint egy átlagos WC-ülőkén. Ez elsőre meghökkentő, de logikus: a WC-t rendszeresen tisztítjuk, míg a telefonunkat sokan soha vagy csak nagyon ritkán fertőtlenítik. A készülék ráadásul folyamatosan érintkezik a kezünkkel, arcunkkal, zsebünkkel, táskánkkal, asztalokkal, tömegközlekedési kapaszkodókkal – minden egyes érintés során újabb mikroorganizmusok kerülnek rá.

A telefon melegedése, a kézről és arcról származó nedvesség, valamint a ritka tisztítás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a baktériumok hosszabb ideig életben maradjanak és szaporodjanak a felületén.

Staphylococcus aureus – a bőrön élő, de veszélyes baktérium

A Staphylococcus aureus természetes módon jelen van az emberek bőrén és orrnyálkahártyáján. Ártalmatlan, amíg a bőr felszínén marad, de ha apró sérüléseken keresztül a szervezetbe jut, bőrfertőzéseket, keléseket, sőt súlyos esetben véráramfertőzést is okozhat.

Különösen aggasztó a meticillin-rezisztens Staphylococcus aureus (MRSA), ami több antibiotikummal szemben ellenálló. Nemzetközi kutatások kimutatták, hogy a mobiltelefonok felületén gyakran megtalálható MRSA-törzsek képesek napokig életben maradni, főleg meleg, párás környezetben. A baktérium leggyakrabban kézről kerül a telefonra, de az arcunkkal való érintkezés – például hívás közben – is átviheti. Edzőtermi használat, tömegközlekedés vagy kórházi látogatás után a kockázat különösen magas.

Shutterstock

Escherichia coli – a bélből a kijelzőre

Az Escherichia coli (E. coli) a bélrendszerünk természetes lakója, de bizonyos törzsei súlyos ételmérgezést, hasmenést, húgyúti fertőzést okozhatnak. A telefonra jellemzően kéz közvetítésével kerül, például mosdóhasználat után, ha nem mosunk alaposan kezet.

Vizsgálatok szerint az E. coli akár 48 órán át is életképes maradhat sima, nem porózus felületeken, mint amilyen az okostelefon kijelzője. Ez idő alatt könnyen átkerülhet a kezünkre, majd onnan az ételbe vagy a szánkba. A megelőzés kulcsa a kézhigiénia és a telefon rendszeres fertőtlenítése, különösen étkezés előtt vagy nyilvános mosdó használata után.

Streptococcus fajok – a torokgyulladástól a tüdőgyulladásig

A Streptococcus nemzetségbe számos kórokozó tartozik, köztük a Streptococcus pyogenes, amely torokgyulladást, skarlátot, bőrfertőzéseket okozhat, és a Streptococcus pneumoniae, amely tüdőgyulladásért, középfülgyulladásért felelős. Ezek a baktériumok cseppfertőzéssel terjednek, de a felületeken is képesek túlélni órákig vagy akár napokig. Ha köhögés vagy tüsszentés közben a telefon közel van az arcunkhoz, a kórokozók könnyen a kijelzőre kerülhetnek.

Ez azt jelenti, hogy a telefonunk potenciális közvetítője lehet a légúti fertőzéseknek, különösen zsúfolt helyeken, például buszon vagy edzőteremben.

Pseudomonas aeruginosa – a nedvességet kedvelő kórokozó

A Pseudomonas aeruginosa opportunista kórokozó, amely főként legyengült immunrendszerű embereknél okoz fertőzést. Gyakori okozója kórházi fertőzéseknek, például tüdőgyulladásnak, véráramfertőzésnek, húgyúti fertőzésnek.

Ez a baktérium különösen kedveli a nedves környezetet, így például edzőtermi használat után, izzadt kézzel könnyen átkerülhet a telefonra. Képes biofilmet képezni a felületen, ami megnehezíti az eltávolítását és növeli az ellenálló képességét.

Shutterstock

Corynebacterium fajok – a bőr természetes lakói, de nem mindig ártalmatlanok

A Corynebacterium fajok az emberi bőr és nyálkahártyák normál mikroflórájának részei, de bizonyos körülmények között bőrfertőzéseket vagy kötőhártya-gyulladást okozhatnak. A telefonra leggyakrabban közvetlen kézérintéssel kerülnek, de az arcunkkal való érintkezés is átviheti őket. Ha nyílt sebbe vagy a szem kötőhártyájára jutnak, fertőzést idézhetnek elő.

Bacillus fajok – ellenálló spórák a telefonon

A Bacillus nemzetség tagjai spórákat képeznek, amelyek rendkívül ellenállóak a környezeti hatásokkal szemben, és hónapokig, akár évekig is életképesek maradhatnak száraz felületeken.

