Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy meg nem értett thriller Mark Wahlberggel, ami ma sokkal nagyobbat üt

Egy meg nem értett thriller Mark Wahlberggel, ami ma sokkal nagyobbat üt

Egy meg nem értett thriller Mark Wahlberggel, ami ma sokkal nagyobbat üt
Northfoto

A Max Payne – Egyszemélyes háború 2008-as bemutatója egy olyan korszakban érkezett, amikor Hollywood sorra próbálta filmre vinni a legsikeresebb videojátékokat.

A Remedy Entertainment 2001-es klasszikusa különösen csábító alapanyagnak számított, hiszen a játék a megjelenésekor világszerte hatalmas sikert aratott, több millió példányban kelt el, és a kritikusok egyöntetűen kiemelték forradalmi „bullet time” mechanikáját, képregényszerű narrációját és sötét, neo‑noir hangulatát.

A cikk a videó után folytatódik

A filmadaptáció ötlete már a játék megjelenése után felmerült, és a projekt végül John Moore rendezésében valósult meg, aki Mark Wahlberget választotta a megtört, bosszúra éhes nyomozó szerepére, miközben Mila Kunis, Beau Bridges és Ludacris is fontos szerepekben tűntek fel.

A film története alapvetően követi a videojáték első részének cselekményét: Max Payne, a New York-i rendőr, akinek feleségét és újszülött gyermekét brutálisan meggyilkolták, évekkel később is megszállottan kutat a tettesek után, és a nyomozás során egy titkos katonai drog, a Valkyr, valamint egy nagyvállalati összeesküvés áll a középpontban.

A film vizuális világa erősen stilizált, sötét tónusú, és több jelenetben is megidézi a videojáték ikonikus képi világát, ugyanakkor a rajongók szerint a PG‑13 besorolás miatt a történet elveszítette azt a nyers brutalitást, amely a játék egyik védjegye volt.

35 millió dolláros költségvetésből készült

A produkció 35 millió dolláros költségvetésből készült, és 2007-2008 között forgatták, főként Torontóban. A stúdió Mark Wahlberg fizetését nem hozta nyilvánosságra, és hiteles nemzetközi forrás sem közöl konkrét összeget, így erről nem lehet valós adatot állítani. A film 2008. október 17-én került a mozikba, és pénzügyileg sikeresnek bizonyult: világszerte 87,7 millió dollárt termelt, amelyből 40,6 millió dollár az amerikai, 47 millió dollár pedig a nemzetközi bevétel volt, miközben az Egyesült Államokban további 26,3 millió dollár folyt be DVD‑eladásokból. A számok alapján tehát a film bőven visszahozta a gyártási költségét, és profitot termelt a stúdiónak.

A kritikai fogadtatás azonban kifejezetten gyenge volt: a Rotten Tomatoes 16 százalékos értékelést adott, a Metacritic pedig 31 pontot, és a legtöbb kritika szerint a film nem tudta visszaadni a játék mélységét, karakterdrámáját és noir‑hangulatát.

A játék eredeti producere, Scott Miller később úgy nyilatkozott, hogy a film „félreértette a játék lényegét”, és szerinte a történetből sokkal többet ki lehetett volna hozni. A rajongók is csalódottak voltak, mivel a film több ponton eltért az eredeti történettől, és a PG‑13 besorolás miatt sok jelenet túlzottan visszafogottnak tűnt.

Több volt a filmben

Bár a film pénzügyileg sikeres volt, a folytatás végül soha nem készült el, aminek több oka is volt: a kritikai bukás, a rajongói elégedetlenség, a videojáték‑adaptációk rossz megítélése a 2000-es években, valamint az, hogy a stúdió más projekteket helyezett előtérbe.

A Fox eredetileg fontolgatta a második részt, de a negatív visszhang miatt a projektet végül elvetették, és a Max Payne filmadaptáció története egyetlen, megosztó, de vizuálisan emlékezetes filmmel zárult.

A Disney+ kínálatában is elérhető Max Payne – Egyszemélyes háború ma is érdekes darabja a videojáték‑adaptációk történetének: egy olyan film, amely látványvilágával és atmoszférájával sok nézőt megfogott, ugyanakkor a játék rajongói számára sosem tudta teljes mértékben visszaadni azt a sötét, tragikus és mélyen emberi történetet, amely a videojátékot kultikussá tette.