Nem rendszerszintű az áruhiány a magyar boltokban, ez áll a háttérben
Valóban előfordul, hogy néhány termék nem elérhető, különösen az árstoppal érintett termékek hiányoznak a boltok polcairól, de pánikra semmi ok.
2022 februárjában vezette be a magyar kormány az élelmiszerárstopot: az infláció ellen küzdelem részeként a kormány 6 alapvető élelmiszernek fagyasztatta be az árát. Előzetesen úgy volt, hogy májusig tartott volna, de a kormány legutóbbi döntése értelmében meghosszabbították július 1-jéig.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) legfrissebb közlése szerint a fogyasztóvédelmi szakemberek az elmúlt időszakban mintegy kétezer boltban végeztek helyszíni ellenőrzést, 203 esetben tártak fel mulasztásokat, ez az esetek több mint 10 százaléka.
Kiderült, hogy a legnagyobb tételt, 1,8 millió forintot kétszer rótták ki nemzetközi áruházláncok Fejér megyei egységeire, a legsúlyosabb szankcióval sújtott üzletek egyik érintett termékből sem tartották készleten a rendelkezések szerinti mennyiséget.
A statisztikák rámutattak, hogy nem az árelmozdulás, inkább a megfelelő készletezés okozta a problémát, amely azonban nem merült ki ennyiben: egyre több helyen üti fel a fejét, főleg kisebb, vidéki városokban, de még inkább falvakban, hogy a helyi boltokban kiürült a cukor, a liszt vagy éppen a napraforgó olaj.
Egyértelműen szerepet játszik ebben az orosz-ukrán konfliktus, tekintve, hogy Ukrajna Európa legnagyobb búzaellátója, de növényi olajokban is az élen járnak. Ennek a problémának a részletes kiküszöbölésére a magyar kormány elrendelte egyes gabonák kivitelének tilalmát az országból.
A Pénzcentrum azonban utánajárt a dolgoknak, és arra jutottak, hogy pánikra semmi ok, a hazai élelmiszer-láncok idővel biztosan pótolni fogják a kieső mennyiségeket, a kérdés csak az, milyen áron.
Megkeresték az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ), akik azt mondták, hogy a nagy hazai és nemzetközi áruházak az árstop első pillanatától alkalmaznak vásárlási mennyiségi korlátozásokat. Ez egy megelőző óvintézkedés, leegyszerűsítve annak érdekében, hogy a sorban következő vásárlónak is jusson az adott termékből. Egyidejűleg a cél fékezni egy esetleges váratlan, nagyobb felvásárlást.