Minden, amit a PS5-ről és a Series X-ről eddig megtudhattunk
Év végén piacra dobhatják a Sony és a Microsoft következő generációs konzoljait – ennek apropóján egy összeállítást készítettünk alapul véve azokat az információkat, amelyeket az elmúlt pár hónapban megtudhattunk.
Az elmúlt majdnem fél év során megannyi újdonsággal szolgált számunkra mindkét techóriás. Kiderültek a hardverek specifikációi, bemutatták a kontrollereket, kaptunk egy kissé félresikeredett konferenciát, elkápráztattak minket egy lélegzetelállító demóval és továbbra is tartják bennünk a hype-ot az érkező rendezvényekkel.
A részletes technológiai elemzést már megírtuk, mivel a komponensek adatait már korábban felfedték a redmondiak és a japánok is, azonban a legfontosabb funkciókról és magukról a játékokról még nem készítettünk analízist. Bár a Sony még mindig erősen hallgat, azért már elhintettek néhány infómorzsát, a Microsoft pedig már túl van az első third-party show-ján.
Még kissé a látatlanban tapogatózunk, viszont kialakult már egy sejtésünk arról, hogy mik lehetnek a különbségek a konzolok között – ezt szeretnénk most bemutatni.
Exkluzív címek
A Microsoft az utóbbi években azzal büszkélkedhetett, hogy sikerrel megkaparintott olyan játékfejlesztői stúdiókat, amelyek korábban rendkívül jó game-eket tettek le az asztalra. Az Xbox Games Studio névre hallgató projektben temérdek hozzáértő szakember és programozó dolgozik.
A redmondiak erősen a cross-gen felé hajlanak, azaz a Series X mellett a még aktuális Xbox One-ra, de PC-re is érkeznek majd a játékok. Utóbbi azért fontos, mert a Microsoft a számítógépes gamerek köré is szeretne egy állandó bázist építeni, így akár még több PlayStation-ös felhasználót csábíthatnak magukhoz.
Series X-re eddig bejelentették a Ninja Theory stúdió alkotását, a Senua’s Saga: Hellblade 2-t, ami a méltán híres Hellblade: Senua’s Sacrifice folytatása lesz. Az Observer és a Layers of Fear készítői, a Bloober Team a The Medium játékukat exkluzívan Series X-re és PC-re tervezik. Természtesen nem szabad megfeledkeznünk a húzócímnek számító Halo Infite-ről sem, ami Series X-re és Xbox One-ra egyaránt jön majd.
Minél közelebb kerülünk a júliusi Xbox 20/20 eseményhez, annál több információt kaphatunk a first-party stúdióktól is, így reménykedünk benne, hogy a Microsoft képes lesz még nagyot robbantani.
A Sony a PS4-gyel toronymagasan megnyerte a jelenlegi konzolháborút. Olyan exkluzív játékokat tudhat a magáénak, amellyel a redmondiak képtelenek harcba szállni. Elég csak megemlíteni a God of Wart, az Uncharted 4-et, a Gran Turismo Sportot, a Spider-Mant, a Horizon Zero Dawnt, a Bloodborne-t, a The Last Guardiant vagy az érkező The Last of Us Part II-t és a Ghost of Tsushimát. Bár egyelőre a japánok csendben vannak és semmilyen információval nem szolgáltak a PS5-ös játékokkal kapcsolatban, azért néhány címről már lehetnek sejtéseink.
A 2019-es Game Awardson a Gearbox stúdió bejelentette a TPS fantasy lootolós-verekedős Godfallt, ami PS5-re és PC-re fog érkezni és valószínűleg év végén dobhatják piacra. A Teamkill Media Quantum Error horrorjátékáról is tudunk, valamint erősen gyanítjuk, hogy készülőben van a Horizon Zero Dawn következő epizódja, mivel a Guerilla Games több álláshirdetésben is programozókat keresett a game fejlesztéséhez az elmúlt években. A PS5 devkitjére a Gran Turismo került fel, ami egyesek szerint azt jelenti, induló címként jöhet majd a széria hetedik része, erről viszont a Polyphony Digital szintén hallgat.
