Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kiderült, mit jelent a nőknek és a férfiaknak a karácsony

A válaszadók 30%-a például nem stresszel semmin, vagy mindig is élvezte az ünnep pillanatait vagy megtanulta elengedni a nehézségeket.

...svg content...Fotó: Fenyőfát vásárol egy házaspár a Búza téri piacon Nyíregyházán 2022. december 14-én. MTI/Balázs Attila
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő

A karácsony a családdal töltött értékes időről szól, a megkérdezett nők 69 százaléka, a férfiaknak pedig 60 százaléka tartja ezt a legfontosabbnak, ugyanakkor az előkészületek feszültséggel is járnak – derül ki a Costa Coffee és a GKID felméréséből, amely szerint a stressz levezetésére az emberek sokféle módszert választanak: ötödük könyvolvasással, 16 százalékuk kávézással lazít, 15 százalékuk házimunkával, ugyanennyien kirándulással, míg 14 százalékuk házikedvencük simogatásával nyugtatják magukat; a válaszadók 30 százaléka nem stresszel semmin, vagy mindig is élvezte az ünnep pillanatait vagy megtanulta elengedni a nehézségeket.

A közlemény szerint a második helyen a készülődés izgalma áll a karácsonyhoz kapcsolódó örömök sorában, ami inkább a nőkre jellemző (47 százalék), mint a férfiakra (26 százalék), utóbbiak számára ennél fontosabb a pihenés (36 százalék) amiből a nőknek kevesebb jut ebben az időszakban (32 százalék). Soron kívül Orbán Viktor meghívja Izrael miniszterelnökét, aki ellen elfogatóparancsot adtak ki

Minden ötödik válaszadó az év végi feltöltődésre koncentrál az ünnepek alatt, míg mások a következő év tervezését (14 százalék) és az elmúlt év értékelését is ilyenkor végzik el (10 százalék).

Az ajándékozás is jellemző örömforrás

Az ajándékozás is jellemző örömforrás, a válaszadók közel negyede érzi magát jobban attól, ha ajándékot adhat vagy kaphat. A fiatalabb korosztályok esetében az ajándékok kérdése még fontosabb, valamint a nők is jóval nagyobb, 27 százalékos arányban várják a meglepetések miatt a karácsonyt, mint a férfiak, akiknél ugyanez az arány 17 százalék.

Sokaknak remek ünnepi hangulatot jelent az ajándékbontás és a fadíszítés, az előbbit a megkérdezettek 35 százaléka, utóbbit pedig 32 százaléka tartja kedvelt időtöltésnek, ugyanakkor az ajándékok becsomagolása csak minden ötödik válaszadó számára okoz örömöt. A megkérdezettek negyedének a kötelező időtöltés nélküli otthonlét adja a legjobb pillanatokat ebben az időszakban. Összességében a nőknek minden – még a karácsonyi menüsor elkészítése is – nagyobb örömöt ad, mint a férfiaknak, akik számára úgy tűnik, hogy az ünnep pillanatai kisebb jelentőséggel bírnak.

A Costa Coffee és a GKID elemzéséből kiderül, hogy a válaszadók 35 százaléka szerint egy kávét meginni leginkább egy kis lazítással ér fel, minden harmadik válaszadó számára pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy jól induljon a nap.

A nők kávézással is töltik az énidőt

Ezek a pillanatok az emberek 18 százaléka számára az úgynevezett énidőt is jelentik, amikor nem kell külső elvárásoknak megfelelni. A női válaszadók közül többen kávéznak (23 százalék), és a fiatalabb válaszadók is inkább a magukra szánt időnek tekintik a kávézás perceit, míg az idősebb korosztály inkább a napindító, ébresztő funkcióját tartja fontosnak.

A megkérdezettek szerint karácsony előtt a legnagyobb stresszforrást a tömeg jelenti (21 százalék), és sokan aggódnak a pénzköltésen (15 százalék), az ajándékötletek hiányán (14 százalék) és az árakon is (11 százalék). A nőket jobban frusztrálja a pénzköltés, a tömeg, az ajándékötletek, és az árak, míg a férfiak kevésbé aggodalmaskodnak az ünneppel kapcsolatosan.

A közlemény idézi Szél Dávid pszichológust, aki elmondta, sokan érzik úgy, hogy terhes a készülődés, mivel az emberek jó része úgy gondolja, minden akkor, abban a pár napban dől el, és a hangulatnak is tökéletesnek kell lennie. Hozzátette, de ahogyan tökéletes szülő sincs, úgy tökéletes karácsony sem, ám „elég jó karácsony” lehet. Ehhez azonban az kell, hogy az emberek belássák, a kellemes karácsonyi együttléthez nem kellenek feltétlenül drága ajándékok és nyolcfogásos vacsora. A kutatást a gkid Research & Consulting a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2022 novemberében több mint ötezer ember megkérdezésével készítette.

(MTI)