Mobilfizetés, online vásárlások – így alakulnak át a magyarok szokásai
A Mastercard Bankkártya használati szokások és attitűdök című kutatásának csütörtökön publikált eredményeiből derültek ki meglepő tendenciák.
A kutatás eredményei szerint a 97 százalékos magyarországi bankkártya penetráció mellett tovább nőtt és eléri a 63 százalékot azok aránya, akik nagyon gyakran, egy héten többször is bankkártyával fizetnek bolti vásárlásaik során, a kártyát napi szinten használók aránya pedig már 23 százalék.
A Mastercard kutatása alapján a banki ügyfelek 85 százalékánál hetente egyszer biztosan bankkártyával történik a bolti fizetés, miközben a kártyát fizetésre egyáltalán nem használók tábora tovább csökkent, arányuk ma már mindössze 3 százalék. A felmérésben megkérdezettek 63 százaléka jelezte, hogy kártyával intézi az online számlafizetéseket, a csekkes befizetések aránya pedig 41 százalékról 36-ra csökkent.
A magyarok egyharmada (33 százalék) kezdeményezett tavaly mobilfizetést, szemben a 2022-es év 26 százalékos arányával: a mobilfizetés szintén a fiatalok körében a leggyakoribb, itt a megkérdezettek 43 százaléka adott pozitív választ, de az idősebb korosztálynál is eléri a 21 százalékot azok aránya, akik rendszeresen fizetnek így.
A 18-65 év közötti, bankszámlával rendelkező városi lakosságra reprezentatív eredményt mutató kutatás szerint 88 százalék tud a mobilbanki applikációk létezéséről és 68 százalék használja is azt; ez 8 százalékos növekedést jelent egy év alatt, öt év alatt pedig közel 40 százalékot.
Az internetes vásárlások során használt fizetési módok közül az online bankkártyás fizetés a legnépszerűbb (67 százalék), ezt követi a kártyás utánvét (44 százalék), majd a készpénzes utánvét (40 százalék). Az adatok összesítése után az látszik, hogy 85 százalék azok aránya, akik fizetnek online vásárláskor kártyával. A megkérdezettek közel ötöde (18 százalék) vásárol rendszeresen külföldi webshopból.