A Fortnite-on, a Dirt 5-ön és az Assassin’s Creed Valhallán kívül egy csomó multiplatform game is elérhető lesz, néhány grafikailag felújított változatban.
Előfizetői szolgáltatások
Nyilvánvaló, hogy a gaming piacon lassan elfelejthetjük a klasszikus dobozos játékok vásárlását. Minden jel arra mutat, hogy a PS5 és a Series X is a feliratkozókra épülő havi rendszerességgel frissített előfizetéses rendszerekre építheti a stratégiáját.
A Microsoft rendkívül szerteágazó környezetet alakított ki maga körül az Xbox Game Pass bevezetésével, amit sokan a „játékosok Netflixének” tartanak. Egy több mint száz játékból álló könyvtár áll a gamerek rendelkezésére, amelyet általában fél évente frissítenek és igyekeznek a legújabb game-eket is hozzáadni.
A Game Pass Ultimate a konzolon kívül PC-re egyaránt kínálja a jobbnál jobb játékokat, ezen felül az Xbox Live Goldot is tartalmazza, amellyel a multiplayer mód érhető el. Egy ideje tudjuk, hogy Phil Spencer az All Accessben, a Project xCloudban és a Game Pass-ben látja a next-gen jövőjét, ezért a Series X egészen biztosan ezen az úton indulhat el.
A Sony-nál egy hasonló, PlayStation Now-ra keresztelt szolgáltatást vezettek be. Bár a Now annyira nem fejlett és kiterjedt, mint a Game Pass, azért itt is találunk főleg exkluzív címeket PS2-től PS4-ig, melyekért érdemes kifizetni a havi tíz dollárt.
Az Xbox szolgáltatásával ellentétben a PS Now sokkal inkább a felhőre és a streamelésre épít. A fejlesztések során kiküszöbölték a problémának számító késési időt, javítottak az interfészen és a kezelhetőségen, valamint kibővítették a játékok kínálatát. A Sony a next-gen konzol esetén tovább folytathatja ezt a tendenciát és szerintünk meglepő eredményeket mutathat majd fel a PS5-nél is.
Visszafelé kompatibilitás
A Microsoftnál megszokhattuk, hogy a játékok visszafelé kompatibilitása kulcsszerepet játszik a cég portfóliójában. A Series X-nél ugyanúgy megkapjuk ezt a funkciót és az összes game-ünk az Xbox 360-ig visszamenőlegesen elérhető lesz a vadonatúj konzolon egyaránt.
A redmondiak filozófiáját a Smart Delivery erősítheti meg, ami azt jelenti, hogy elég lesz a kiválasztott first-party vagy third-party fejlesztői stúdiók által készített játékokat egyszer megvenni és Xbox One-on és Series X-en is játszhatunk velük. A korábban már megvásárolt játékaink így automatikusan bekerülnek a Series X könyvtárunkba is, ahonnan egyszerűen letölthetjük és telepíthetjük őket.
A Sony a legutóbbi bemutatóján kiemelte, hogy a PS5 esetében a korábbi generációhoz képest nagyobb hangsúlyt fektet a visszafelé kompatibilitásra. A részleteket egyelőre nem ismertették, viszont a Mike Cerny által tartott prezentációból kiderült, a játékok túlnyomó többsége támogatni fogja ezt a lehetőséget. Hogy pontosan melyik game-eknél számíthatunk arra, hogy feljavított verzióban játszhatunk velük PS5-ön is, egyelőre még nem tudjuk.
Érzékenyebb kontrollerek
A Microsoft nem változtatott túl sok mindent a gamepeden. A szinte tökéletesre sikerült Xbox One kontroller a Series X-es változattól csupán az ergonómiájában, az új Share gombjában és az USB-C csatlakozójában különbözik. A D-Pad kapott még egy diszkszerű kialakítást, ezeken kívül azonban ugyanazt a kényelmes gameped lesz a next-gen konzolhoz is, amit már jól megszokhattunk.
A PS5 DualSense kontrollere egy vadonatúj megoldás a Sony részéről. A DualShock átesett egy komoly ráncfelvarráson és egy sokkal kézenfekvőbb dizájnt hoztak létre. Az áprilisban bemutatott DualSense két színben pompázik: a fekete-fehér színkombináció pazar látványt nyújt.
