Már az sem tetszik, ha a kormány segíteni akar, azonnal megérkeztek az első kritikák
A kormány olyan intézkedést vezetett be, amely biztosítja a magyarok számára, hogy az ország ne fogyjon ki az üzemanyag-tartalékokból, azonban a döntés máris sok kritikát kapott, és még a mémgyár is beindult – amelyek között rengeteg olyan van, amely támogatja az intézkedést.
Gulyás Gergely jelentette be a csütörtöki kormányinfón, majd éjjel az erre vonatkozó rendelet is megjelent, hogy a magyar benzinkutakon csak a magyar forgalmi rendszámmal rendelkező autók tankolhatnak a hatósági áras üzemanyagból.
A kormány célja ezzel egyértelműen a benzinturizmus megakadályozása, vagyis az, hogy a környező országokból átjárva felvásárolhassák a magyar emberek számára fenntartott kedvezményes árú benzint és gázolajat.
A Telex viszont számos kérdést tett fel, és olyan „aggályos helyzeteket“ vetettek fel, amely szerint a rendelkezés nem megfelelő, és amúgy is kivételez a magyarokkal, nem felel meg a fogyasztóvédelmi előírásoknak, ráadásul biztos, hogy az Európai Unióban is vita lesz róla – úgy tűnik, a magyar kormány bármilyen lépést tesz, amellyel segíteni akar az embereknek, az bizonyos személyeknek nem megfelelő.
„Nem egyértelmű például, hogy azoknál a kismotoroknál, robogóknál, amelyeknek nincs rendszámuk, mi alapján döntik el a kutasok, hogy magyar vagy nem magyar“ – írják. Bár a felvetés jogos, egyértelmű, hogy nem azokkal a robogókkal és kismotorokkal van probléma, amelyekbe maximum pár liter üzemanyagot lehet tankolni.
„Az is érdekes helyzet lesz, hogy a Magyarországra érkező turistákkal vagy a hazánkon nyáron átutazó balkáni, törökországi hátterű nyugat-európai vendégmunkásokkal hányszor kerülnek majd a benzinkutasok vitába“ – ezért szerepel az is a rendeletben, hogy egyértelmű tájékoztatást kell adni írásban a benzinkutakon, amelyeknek „a kútoszlop környezetében, az üzemanyagtöltő állomást kiszolgáló kereskedelmi egység bejáratánál, valamint a pénztárnál“ is meg kell jelennie.
Azt is felvettették, hogy „az is kérdés, hogy ebben az új, kétféle áras rendszerben hogyan teljesül majd az a fontos fogyasztóvédelmi előírás, miszerint »a megvételre kínált áru vagy szolgáltatás eladási ára tekintetében a fogyasztókat írásban, egyértelműen« kell tájékoztatni“ – lásd: előző pont.
„Arról nem is beszélve, hogy mi lesz azzal a szabállyal, miszerint „több eladási ár egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár felszámítására“ – írják.
Kiemelik, hogy nem csoda, hogy a független benzinkutasok már a kormányinfó után jelezték, hogy megoldhatatlannak és kivitelezhetetlennek tartják a kormány döntésének betartását, és aláhúzzák, hogy elvileg Rogán Antal egy csütörtökön háttérbeszélgetésen azt mondta: arra számít, hogy lesz erről a jogszabályról vita az EU-val.
Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője összeszedte a szerinte legfontosabb pontokat, reagálva ezzel a kommentekre, amelyeket kapott, amelyben több aggályt is felvetettek az emberek:
1. Azért volt szükség az intézkedésre, mert a határmenti kutat gyakorlatilag kifogytak az üzemanyagból amiatt, mert tömegesen jöttek át benzinturisták. Emellett nem igazságos, hogy pl. a jobban kereső osztrákok a magyar állam támogatásával megvalósuló olcsó üzemanyagon nyerészkedjenek. Szerintem ez a része könnyen belátható, nem kell tovább magyarázni.
2. A határon túli magyarok esete: nem életszerű, hogy például Erdélyből 1-3 órákat autózzanak az ottani magyarok, hogy pár száz forinttal olcsóbban tankolhassanak, ez a dolog legfeljebb a szűk határmenti sávban élőket érinti. Sajnos minden jogszabálynak vannak hátrányai, sohasem lehet mindenkinek kedvezni, de az elmúlt években a határon túli nemzettársainkat rengeteg mindennel támogatta a magyar állam, így remélem nem fordulnak el az anyaországtól amiatt, mert pár ezerrel több lesz a végszámla a tankolásnál.
3. Aki életvitelszerűen él Magyarországon, itt dolgozik, annak eleve magyar rendszámmal kell rendelkeznie, így az ilyen jellegű problémafelvétések könnyen orvosolhatóak: cseréljék le a rendszámtáblájukat.
4. Aki nyugaton él és dolgozik és néha hazajön a nyugati rendszámú kocsival, az pedig már nyugaton hozzászokhatott a nyugati árakhoz, így nem jelenthet megterhelést neki itthon az egyébként a nyugati áraknál még így is olcsóbb piaci árat kifizetni.
5. Önkiszolgáló kutak esete: nem tömeges jelenség, a rendszámfelismerő rendszer telepítésével vagy addig ideiglenesen odaküldött munkatárssal megoldható a dolog. (Az én környezetemben például a hatósági ápstop bevezetése óta egyik önkiszolgáló benzinkút sem biztosít árstopos üzemanyagot, hiába hirdetik hatalmas betűkkel, hogy 480.0 forint – a szerk.)
+1: Sajnos nehéz időket élünk, a magyar kormány pedig igyekszik a lehető legtöbb területen segíteni a magyaroknak. Ezt a dolgot most így lehetett megoldani, hiszen a kutasok nem igazoltathatnak senkit, így a rendszám és a forgalmi bemutatása a leggyakorlatiasabb megoldás. Emellett a személyikkel sokkal könnyebb lenne visszaélni, mint a rendszámtáblával.