Káoszt idézhet elő a vasúton a mozdonyvezetők sztrájkja
Ha a bíróság jogszerűnek ítéli a mozdonyvezetők tiltakozását, azzal gyakorlatilag leállhat a személy- és teherszállítás Magyarországon.
Február végére derülhet ki jogerősen, vajon jogszerű lehet-e a tervezett sztrájk, amit a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) kezdeményezett a reálbérkereset-csökkenés miatt – olvasható a 24.hu riportjában.
Február 2-án jelentették be, hogy március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek a MÁV-nál a személy- és áruszállításban, majd február 4-én kérvényezték a Fővárosi Törvényszéken a sztrájk jogszerűségének megállapítását.
A hároméves bérmegállapodás szerint 2021-ben nem volt béremelés a MÁV-nál, helyette 200 ezer forintos SZÉP-kártya juttatásban részesültek a dolgozók, míg 2022-re 10 százalékos, a jövő évre 5 százalékos emelésben állapodtak meg.
A MOSZ a MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonat-vezetők 80 százalékát képviseli – ők nincsenek megelégedve a bérmegállapodással, ezért is nem írták alá a szakszervezetnél tavaly a dokumentumot.
2016 óta a stratégiai munkakörök közül a mozdonyvezetők kapták a legalacsonyabb emelést. A MÁV közleményéből megtudhattuk, a cégcsoportnál 2016 óta átlagban 65 százalékkal nőttek a bérek, ezen belül a felsővezeték-szerelőké mintegy 80, a kocsivizsgálóké 93, míg az autóbusz-vezetőké 77 százalékkal emelkedett átlagban.