A Share gombot Create gombra cserélték, szereltek a kontroller szívébe egy mikrofont, adaptív L2 és R2 gombokat alakítottak ki, valamint az USB-C csatlakozón kívül ellátták haptikus visszajelzéssel a gamepedet.
Az Xbox-tulajdonosok örülhetnek, mivel az Xbox One kontrollerei használhatóak lesznek Series X-en is. A Sony még nem nyilatkozott arról, hogy a DualShock 4 kompatibilis lesz-e a PlayStation 5-tel.
SSD
Mindkét konzolba bekerült a fejlesztők által már nagyon várt SSD, ami az NVMe technológiának köszönhetően csúcskategóriás PC-k magasságába helyezheti a játékgépeket az adatátviteli sebességek szempontjából. A gaming stúdiók programozó lenyűgözőnek tartják ezt az innovációt és szerintük végre elfelejthetjük a hosszú töltőképernyőket és a renderelés is pillanatok alatt megtörténhet.
A Series X-ben egy 1 terabájtos egység szerepel majd, míg a PlayStation 5-be egy 825 gigabájtos saját készítésű meghajtót szerelnek.
A játékok installációs fájljai évről évre egyre növekedtek. Ma már ott tartunk, hogy egyetlen AAA game sem létezik 100 gigabájt alatt, ami komoly kihívásokkal szembesítette a konzolok készítőit.
A Series X-et bővíthetjük majd egy 1 terabájtos Seagate SSD-vel, a Microsoft pedig azt ígérte, semmilyen eltérést nem fognak tapasztalni a gamerek a sebességben, ha az ajánlott külső meghajtók közül választanak. Bármilyen USB-vel ellátott merevlemezt csatlakoztathatunk a next-gen géphez, így az Xbox One játékainkat telepítés nélkül elérhetjük majd.
A PlayStation 5 egy különleges dekompressziós eljárást használ a saját SSD-jénél, amellyel csökkenthetőek lesznek a telepítendő játékok fájlméretei. Ezen kívül bizonyos m.2-es NVMe meghajtókkal bővíthetjük majd a tárhelyünket, ha esetleg betelne a rendszer. Ugyanúgy csatlakoztathatjuk a külső merevlemezeinket, a visszafelé kompatibilitás esetén pedig az Xboxhoz hasonlóan telepítés-mentesen játszhatunk a régi játékainkkal.
Teljesítménybeli eltérések
Már hónapok óta zajlanak a találgatások, okfejtések és az elemzések azzal kapcsolatban, hogy vajon melyik konzol lehet a legerősebb. Minden a teraflopok körül forog – ez mutatja meg, hogy milyen grafikai teljesítményre képes az adott játékgép.
A PlayStation 5 elvileg 10,28 teraflopot tud magából kisajtolni, míg a Series X-nél ugyanez az érték 12,18 teraflop, de hogy mindez gyakorlatban mit jelenthet, csak megjelenés után láthatjuk majd.
Mindkét konzol használni fogja a ray-tracing technológiát, támogatni fogják a 4K és a 8K felbontásokat és a 120 FPS-t. Az utóbbit a stúdiók egyénileg dönthetik el, hogy alkalmazzák-e, ami kissé keserédes hír – az Assassin’s Creed Valhalla fejlesztői például kijelentették, legfeljebb 30 FPS-sel fog futni a játékuk next-gen konzolokon.
A Sony és a Microsoft játékgépében egyaránt az AMD Zen 2 processzorai és a Navi-alapú RDNA 2 grafikus vezérlői fognak duruzsolni. Akkor valójában mi is lesz a különbség a két konzol között?
Papíron a Series X erősebbnek tűnik, azonban ez önmagában még semmit nem jelent. Gondoljunk csak vissza a nemrég bemutatott Unreal Engine 5 techdemóra, ami PlayStation 5-ön futott és fantasztikus grafikai újításokat láthattunk benne.
A több milliárd poligonból renderelt környezet, a realisztikus fények és árnyékok, a gördülékeny mozgás és FPS mind-mind azt bizonyították, hogy a japánok még nagy meglepetésekre készülhetnek.
Közben a Sony akarva-akaratlanul újabb infómorzsákat hintett el: