Nem nyitottak az újításokra a hazai építőipari vállalatok
A cégvezetők szerint ennek egyik oka, hogy a fejlesztéssel járó beruházási költségek túlságosan magasak.
Az építőipar területén alkalmazható új technológiákkal szemben Magyarországon kirívóan nagy az ellenállás – közölte a PlanRadar a legfrissebb, 15 országra kiterjedő felmérése alapján hétfőn az MTI-vel.
Az építőipari szoftverét Magyarországon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 1326 építőipari szakembert kérdezett meg arról, hogy hol tart, és a következő 3 évben hogyan alakul az ágazat digitalizációja. A kutatásba bevont 15 ország között szerepel egyebek mellett Ausztrália, Ausztria, Brazília, Horvátország, Csehország, Franciaország, Németország, Magyarország, Spanyolország és az Egyesült Királyság is.
Bár a szakemberek abban egyetértenek, hogy a hatékonyság növelése érdekében digitalizálni kell az ágazat működését, a felmérés szerint az építőiparnak ezen a területen még hosszú utat kell megtennie.
A megkérdezett iparági szakemberek 77 százaléka minden országban nehéznek (53 százalék) vagy nagyon nehéznek (24 százalék) tartja új technológiák bevezetését a vállalatánál. A listát Magyarország vezeti, 84 százalékos eredménnyel.
Az új technológiák bevezetésével szembeni ellenkezést a magyar válaszadók főként a magas beruházási költséggel, valamint azzal magyarázták, hogy az iparági szereplők túlságosan erősen ragaszkodnak a hagyományos szemléletmódhoz, ráadásul hiányoznak például az új technológiák bevezetéséhez nyújtott támogatások.
A kutatás szerint a vizsgált országokban tervezett technológiai beruházások listáján az építést és ingatlankezelést támogató programok és szoftverek beszerzése áll az első helyen, a második az energiahatékonyságot növelő digitális megoldások alkalmazása, a harmadik a tervezést segítő BIM módszertan elterjedése.
Biztatónak tartja a kutatás, hogy a nemzetközi trendekkel összhangban Magyarországon is 90 százalék fölötti azon válaszadók aránya, akik szerint a következő három évben vállalatuk a korábbinál többet fektet a digitalizációba.
A közlemény idézte Simon Szilárdot, a bécsi cég magyarországi csapatának képviselőjét, aki elmondta az új technológiákkal szembeni ellenérzések leküzdéséhez szemléletváltásra van szükség. A magyarországi piacra lépésük óta eltelt három év tapasztalatai alapján ugyanakkor úgy látja, hogy ez a folyamat az információhiány enyhítésével, megfelelő oktatással felgyorsítható. Biztató, hogy a hazai építőipari szereplők közül egyre többen ismerik fel a digitalizáció hatékonyságnövelő szerepét.