Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Új szintre lépett a streaming – elképesztő, amit a Netflix csinál

Új szintre lépett a streaming – elképesztő, amit a Netflix csinál

Új szintre lépett a streaming – elképesztő, amit a Netflix csinál
Shutterstock/Illusztráció

A streaming világában ma már nem ritka, hogy egy sorozat költségvetése vetekszik a hollywoodi blockbusterekével, amiből a Netflix több mint jelentősen veszi ki a részét.

A Netflix például a Stranger Things utolsó évadára elképesztő összeget fordít: „Amikor a Netflix visszahozza a Stranger Things rajongóit Hawkinsba a sorozat utolsó epizódjaira, egy 460 millió dolláros streaming vörös szőnyeget terít eléjük. És itt a csavar: a filmekkel ellentétben nincs jegybevétel, ami fedezné a költségeket.”

A cikk a videó után folytatódik

Ez jól mutatja, hogy a modern televíziózás milyen szűk költségvetési kötéltáncot jár. „A mozipremiereket úgy boncolgatják, mint egy bűntényt, míg a tévé sokkal enyhébb elbírálást kap, pedig egy streaming sorozat sorsa ugyanúgy múlhat azon, milyen gyorsan kattintanak, darálják vagy hagyják ott a nézők.” – írja a Collider.

Az óriási költségvetések nemcsak a Stranger Things esetében jellemzőek. „A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi epizódonként 58 millió dollárral játszik, míg az Amazon villámgyorsan elbukott Citadel sorozata 50 millió dollárt emésztett fel epizódonként. A Mandalorian, az Andor, a One Piece és a The Last of Us mind minimum 15 millió dollárba kerül epizódonként, de a legtöbb inkább 20–25 millió körül mozog.”

Ez nem a jövő, hanem a jelen

A streaming tehát teljesen hollywoodi modellre váltott, és ennek ára van. „A nagy költségű zászlóshajók monopolizálják a figyelmet és a marketinget. Minél többet fektet egy szolgáltató abba, hogy egy mega-siker, mint a Stranger Things, valóban teljesítsen, annál kevesebb tér marad a középkategóriás vagy kísérleti tartalmaknak.”

A cikk szerint a nézők végső soron maguk fizetik meg ezt a költekezést: „Ahogy a gyártási költségek emelkednek, a streamerek csendben áthárítják a számlát az előfizetőkre magasabb havi díjak, reklámokkal támogatott olcsóbb csomagok és akár jövőbeli pay-per-view jellegű felárak formájában.”

Ugyanakkor a Collider kiemeli, nem minden platform égeti el a pénzt pusztán presztízsért: „Az Apple TV úgy tűnik, megtalálta a kódot: a nagy költségvetések megmaradtak, de kevesebb sorozatot vállalnak be, így azok hosszabb távon épülhetnek. Az HBO pedig évtizedek óta táncol ezen a mezsgyén: a The Last of Us és a Sárkányok háza megadja, amire szükségük van a látványra vágyóknak, míg a Hacks vagy az Industry gazdaságosabb, emberközeli történeteket kínál.”

„A streamingnek nem kell fegyverkezési versenynek lennie. Nem kell Marvel-méretű költségvetés ahhoz, hogy az emberek törődjenek vele, csak egy történet, ami megérdemli, hogy megállítsa a görgetést.”