A Bacillus cereus például ételmérgezést okozhat, míg más fajok ritkán, de képesek sebfertőzéseket vagy szemfertőzéseket előidézni. A spórák ellenállnak a hőnek, kiszáradásnak és sok fertőtlenítőszernek, ezért eltávolításukhoz fontos a mechanikai tisztítás és az alkoholos fertőtlenítés kombinációja.

Nem csak baktériumok – vírusok és gombák is jelen lehetnek

A telefonokon nemcsak baktériumok, hanem vírusok és gombák is megtelepedhetnek. Influenza- és náthavírusok napokig életképesek lehetnek, a koronavírus pedig laboratóriumi körülmények között akár hetekig is kimutatható maradhat sima felületeken.

A gombák közül a Candida albicans és más élesztőgombák is előfordulhatnak, különösen nedves, meleg környezetben. Ezek bőr- és nyálkahártya-fertőzéseket okozhatnak, főleg legyengült immunrendszer esetén.

Mikor különösen fontos a tisztítás?

Bizonyos helyzetekben a telefon fertőtlenítése kiemelten ajánlott:

  • Tömegközlekedés
  • Edzés
  • Kórházi látogatás
  • Mosdóhasználat
  • Étkezés
Shutterstock

Hogyan tisztítsuk a telefont biztonságosan?

A legjobb módszer a rendszeres, kíméletes, de hatékony fertőtlenítés. A készüléket mindig kapcsoljuk ki tisztítás előtt, és ha lehetséges, vegyük le a tokját is. A felületet mikroszálas kendővel töröljük át, amelyet enyhén benedvesíthetünk 70%-os izopropil-alkoholos oldattal vagy kifejezetten elektronikai eszközökhöz ajánlott fertőtlenítő kendővel.

Fontos, hogy a folyadék soha ne kerüljön közvetlenül a készülékre, és ne jusson be a nyílásokba. A tokot külön tisztítsuk meg, mivel a sarkokban és illesztéseknél könnyen felhalmozódhat a szennyeződés. Szilikon- vagy gumitok esetén langyos, enyhén szappanos víz is használható, majd alapos szárítás szükséges.

A kijelző védőfóliáját is érdemes áttörölni, de kerüljük a durva vegyszereket, mint a hipó vagy az ablaktisztító, mert ezek károsíthatják a felület bevonatát. A tisztítás során a gombokat, széleket és a kamera környékét se hagyjuk ki, mivel ezek a részek is gyakran érintkeznek a kezünkkel.

Milyen gyakran tisztítsuk a telefont?

A tisztítás gyakorisága attól függ, milyen környezetben használjuk a készüléket. Ha sokat utazunk tömegközlekedéssel, gyakran járunk edzőterembe, vagy rendszeresen érintkezünk sok emberrel, érdemes naponta egyszer áttörölni a telefont.

Otthoni, kevésbé kockázatos környezetben heti 2-3 alkalom is elegendő lehet, de bizonyos helyzetek után – például nyilvános mosdó használata, kórházi látogatás vagy étkezés előtti használat – mindig javasolt azonnali fertőtlenítés. A tokot és a kiegészítőket (fülhallgató, stylus) is rendszeresen tisztítsuk, mivel ezek is érintkeznek a kezünkkel és az arcunkkal.

Megelőzési tippek a mindennapokra

A telefon tisztán tartása nemcsak a rendszeres fertőtlenítésen múlik, hanem a használati szokásainkon is. Néhány egyszerű, de hatékony tipp:

  • Kézmosás után használjuk a telefont, különösen étkezés vagy mosdóhasználat előtt.
  • Kerüljük a telefon használatát étkezés közben, hogy a kórokozók ne kerüljenek az ételbe.
  • Ne tegyük le a telefont nyilvános felületekre, például asztalokra, pultokra, ahol sok ember megfordul.
  • Használjunk fülhallgatót vagy kihangosítót hosszabb hívásoknál, így csökkentjük az arc és a készülék közvetlen érintkezését.
  • Tartsunk a táskában vagy zsebben fertőtlenítő kendőt, hogy szükség esetén azonnal áttörölhessük a készüléket.

Az okostelefonjaink a mindennapi életünk szinte minden pillanatában velünk vannak, és ezáltal rengeteg különböző felülettel és környezettel érintkeznek. Ez a folyamatos használat ideális környezetet teremt a baktériumok, vírusok és gombák számára, amelyek közül több komoly betegséget is okozhat.

A rendszeres tisztítás, a tudatos használati szokások és a kézhigiénia együttesen jelentősen csökkenthetik a fertőzés kockázatát. Egy egyszerű, napi pár másodperces törlés nemcsak a készülék élettartamát hosszabbíthatja meg, hanem a saját egészségünket is védi.

