Ezért lehetnek idén olcsóbbak a repülőjegyek
A járvány előtti évek szintjére már biztosan nem térnek vissza a repjegyárak, de néhány promóció akadhat, így megéri böngészni a légitársaságok weboldalait.
Az elszálló költségek és a covid miatt az utóbbi időben úgy tűnt, hogy az utasok már nem úszhatják meg igazán olcsón, mindössze pár ezer forintból a repülést, azonban a mindennapjainkat meghatározó inflációs sokk visszavetheti a repülőjegyek iránti keresletet.
Azt el kell ismerni, nem sok esély van rá, hogy a korábbi extrán alacsony árak visszatérjenek, viszont a repülőjegyek az elmúlt egy évben tapasztalthoz képest jóval olcsóbbak lehetnek a következő időszakban.
Az iparág nagyon versengő, a mérethatékonyság, a technológia fejlődése és a liberalizálódó piac miatt a repülés luxuscikkből mindenki számára elérhető tömegtermékké vált, majd jött a koronavírus, amikor az eltűnő bevétel miatt a légitársaságoknak költségcsökkentő intézkedéseket kellett bevezetniük.
A válság az operáció optimalizására kiváló alkalom volt, ám a bizonytalan külső környezet és a beszállítói láncokban történt jelentős változások megoldhatatlan problémává kezdtek válni. A költségek drasztikusan emelkedtek, a leépített munkaerő újrafelvétele pedig jelentős kiadásnövekedéshez vezetett.
A problémák 2022 nyarán csúcsosodtak ki, amikor a dolgozói sztrájkoknak köszönhetően eluralkodott a káosz, s a költségek növekedése arra késztette a társaságokat, hogy jelentős áremelést hajtsanak végre, amit a felhalmozott kereslet miatt át is tudtak nyomni az utasokra.
A kereslet serkentéséért promóciókat vethetnek be
Bár a társaságok vezérei 2023-ra vonatkozóan további áremelkedést vetítenek előre, ám egyre valószínűbb, hogy a jegyárak tekintetében enyhülés jöhet. Nemrégiben megjelent Európa két meghatározó légitársaságának a decemberre vonatkozó forgalmi statisztikája, amely alapján le lehet vonni néhány következtetést.
Kiderült, az utasszám bővülése két számjegyű volt 2022 utolsó hónapjában, ám a Wizz Air különösen gyenge, 84,5%-os ülőhely-kihasználtságú volt, amely nem sok jót vetít előre a következő hónapokra, viszont a Ryanair kimagasló, 200 millió euró profitot vár a hátunk mögött hagyott negyedévre.
Azonban a Wizz Air gyenge kihasználtsága arra enged következtetni, hogy a légitársaság piacain, elsősorban Kelet-Közép-Európában az utazási hajlandóság és a versenyképesség is csökkenhet – derül ki a Forbes beszámolójából.
A kereslet serkentése érdekében minden bizonnyal számos promócióra számíthatunk a következő hetekben. Erre most meg is van a lehetőség, ugyanis az olajárak csökkenése és az euró elmúlt hónapokban látott emelkedése jelentősen enyhítette a költségoldalra nehezedő nyomást.