Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Még az okosjátékok használata is járhat biztonsági kockázatokkal

Még az okosjátékok használata is járhat biztonsági kockázatokkal

Még az okosjátékok használata is járhat biztonsági kockázatokkal
Fotó: Unsplash/ROBIN WORRALL

Kiderült, hogy még az okosjátékok használata is járhat biztonsági kockázatokkal.

Az okoseszközök működtetése is rejthet adatvédelmi kockázatokat az ESET tanulmánya szerint, ezért a társaság kiberbiztonsági szakértői azt ajánlják, hogy például okosjátékok vásárlása előtt a személyes adatok, a magánélet védelme, és a gyerekek biztonsága érdekében a felhasználók tájékozódjanak, biztonságos-e a kiválasztott eszköz otthoni használata.

Az ESET közleménye szerint a gyártók a piacért folyó versenyben sokszor spórolnak a biztonságon, aminek következtében termékeik szoftvere sebezhetővé válik: előfordulhat az is, hogy az okosjátékok adatokat rögzítenek, és azokat titokban elküldik egy harmadik félnek, vagy érzékeny adatokat kérnek a szülőktől, amelyeket nem megfelelően tárolnak. (Az okosjátékok globális piacán a következő években kétszámjegyű növekedés várható, így az előrejelzések szerint 2027-ben már 24 milliárd dollárért adnak el ilyen játékokat.)

Jóllehet a dolgok internete (Internet of Things – az IoT a mobil hálózatba kapcsolt intelligens eszközök közötti megoldások rövidítése) az intelligens pacemakerektől az okosórákig, a hangasszisztensektől az okos kapucsengőkig segíti az mindennapokat kényelmesebbé és szórakoztatóbbá tenni, használatuk az internetes kapcsolatok miatt biztonsági kockázatokkal járhat: az intelligens játékok mikrofonokat, hangszórókat, kamerákat és videólejátszókat működtetnek a kép és a hang továbbítására, illetve vezeték nélkül kapcsolódnak a mobil alkalmazásokhoz és a világhálóhoz.

A hackerek mindig veszélyt jelentenek

Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldásokat forgalmazó ESET tanulmányában több okosjáték működését is elemezte: egy 3-8 éves gyermekeknek tervezett okosmackó például – amely interaktív tanuló barátként beszél, figyel, megjegyzi, amit mondanak neki, sőt, válaszol is, ha megszólítják – a csatlakoztatott okostelefon-alkalmazás hibája miatt lehetővé tette a hackerek számára, hogy jogosulatlanul hozzáférjenek a felhasználói adatokhoz, mivel a jelszavak, az e-mail címek és üzenetek tárolására használt háttértárat nem biztonságosan üzemeltette a gyártó a felhőben. Így az adatállomány nyilvánosan, jelszóvédelem nélkül volt elérhető az interneten.

Egy szintén gyerekeknek tervezett okosóra biztonsági hibája pedig azt tette lehetővé a kiberbűnözők számára, hogy kémkedjenek a gyermekek és a szülők után. Az  ESET közleménye idézi egy biztonsági cég korábbi elemzését: az NCC Group próbaképpen hét okosjátékot vizsgált meg, amelyeknél összesen húsz problémát talált, ezek közül kettőt magas, hármat pedig közepes kockázatúnak minősített.

Egyes játékok is gondot jelenthetnek

A játékoknál gyakori hiba például az, hogy nincs titkosítva a fiók létrehozása és a bejelentkezési folyamat, így a felhasználónevek és jelszavak nyilvánosságra kerülhetnek; a létrehozott felhasználói fiókot nem lehet törölni; az eszköz párosítása egy másik játékkal vagy alkalmazással gyakran mindenfajta hitelesítés nélkül történik Bluetoothon keresztül, ami lehetővé teszi, hogy a hatótávolságon belül bárki sértő vagy felkavaró tartalmakat közvetítsen, illetve manipulatív üzeneteket küldjön a gyermeknek; bizonyos esetekben, például a walkie talkie-n keresztül pedig egy idegen is képes kommunikálni a környéken lévő gyerekekkel azáltal, hogy egy ugyanolyan játékot vásárol magának.

A közlemény idézi Csizmazia-Darab Istvánt, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértőjét, aki elmondta: a kockázatok csökkentése érdekében érdemes ellenőrizni, hogy van-e negatív hír vagy kutatás az adott eszköz biztonságával kapcsolatban. Fontos a router, az otthoni internetes hálózat központi elemének a védelme is erős jelszóval, illetve a legfrissebb biztonsági hibajavítások letöltésével.

Tanácsolja azt is, hogy ha nem használják az eszközt, kapcsolják ki, illetve kisebb gyerekek csak felügyelet mellett játszanak vele. Ha a játék képes frissítéseket letölteni, meg kell győződni arról is, hogy az elektronikai eszközök működését biztosító belső program legújabb verzióját futtatja-e. Fontos tudni azt is, hogy az eszközök pontosan hol tárolják az adatokat, és megbízható híre van-e a játékot forgalmazó vállalatnak. A szakértő a fiókok létrehozásakor erős és egyedi jelszavak használatát javasolja, illetve azt, hogy a felhasználók csökkentsék minimálisra a megosztott adatok mennyiségét.

(MTI)