16 év után véletlenül találkozott újra első szerelmével – 6 nap múlva eljegyezték egymást

Egy dél-kínai városban, Huizhouban egészen filmszerű fordulatot vett két egykori középiskolai szerelmes élete: tizenhat évvel a szakításuk után véletlenül újra egymásba botlottak, majd mindössze hat nappal később eljegyezték egymást.

A nő augusztus 23-án, szokásos reggeli vásárlása közben tért be egy rizstésztát árusító étterembe, amikor felismerte, hogy a bolt tulajdonosa nem más, mint középiskolai szerelme és első nagy szerelmi élménye. Odalépett hozzá, megkérdezte, valóban ő-e az, akire gondol, majd beszélgetni kezdtek, és hamarosan elérhetőséget is cseréltek.

A 34 éves, Yu vezetéknevű férfi – aki az étterem tulajdonosa – később a közösségi médiában is megosztotta a biztonsági kamera felvételét a pillanatról. A videó több mint 270 ezer kedvelést és 27 ezer hozzászólást kapott, sokan csodálkozva írták, milyen különös a sors. Yu elmondta, hogy ő is azonnal felismerte a nőt, de annyira ideges volt, hogy nem mert ránézni, és miután elment, elsírta magát.

A pár még középiskolásként jött össze

A pár még középiskolásként jött össze, de a főiskolai években, amikor különböző városokba kerültek, szakítottak. Utoljára 2009-ben találkoztak. Mostani találkozásukkor mindketten egyedülállók voltak.

Augusztus 25-én Yu bezárta az üzletet egy napra, mondván: „Valami jó történt vele”. Másnap a nő bemutatta őt a szüleinek – Kínában ez a házassági szándék jele. Augusztus 29-én, a Qixi Fesztiválon – amit a kínai Valentin-napként is ismernek – Yu bejelentette, hogy eljegyezték egymást. A férfi hozzátette, még az év vége előtt összeházasodnak – mesélte el a történetet a South China Morning Post.

Yu később elárulta, annak idején félreértések miatt szakítottak, bár még mindig szerették egymást, de túl makacsok voltak ahhoz, hogy beismerjék hibáikat. Tudta, hogy a nő szereti a rizstésztát, és ez is közrejátszott abban, hogy megtanult rizstésztát készíteni, majd megnyitotta saját üzletét a szülővárosukban. „A mi újratalálkozásunk a legnagyobb szerencse, ami velünk történhetett, és többé nem lesznek megbánások” – mondta Yu, hozzátéve: „Soha többé nem veszítlek el.”

A menyasszony nevét nem hozták nyilvánosságra. Az interneten sokan gratuláltak: „Gratulálunk! Legyetek nagyon boldogok!” – írta egy hozzászóló. Más így fogalmazott: „Bárcsak én is találkozhatnék még egyszer az első szerelmemmel.” Volt, aki humorosan megjegyezte: „Csak reggelit akart venni, és végül egy reggelizőhely tulajdonosának menyasszonya lett.” Egy negyedik kommentelő pedig így összegezte: „A világban nincs ennyi véletlen, inkább bátorság kell ahhoz, hogy kövessük, amit igazán akarunk.”

300 millió forintnyi kokaint próbált csempészni egy elektromos kerekesszékes nyugdíjas

Egy 71 éves kanadai férfit hat év börtönbüntetésre ítéltek az Egyesült Királyságban, miután a hatóságok 8 kilogramm kokaint találtak a mozgássérült-székébe rejtve. A Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség (NCA) közlése szerint Ronald Lordot február 7-én állították meg a londoni Gatwick repülőtéren, ahol a Határőrség munkatársai röntgenvizsgálatnak vetették alá a járművét. A hátsó ülés paneljében elrejtett kábítószer utcai értékét a szakértők körülbelül 640 000 fontban – azaz mintegy 300 millió forintban – állapították meg.

Lord azt állította a nyomozóknak, hogy egyhetes barbadosi nyaralásról érkezett, és az Egyesült Királyságba városnézés céljából utazott. Tagadta, hogy tudott volna a kábítószerről, azonban a kerekesszék ülésének paneljéből származó csavart a zsebében találták meg. Az NCA szerint a légitársaságoknál végzett ellenőrzések feltárták, hogy a férfi valójában csak három napot töltött Barbadoson, mielőtt az Egyesült Királyságba repült.

Lord augusztus 5-én a Croydon Koronabíróságon bűnösnek vallotta magát A kategóriás kábítószer csempészésében, és szeptember 5-én ugyanitt hat év szabadságvesztésre ítélték. Richard Wickham, az NCA vezető nyomozója hangsúlyozta: „A szervezett bűnözői csoportoknak szükségük van az olyan csempészekre, mint Lord, hogy A kategóriás drogokat juttassanak az Egyesült Királyságba, ahol azokat erőszakot és kizsákmányolást alkalmazó bandák hatalmas haszonnal adják el.” – idézte a Mirror.

Rosszul gondolta, a rendőrök mindenre figyelnek

„Nyilvánvalóan azt gondolta, hogy mivel nyugdíjas, kevésbé lesz célpontja a bűnüldözésnek. Tévedett, és remélem, hogy ez az eset üzenetként szolgál mindenkinek, aki hasonlón gondolkodik. A Határőrséggel együttműködve az NCA mindent megtesz azért, hogy megakadályozza az A kategóriás drogok bűnbandák kezébe kerülését, és célba vegye azokat, akik segítik őket.”

Májusban egy másik ügyben két férfit ítéltek el, akik közel 60 kilogramm kannabiszt próbáltak Skóciába csempészni egy transzatlanti járaton. Jamaal Darbasie (27) és George Manton (19) tavaly március 10-én érkezett a torontói járattal a glasgow-i repülőtérre, ahol a Határőrség munkatársai a „nincs vámáru” sávban állították meg őket. Mindkettőjüknek két-két bőröndje volt, amelyekben összesen 120 vákuumcsomagolt csomagban rejtették el a kábítószert.

A szakértők szerint a lefoglalt B-kategóriás kábítószer utcai értéke 592 716 font – körülbelül 278 millió forint – lehetett volna, ha feldarabolva értékesítik. A bőröndökben Apple AirTag nyomkövetőket is találtak. Darbasie-t három év, Mantont pedig két és fél év börtönbüntetésre ítélték. Moira Orr, a skót ügyészség (COPFS) fő bűnügyi vezetője úgy fogalmazott: „Ez egy jelentős kísérlet volt arra, hogy nagy mennyiségű illegális és káros drogot juttassanak be Skóciába.”

Egy fiatal édesanya drámái helyzete újszülött gyermekével a világhírű kávézóban

A 31 éves Rozanne Richardson, Andoverben élő nő elmondása szerint a kávézólánc egyik üzletében tehéntejet tettek a kókusztejjel kért lattéjába, noha férje egyértelműen jelezte a rendeléskor, hogy felesége szoptat, és a baba súlyos tejallergiában szenved.

A Metro beszámolója szerint Richardson így idézte fel a történteket: „Az érzelmek elöntöttek. Mi lett volna, ha nem érzem meg azonnal a különbséget a tej ízében, és a New Forestben megetetem az újszülöttemet? Mi lett volna, ha egy távoli helyen anafilaxiás sokkot kap az anyatejem miatt egy Costa-hiba következtében? Nem haltak már meg elegen, és nem szenvedtek súlyos reakciót kávézói hibák miatt?”

A család éppen nyaraláson volt a New Forestben, amikor Spencer Richardson egy M27-es autópálya melletti Costa Coffee üzletben rendelte meg a koffeinmentes, kókusztejes lattét. A kávé elfogyasztása után felesége azonnal gyanút fogott, és kiderült: tehéntejet használtak, noha a pénztárnál az alternatív tej került rögzítésre.

2,200 forintos kártérítés

A férj reklamációjára a helyszínen mindössze 5 font (kb, 2,200 forint) készpénzt ajánlottak fel kárpótlásként, amit az édesanya „nevetségesnek” nevezett. „A válasznak annak kellett volna lennie, hogy allergénszegést rögzítenek, és képzést tartanak, hogy a jövőben elkerüljék az ilyen eseteket. Hogy merik azt gondolni, hogy 5 font elég egy újszülött életének vagy egy allergénszegésnek a helyettesítésére?” – fogalmazott.

Richardson elmondta, az eset óta minden kávérendelésnél fokozottan figyelnie kell, nehogy tejtartalmú ital kerüljön elé, mivel az újszülöttnél ez súlyos allergiás reakciót váltana ki. „Kávézóba menni elvileg egy pihentető dolog, manapság viszont idegőrlő, mert a tény az, hogy ennek óriási következményei lehetnek” – tette hozzá.

A Costa belső vizsgálata megerősítette: „tehéntej került a koffeinmentes lattéba, noha az alternatív tej a pénztárnál rögzítésre került”. A cég később telefonon 500 fontot ajánlott fel „jóindulatú gesztusként”, de Richardson ezt is visszautasította.

A Costa Coffee reakciója

A Costa Coffee szóvivője az esettel kapcsolatban így nyilatkozott: „Elismerjük, hogy ezúttal, egyik franchise partnerünk üzletében, a szolgáltatásunk nem érte el a magas színvonalat, amelyet saját magunk számára állítunk, és értékeljük a kellemetlenséget, amit ez okozott” – fogalmazott a vállalat szóvivője. „Komolyan vesszük az allergénkezelést, és tisztában vagyunk vele, mennyire fontos ez ügyfeleink, csapatunk és a közösségek számára, amelyeket kiszolgálunk. Minden munkatársunk kötelező képzésen vesz részt, és világos folyamataink vannak, amelyek segítik őket a vásárlók kiszolgálásában. Megerősítettük ezeket az eljárásokat minden üzletünkben, beleértve a franchise partnereink helyszíneit is, hogy csökkentsük annak kockázatát, hogy ez újra megtörténjen, és folyamatosan felülvizsgáljuk a megközelítésünket. Közvetlenül felvettük a kapcsolatot az érintett vásárlóval, hogy bocsánatot kérjünk az ügy kezeléséért.”

Az eset rávilágít arra, hogy az allergénkezelés hibái akár életveszélyes következményekkel is járhatnak, különösen olyan érzékeny csoportoknál, mint a súlyos ételallergiával élő csecsemők. Richardson szerint a vendéglátóhelyeknek nemcsak a rendelés pontos teljesítésére kell kiemelt figyelmet fordítaniuk, hanem arra is, hogy az ilyen hibákat azonnal és megfelelően kezeljék, megelőzve a jövőbeni tragédiákat.

10 ok, amiért nem tudjuk letenni az okostelefonunkat

Ma már nem csupán kommunikációs eszközök, hanem munkahely, szórakoztatóközpont, fényképezőgép, térkép, pénztárca és személyi asszisztens egyben. Mégis, egyre többen érzik úgy, hogy képtelenek hosszabb időre félretenni a készüléküket – akár otthon, akár munkában, akár utazás közben. Ez a függőség nemcsak egyéni szinten, hanem társadalmi és kulturális szinten is komoly hatásokkal jár.

Az okostelefonok előtti időkben az emberek munkába menet könyvet olvastak, újságot böngésztek, rádiót hallgattak, vagy egyszerűen figyelték a környezetüket. A várakozás, az „üresjárat” természetes része volt a napnak, ami teret adott a gondolatoknak, a beszélgetéseknek és a spontán élményeknek. Ma ezeket a pillanatokat szinte automatikusan kitöltjük a kijelzők fényével.

Az alábbiakban tíz olyan okot mutatok be, amik miatt ennyire nehéz letenni az okostelefont – mindegyiknél kitérek a pozitív és negatív oldalra, a múltbeli párhuzamokra, valamint arra, hogy milyen irányba haladhatnánk a jövőben.

1. Azonnali információhoz jutás

Az okostelefon egyik legnagyobb vonzereje, hogy szinte bármilyen kérdésre azonnal választ ad. Legyen szó a legfrissebb hírekről, időjárás-előrejelzésről, receptötletekről vagy szakmai információkról, néhány érintéssel elérhetjük. Ez a kényelem korábban elképzelhetetlen volt: régen könyvtárba kellett menni, újságot vásárolni vagy megkérdezni valakit, aki tudja a választ.

A pozitív oldala nyilvánvaló: a tudás demokratizálódott, és bárki hozzáférhet olyan információkhoz, amelyek korábban csak szűk körök számára voltak elérhetők. Ez segíti a tanulást, a tájékozódást és a gyors döntéshozatalt. Ugyanakkor a folyamatos információáradat túlterhelheti az agyat, és nehézzé teheti a lényeges és lényegtelen adatok szétválasztását.

A múltban a munkába menet az emberek gyakran újságot olvastak vagy rádiót hallgattak, ami strukturált, szerkesztett információt adott. Ma a hírek és adatok töredékes formában, sokszor ellenőrizetlen forrásból érkeznek, ami növeli a félretájékoztatás veszélyét. Ezzel együtt nem minden információ egyformán értékes, és érdemes szűrni, mit engedünk be a figyelmünkbe.

Shutterstock

2. Közösségi kapcsolatok fenntartása

Lehetővé teszi, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjunk barátainkkal, családunkkal és kollégáinkkal, függetlenül attól, hogy a világ mely pontján tartózkodunk. Üzenetek, videóhívások, közösségi média – mindezek révén a távolság soha nem volt ennyire áthidalható.

Ez a fajta állandó elérhetőség azonban kétélű fegyver. Egyrészt erősítheti a kapcsolatokat, hiszen könnyebb törődni egymással, megosztani élményeket, támogatást nyújtani. Másrészt viszont a folyamatos üzenetváltás és értesítésáradat állandó készenléti állapotban tarthat, ami stresszt és figyelemmegosztást okoz.

Régen a kapcsolattartás levelezésen, telefonhívásokon vagy személyes találkozókon alapult, amelyeknek megvolt a maguk ritmusa és várakozási ideje. Ma a válasz azonnalisága elvárássá vált, ami nyomást gyakorolhat mindkét félre. A jövőben érdemes lehet tudatosan kijelölni „offline” időszakokat, amikor a személyes jelenlét kerül előtérbe.

3. Szórakozás és unaloműzés

Egy komplett szórakoztatóközpont a zsebünkben: filmek, sorozatok, játékok, zene, könyvek és közösségi platformok mind elérhetők egyetlen eszközön. Ez különösen vonzó a várakozási időkben, utazás közben vagy pihenéskor.

A szórakozás soha nem volt ennyire hozzáférhető és személyre szabható. Bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb tartalmat, legyen az egy rövid videó, egy podcast vagy egy interaktív játék. Ugyanakkor a folyamatos ingerkeresés csökkentheti a türelmünket és a koncentrációs képességünket, hiszen az agy hozzászokik a gyors váltásokhoz és az azonnali jutalomhoz.

Az okostelefonok előtt az emberek könyvet vittek magukkal, keresztrejtvényt fejtettek, vagy egyszerűen figyelték a környezetüket. Ezek a tevékenységek másfajta figyelmet és elmélyülést igényeltek. Elgondolkodtató visszahozni az ilyen típusú offline szórakozásokat, hogy az agyunk ne csak a digitális ingerekre reagáljon.

4. Munka és produktivitás

Egyúttal azt is lehetővé teszi, hogy bárhonnan dolgozzunk: e-mailek, dokumentumok, naptárak, projektmenedzsment-alkalmazások mind kéznél vannak. Ez különösen hasznos a rugalmas munkavégzés és a távmunka elterjedésével.

A pozitív oldala, hogy a munka rugalmasabbá válik, és könnyebb összeegyeztetni a magánélettel. Ugyanakkor a határ a munka és a szabadidő között elmosódhat, ami kiégéshez vezethet. A folyamatos elérhetőség elvárása hosszú távon mentális és fizikai kimerülést okozhat.

Régen a munkahely és az otthon közötti fizikai távolság egyben mentális határ is volt. Ma ez a határ eltűnt, és sokan még este vagy hétvégén is munkaügyeket intéznek a telefonjukon. Fontos lenne tudatosan kialakítani a „digitális munkaidő végét”, hogy megőrizzük a pihenés és regenerálódás idejét.

5. Fényképezés és emlékmegőrzés

Az okostelefonok kiváló minőségű kamerái lehetővé teszik, hogy bármikor megörökítsük az élet pillanatait. Ez segít emlékeket teremteni és megosztani, akár azonnal.

A fotózás demokratizálódott, és bárki dokumentálhatja a számára fontos eseményeket. Ugyanakkor a folyamatos fotózás elvonhatja a figyelmet a pillanat megéléséről, hiszen a fókusz a rögzítésen van, nem az átélésen. Az okostelefonok előtt a fényképezés ritkább és tudatosabb tevékenység volt, hiszen a filmtekercs korlátozott számú képet engedett. Ma a korlátlan digitális tárhely miatt könnyen elveszhetünk a képek tömegében. Érdemes lehet tudatosan szelektálni, mit és miért fotózunk.

6. Navigáció és tájékozódás

A GPS-alapú navigációs alkalmazások forradalmasították az utazást: ma már szinte lehetetlen eltévedni, hiszen a telefonunk valós időben mutatja az útvonalat, figyelmeztet a forgalomra, és alternatív útvonalakat is javasol. Ez óriási előny, különösen ismeretlen városokban vagy országokban, ahol a nyelvi akadályok is nehezíthetik a tájékozódást.

Egyértelmű: a navigáció biztonságosabbá és gyorsabbá vált, csökkentve a stresszt és az időveszteséget. Ugyanakkor a túlzott GPS-használat hosszú távon ronthatja a természetes tájékozódási képességünket, hiszen egyre kevésbé figyelünk a környezetünkre, a tájékozódási pontokra és az irányokra.

Az okostelefonok előtt az emberek papírtérképeket használtak, útbaigazítást kértek a helyiektől, vagy egyszerűen megjegyezték a fontosabb pontokat. Ez nemcsak a memóriát, hanem a társas érintkezést is fejlesztette. Fontos lehet tudatosan néha „offline” navigálni, hogy megőrizzük ezeket a készségeket.

Shutterstock

7. Folyamatos hírfogyasztás

Az okostelefon lehetővé teszi, hogy a nap 24 órájában hozzáférjünk a legfrissebb hírekhez. Ez segíthet naprakésznek maradni, de egyben a „doomscrolling” jelenséghez is vezethet, amikor a felhasználó kényszeresen görgeti a negatív híreket.

A hírek gyorsan eljutnak hozzánk, és lehetőségünk van több forrásból tájékozódni. A folyamatos híráradat szorongást, fáradtságot és információs túlterhelést okozhat.

Régen a hírfogyasztásnak meghatározott időpontjai voltak: reggeli újság, esti híradó. Ma a hírfolyam soha nem áll meg, és ez könnyen felboríthatja a mentális egyensúlyt. Fontos tudatosan korlátozni a hírfogyasztás idejét, és megbízható forrásokra szorítkozni.

8. Online vásárlás és ügyintézés

Az okostelefonokkal bárhonnan vásárolhatunk, számlát fizethetünk, időpontot foglalhatunk vagy ügyeket intézhetünk. Ez óriási kényelmet jelent, hiszen nem kell sorban állni vagy nyitvatartási időhöz igazodni. A pozitívum, hogy időt és energiát spórolunk, és a kínálat szinte végtelen. Negatívum az impulzusvásárlás veszélye, valamint az, hogy a személyes ügyintézés és a fizikai boltok szerepe csökken.

Az okostelefonok előtt a vásárlás és ügyintézés többnyire személyesen történt, ami több mozgást, társas érintkezést és tudatosabb döntéshozatalt igényelt. Szükséges lehet a tudatos vásárlási szokásokat kialakítani, és nem minden feladatot digitálisan intézni.

9. Egészség- és életmódkövetés

Az okostelefonok és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazások lehetővé teszik, hogy nyomon kövessük a napi lépéseinket, az alvásminőséget, a pulzust vagy akár a kalóriabevitelt. Ez motiváló lehet az egészségesebb életmód kialakításában.

Az adatok segítenek tudatosítani a szokásainkat, és célokat tűzhetünk ki magunk elé. A túlzott önmegfigyelés viszont szorongást okozhat, és a számok hajszolása elvonhatja a figyelmet a valódi testi-lelki jóllétről. Régen az emberek inkább a testük jelzéseire hagyatkoztak, és a mozgás, étkezés, pihenés természetesebb ritmusban zajlott. Érdemes lehet az adatokat eszközként, nem pedig öncélként használni.

Shutterstock

10. Jutalmazási mechanizmusok és függőség

Az okostelefon-alkalmazások tudatosan építenek a pszichológiai jutalmazási mechanizmusokra: értesítések, lájkok, új üzenetek – mind dopaminlöketet adnak, ami újabb használatra ösztönöz. Ez a mechanizmus hasonló a szerencsejátékoknál tapasztalt változó jutalmazáshoz.

Ezek a funkciók fenntartják az érdeklődést és a motivációt, például egy nyelvtanuló alkalmazásban vagy edzésprogramban. A negatívum viszont az, hogy könnyen kialakulhat a függőség, amikor már nem tudunk hosszabb időre elszakadni a készüléktől.

Az okostelefonok előtt a jutalmazás sokszor kézzelfoghatóbb és hosszabb távú folyamat volt: egy könyv elolvasása, egy projekt befejezése vagy egy személyes találkozó élménye. Fontos lenne tudatosítani, hogy a digitális jutalmak nem helyettesítik a valódi, offline élményeket.

Okosan kell használni

Az okostelefonok számos előnyt hoztak az életünkbe, de a túlzott használatuk komoly kockázatokat is rejt. A múltban több idő jutott a személyes kapcsolatokra, a környezet megfigyelésére és az elmélyült tevékenységekre. Ma a kihívás az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a digitális és az offline világ között.

A tudatos használat, a kijelölt „telefonmentes” idősávok, a megbízható információforrások és az offline élmények előtérbe helyezése segíthet abban, hogy az okostelefon valóban eszköz maradjon – és ne váljon az életünk központi irányítójává.

Kutyatámadásban halt meg egy kétgyermekes anya, de a testvére kételkedik

A Knox megyei seriffhivatal közleménye szerint Priscillát „a környéken kóborló kutyák támadták meg és súlyosan megsebesítették” augusztus 29-én, és egy ismerőse hallotta, ahogy „segítségért kiált” a támadás közben.

A helyszínre elsőként az East Knox tűzoltóság érkezett, akik „életveszélyes sérülésekkel” találták meg az asszonyt, aki „nem tudott kommunikálni”. A Barbourville-i rendőrség és a megyei seriffhivatal is a helyszínre vonult. A mentők a közeli Barbourville ARH kórházba szállították, ahol azonban „belehalt sérüléseibe” – erősítette meg a rendőrség.

A megrendült férj, Johnny Smith elmondta, hogy két gyermekükkel együtt látták meg Priscillát egy füves területen fekve, miután észrevették a helyszínen dolgozó mentőket és rendőröket. „Láttam, hogy a mentő és a rendőrök oda mennek, és akkor kezdtem aggódni. Odamentem, talán csak kíváncsiságból, és ott volt ő” – idézte fel a férj. Hozzátette, megdöbbentette, hogy egy kutyafalka ekkora kárt tud okozni, és úgy véli, „a nyak hátsó részére mért első ütés” lehetett végzetes – jelentette a Metro.

Vannak még kérdőjelek az ügyben

A rendőrség közölte, a támadásban részt vevő kutyákat még keresik, és a nyomozás folyamatban van. Knox megye seriffje, Mike Smith a FOX 56 Newsnak nyilatkozva hangsúlyozta: „Kentuckyban kötelessége van az embernek ellenőrizni és bezárva tartani az állatait, ezért minden szempontból vizsgáljuk ezt az ügyet, és a nyomozás előrehaladtával döntünk a továbbiakról.”

A Lex18 beszámolója szerint a seriff hozzátette: „Egy szomszéd, aki körülbelül 150 yardra lakott ettől a hölgytől, értesítette a diszpécsert, és azt mondta, hogy több kutya támadta meg. Nem mondta meg a pontos számot, de azt igen, hogy több kutya volt a lakóhelye közelében.”

Priscilla testvére, Peggy Jones a FOX 56-nak nyilatkozva úgy jellemezte nővérét, mint „egyedülálló” személyiséget, akinek „arany szíve” volt, és „bármit megtett volna bárkiért, ha tudott”. Peggy azt is elmondta, nővérét ruhátlanul találták meg a földön, ami szerinte további kérdéseket vet fel a halála körülményeivel kapcsolatban. „Egyszerűen nem érzem úgy, hogy ez volt a halálának az oka. Igen, a kutyák megharapták, rágták, marcangolták – bármi. De mi vezetett ehhez?” – tette fel a kérdést. A hatóságok vizsgálata jelenleg is tart, és a kutyák gazdája ellen akár vádemelés is történhet.

68 kilót fogyott a háromgyermekes édesanya nőgyógyásza beszólogatásai miatt

A háromgyermekes Ashley Burrow 2023-ban érte el legnagyobb testsúlyát, kb. 145 kilogrammot, ekkor 2XL-es felsőket hordott, és élete nagy részében szélsőséges diéták és visszahízások váltották egymást. „Mondott róla valamit, de nem hagyta abba, hogy újra és újra felhozza. Talán tíz-tizenötször is megemlítette, majd kinyomtatott diétás terveket hozott, és felajánlotta, beutal valakihez. Nagyon zavarban voltam.”

Ez az élmény adta meg számára a végső lökést, hogy gyomor-bypass műtétet vállaljon, és teljesen átalakítsa étkezési szokásait – a feldolgozott ételeket magas fehérjetartalmú, zöldségekben gazdag fogásokra cserélte.

A műtét után azonban nem következett be az azonnali, drámai fogyás, amire számított. „Azt hittem, ez majd mindent megold, de nálam nem úgy működött, mint másoknál” – mondta. „Nagyon lassan ment. Nem fogytam gyorsan, és hamar megállt a súlyom. Szigorúbbnak kellett lennem az étrendben és a mozgásban, és onnan csináltam meg a többit.”

idővel minden beindult

Ashley ma kb. 77 kilogramm, 24-es méretről 8-asra csökkent a ruhamérete, és a fogyása férjére, Nathanre is inspirálóan hatott. Nathan – aki korábban szintén kb. 145 kilogramm volt – felesége példáját követve kb. 45 kilót adott le, jelenleg kb. 100 kilogramm.

A fogyás előtt Ashley mindennapjait a túlsúly nehezítette, különösen három fia – a 18 éves Mason, a 13 éves Hudson és a 11 éves Wyatt – mellett. Legidősebb gyermeke speciális ellátást igényel, a legkisebb pedig sportol, ám ezek a programok inkább aggodalommal, mint örömmel töltötték el. „Szégyelltem kimozdulni. Annyiszor lefogytam már, aztán visszahíztam, hogy nem akartam, hogy az emberek lássák, megint visszaszedtem. Bezárkóztam, visszahúzódtam” – mesélte – idézte a Mirror.

A házasságát is megterhelte a helyzet, mivel a külsejével kapcsolatos elégedetlenségét férjére vetítette ki. „A házasságom is jobb, mert már nem vagyok depressziós, és nem rajta vezetem le, hogy mérges vagyok magamra” – mondta.

Ma Ashley étrendje egyszerű, fehérjedús: sovány húsok, tojás, zöld levelesek, víz, és edzés előtt egy kávé. A változás nemcsak fizikai, hanem lelki is: „Amióta lefogytam, én vagyok a társaság középpontja, mindenkivel barátkozom, mindenhol ott vagyok” – fogalmazott.

A korábban visszahúzódó nő most újra felfedezi önmagát. „Úgy éreztem, korábban nem tudtam, ki vagyok. Korlátozott volt, mit vehetek fel. Most próbálom megtalálni a stílusom, amit sosem tudtam igazán. Úgy érzem, végre önmagam lehetek – sokkal magabiztosabban.”