Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Megrázó részletek láttak napvilágot a Titan tengeralattjáró tragédiájáról

Megrázó részletek láttak napvilágot a Titan tengeralattjáró tragédiájáról

Megrázó részletek láttak napvilágot a Titan tengeralattjáró tragédiájáról
Shutterstock

A 2023 júniusában bekövetkezett Titan tengeralattjáró-tragédia, ami öt ember életét követelte az Atlanti-óceán mélyén, nemcsak technikai hibák sorozatára vezethető vissza, hanem egy mérgező és elnyomó vállalati kultúrára is – derül ki az amerikai Parti Őrség által készített friss, 335 oldalas vizsgálati jelentésből.

A Sky News beszámolója szerint az Egyesült Államok Parti Őrségének Tengerészeti Vizsgálóbizottsága által közzétett dokumentum szerint „az öt ember halála megelőzhető lett volna”. A jelentés megállapította, hogy az OceanGate Expeditions – a Titan tulajdonosa – súlyos hibákat követett el a jármű tervezésében, karbantartásában és működtetésében, és ezeket a hibákat egy autoriter vezetési kultúra súlyosbította.

A cikk a videó után folytatódik

A fedélzeten tartózkodók között volt a cég alapítója és egyben a tengeralattjáró üzemeltetője, Stockton Rush, a pakisztáni milliárdos Shahzada Dawood és fia Suleman, a brit kalandor Hamish Harding, valamint a Titanic-szakértő és a jármű pilótája, Paul-Henri Nargeolet. Mindannyian életüket vesztették, amikor a Titan a Titanic roncsához vezető útja során körülbelül 3800 méter mélységben összeomlott.

A vizsgálat során feltárt bizonyítékok szerint az OceanGate rendszeresen figyelmen kívül hagyta a biztonsági aggályokat, sőt, „megfélemlítési taktikákat” alkalmazott azokkal szemben, akik a veszélyekre próbálták felhívni a figyelmet. A dokumentumban az áll:

„Az OceanGate a balesetet megelőző évek során megfélemlítési eszközökkel, tudományos tevékenységek ürügyével, illetve kedvező hírnevére támaszkodva kerülte el a szabályozói ellenőrzést.”

A bizottság megállapította továbbá, hogy a Titan működése teljes egészében kívül esett a mélytengeri járművekre vonatkozó nemzetközi előírásokon, amik korábban sikeresen biztosították más kereskedelmi tengeralattjárók biztonságát.

Az egyik legaggasztóbb megállapítás szerint a cég „kritikusan hibás” működési gyakorlatokat követett, és az Seaman’s Protection Act által garantált bejelentő-védelmi mechanizmus sem működött megfelelően – így a dolgozók félelemben éltek, és nem merték jelenteni a tapasztalt problémákat.

Figyelmen kívül hagyott jelek, elhallgatott hibák

A 2024 szeptemberében lezajlott kéthetes tanúmeghallgatások során a korábbi tudományos igazgató beszámolt arról, hogy a Titan már a végzetes merülés előtt néhány nappal is meghibásodott. Egy másik korábbi vezető, az üzemeltetésért felelős vezető azt mondta, a tengeralattjáró „óriási kockázatot” jelentett, és a céget „kizárólag a nyereség érdekelte”.

A jelentés 17 konkrét biztonsági ajánlást is megfogalmazott a jövőbeni tragédiák megelőzésére. Jason Neubauer, az MBI elnöke így nyilatkozott:

„Szükség van erősebb felügyeletre és világos szabályozási lehetőségekre azon üzemeltetők számára, akik új koncepciókat próbálnak ki a meglévő kereteken kívül.”

A végzetes út

A Titan 2023. júniusában tűnt el első, Titanic-roncshoz vezető merülése során. Öt napon át tartó, intenzív nemzetközi keresés után a roncsot végül a Titanic maradványaitól mintegy 500 méterre, az óceán fenekén találták meg.

Az OceanGate Expeditions a balesetet követően, 2023 júliusában felfüggesztette működését, és azóta sem kommentálta a MBI által kiadott jelentést. Az amerikai hatóságok szerint a nyomozást nehezítette, hogy számos fontos videófelvétel nem esett az idézési hatáskörük alá, mivel a tanúk nem amerikai állampolgárok voltak.