Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Elképesztően sok kilométert tettek meg metrópótló buszok 2017 és 2023 között

Elképesztően sok kilométert tettek meg metrópótló buszok 2017 és 2023 között

Elképesztően sok kilométert tettek meg metrópótló buszok 2017 és 2023 között
Fotó: BKK

Erre talán még a BKK és a BKV munkatársai sem számítottak, rengeteg megtett kilométer van a metrópótlóbuszok mögött.

Öt és fél év után befejeződött az M3-as metró felújítása. Nemcsak az alagutakban, hanem a felszínen is dolgoztak a BKK és a BKV munkatársai: az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb közösségi közlekedéssel kapcsolatos feladata a metrópótlás megszervezése volt. Május végén elbúcsúztak a metrópótlók, amelyekkel az elmúlt években – talán nem túlzás ezt állítani – minden budapesti találkozott – írja a BKK a közleményében.

Az M3-as metró felújítása több mint öt évvel ezelőtt, 2017 novemberében indult és 2023 májusának közepéig tartott. Bár a legnagyobb érdeklődés a föld alatt zajló munkákat övezte, azonban közel ugyanekkora szakértelemre, szervezésre, odafigyelésre – a közlekedők részéről pedig türelemre – volt szükség a földfelszín felett is. Az elmúlt öt és fél év nemcsak a metróvonal felújításáról, hanem Budapest, és talán az egész világ egyik legnagyobb metrópótlásának lebonyolításáról is szólt.

A metrópótlás számokban

Az M3-as metró az ország legforgalmasabb vasútvonala, naponta mintegy félmillióan használják. Kizárólag pótlóbuszokkal kiváltani a közlekedésben betöltött szerepét szinte lehetetlen. A BKK szakemberei ezzel a soha nem látott kihívással találták szembe magukat, amikor nekiláttak a metrópótlás megszervezésének.

Az elmúlt években mintegy 3 milliószor indultak el a metrópótlók a végállomások valamelyikéről, a járművek pedig több mint 23 millió kilométert tettek meg öt és fél év alatt a fővárosban. Ez azt jelenti, hogy akár 75-ször megtehették volna a Föld és Hold közti utat, és ha az Egyenlítő mentén közlekedtek volna, akkor 721-szer kerülték volna meg bolygónkat.

A pótlóbuszok csúcsidőben óránként 15 ezer utast szállítottak. Ezt kizárólag úgy lehetett megoldani, hogy a járatok végig csak a buszok számára kijelölt sávban közlekedtek. Több helyen át kellett alakítani a kereszteződéséket, hogy egy-egy lámpaváltáskor több busz is át tudjon haladni rajtuk.

A legforgalmasabb időszakokban a pótlóbuszok a lehető legsűrűbben, 45 másodpercenként indultak. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy amint felszálltak az utasok járművekre, azok már indultak is tovább. A gördülékeny, zavartalan közlekedésüket speciális forgalomtechnika, kedvező jelzőlámpa-hangolás, illetve a lehető leghosszabb szakaszon buszsávok segítették.

Az elmúlt öt és fél alatt közel 250 ezer műszakot teljesítettek a járművezetők, és több mint 116 ezerszer nyíltak ki reggelente a buszgarázsok sorompói a metrópótlók előtt.

A munka legnehezebb része a belvárosi, a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti szakasz pótlása volt, ekkor közlekedett egyszerre a legtöbb pótlóbusz a metró helyett. Reggelente és a délutáni csúcsidőszakban is 110 pótlóbusz volt egyszerre úton. Ez azt jelenti, hogy minden tizedik budapesti busz a metrópótlásban vett részt. Ilyenre még sohasem volt példa a fővárosban.

Új vonalakon térnek vissza

Május 22-én, hétfőn véget ért a hosszú éveken át megszokott metrópótlás. Utolsóként az aznap megnyitott Nagyvárad téri és Lehel téri állomások pótlását kiszolgáló buszok indultak el a garázsok felé.

A metrópótló vonalon közlekedő korszerű járművektől viszont nem kell könnyes búcsút venniük a budapestieknek. Az elkövetkezendő években is utazhatunk majd más vonalakon azokkal a buszokkal, amelyek öt és fél éven át az M3-as metró lezárt szakasza fölött szállították az utasokat. A járművek a továbbiakban Budapest különböző vonalain teszik majd kényelmesebbé, komfortosabbá a fővárosban közlekedők utazásait.