Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Mobilstop az iskolákban – javuló eredmények, kevesebb hiányzás

Mobilstop az iskolákban – javuló eredmények, kevesebb hiányzás

Mobilstop az iskolákban – javuló eredmények, kevesebb hiányzás
Shutterstock/Illusztráció

Egy friss amerikai kutatás szerint a mobiltelefonok iskolai betiltása nemcsak a figyelemelterelés csökkenéséhez vezethet, hanem hosszabb távon a tanulmányi eredmények javulását is elősegítheti.

A vizsgálat egy floridai iskolakörzet példáján keresztül mutatja be, hogyan alakultak a fegyelmi helyzetek és a tanulmányi teljesítmény a mobilhasználat korlátozását követően. A tanulmány első évében – amikor a szabályozás életbe lépett – a fegyelmi esetek száma jelentősen megugrott.

A cikk a videó után folytatódik

A kutatók szerint „a felfüggesztések aránya több mint kétszeresére nőtt abban a hónapban, amikor megkezdődött a szabályozás szigorúbb betartatása, az azt megelőző hónaphoz képest, és 25 százalékkal volt magasabb, mint ugyanabban a hónapban az előző tanévben” – idézi a kutatást az ABC News.

A második tanévben azonban a helyzet stabilizálódott: „A felfüggesztések aránya visszatért a tiltás előtti szintre, és ezzel egy időben a tanulmányi eredmények is jelentősen javultak.” A kutatók megállapítása szerint „a diákok eredményei a második évben körülbelül 2–3 percentilissel magasabbak voltak, mint a tiltás előtti évben”

A hiányzások száma is csökkent

A kutatás – amit az amerikai National Bureau of Economic Research publikált – azt is megállapította, hogy a hiányzások száma is csökkent, különösen az igazolatlan mulasztásoké, ami szintén hozzájárulhatott a jobb tanulmányi teljesítményhez. A hatás elsősorban a közép- és felső tagozatos tanulók körében volt érzékelhető, míg az alsó tagozatos iskolákban – ahol kevesebb diák rendelkezik saját telefonnal – kevésbé volt jelentős a változás.

A kutatók hangsúlyozták, hogy bár a mobiltelefonok betiltása rövid távon zavarokat okozhat, hosszabb távon „fókuszáltabb, elkötelezettebb és tanulmányi szempontból eredményesebb tanulási környezetet teremthet”. Ugyanakkor figyelmeztettek arra is, hogy a vizsgálat csak egyetlen iskolakörzetre terjedt ki, így az eredmények nem feltétlenül általánosíthatók, és a megfigyelt összefüggések nem feltétlenül jelentenek közvetlen ok-okozati kapcsolatot.

A tanulmány megjelenése egy olyan időszakban történt, amikor az Egyesült Államokban egyre több állam és iskolakörzet dönt a mobiltelefonok és más digitális eszközök – például okosórák – iskolai betiltása mellett. Az ABC News elemzése szerint jelenleg 20 állam és terület – köztük Washington D.C. és az Amerikai Virgin-szigetek – tiltja a telefonok és táblagépek használatát a tanítási idő alatt, míg 17 állam, például Maryland és Wyoming, nem vezetett be ilyen jellegű állami szintű szabályozást. További 16 állam helyi döntéshozatalra bízza a kérdést, Puerto Ricóban pedig 2026-ig minden iskolának saját szabályzatot kell kidolgoznia.

A technológia szerepéről szóló viták közepette a floridai példa fontos tanulságokat kínál: bár a kezdeti időszakban nehézségek adódhatnak a szabályok betartatásával, a hosszú távú hatások – a tanulmányi eredmények javulása és a fegyelmi helyzet stabilizálódása – megerősíthetik a korlátozások létjogosultságát.