Megugrott az iskolások száma, pedagógus viszont nincs elég Németországban
2022-ben sokkal több első osztályos kezdte meg általános iskolai tanulmányait, mint az elmúlt 17 évben bármikor.
Nemrégiben kiderült, hogy elég nagy tanárhiány van Németországban, ugyanis a friss adatok azt mutatják, hogy mintegy 40 ezer szakképzett pedagógus hiányzik az oktatási rendszerből, holott a 2021-ben végzett pedagógusjelöltek 115%-ára szükség lett volna.
A német köztársaság tartományi oktatási és kulturális miniszteri konferenciájának elemzése alapján megállapították, miszerint ennek az az oka, hogy a tartományok későn reagáltak a demográfiai változásokra.
A születések száma az országban (az egyre erősödő migrációra visszavezethetően) 2011 és 2016 között évről évre emelkedett, 660 ezerről közel 800 ezerre, 2022-ben pedig sokkal több első osztályos kezdte meg általános iskolai tanulmányait, mint az elmúlt 17 évben bármikor.
Tíz év alatt jelentősen csökkent a tanárok száma
A Süddeutsche Zeitung hírportál szerint a gyermeklétszám-erősödés az általános iskolák esetében már érzékelhető, míg a középiskoláknál most várható a robbanás, emellett az orosz-ukrán háború is további tanulói létszám-emelkedést hoz/hozott magával.
Az elmúlt hónapokban Ukrajnából mintegy 200 ezer gyermek és fiatal felnőtt menekült Németországba, s a kialakult helyzetet még tovább súlyosbítja, hogy 10 év alatt jelentős mértékben csökkent a pedagógusok száma – írta az Origo.
A Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint 2011 és 2021 között 33 500-ról 28 900-ra esett a diplomás tanárok száma, amely közel 14%-os csökkenést jelent, a rendelkezésre álló számokból és tendenciákból pedig arra következtettek, hogy egyre kevésbé vonzó a pedagóguspálya Németországban.