MÁV vezetője: járműhiány van, de még nincs döntés a HÉV-járatok ritkításáról
Mint fogalmazott, az, hogy a HÉV-flotta elöregedett, nem két napja vagy két éve derült ki, hanem évtizedek óta kiszámíthatóan tudni lehet.
Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója nemrégiben interjút adott az Indexnek, amelynek során több témára is kitért. Elmondása szerint az, hogy a HÉV-flotta elöregedett, nem két napja vagy két éve derült ki, hanem évtizedek óta kiszámíthatóan tudni lehet. Azt elismerte, hogy járműhiány van, és még nincs megoldás, a múlt héten megjelent híreket a HÉV járatritkításáról ugyanakkor cáfolja.
„Mindegy, hogy ki milyen papírra hivatkozik: nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen” – fogalmazott. Állítása szerint a kihívásra nem politikai, hanem szakmai választ kell adni, és azt ígérte, hogy olyan megoldást keresnek, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. Majd Hegyi Zsolt arra utalt: az elmúlt 15 évben 15 százalékkal nőtt a közlekedő vonatok száma Magyarországon.
Az utóbbi időszakban azonban komoly kihívást jelent az uniós források hiánya, mert az elmúlt húsz évben a vasúti infrastruktúra- és járműállomány-fejlesztés terén uniós forrásokra támaszkodott a MÁV. Vannak szerinte jó és követendő példák, Ausztriának például több évtizedes, nemzeti forrásokra épülő stratégiája van – szemlézte az interjút a Telex.
„Nekünk is látni kell, hogy ad hoc projektek, pontszerű beavatkozások helyett hová jutánk el előrelátóbb tervezéssel” – fogalmazott, hozzáfűzve: ennek érdekében készül a 10 éves közlekedésfejlesztési stratégia. A MÁV vezérigazgatója az utastájékoztatás terén szeretne minél előbb láthatóan fejlődni, míg a vasúti beszerzéseket nehezíti szerinte, hogy ha rendelkezésre is áll a pénz, „Európa-szerte van egy vasúti boom, mindenütt nő a forgalom, mások is szeretnének új járműveket”.
Mivel éveket kell várni egy új járműre, Hegyi szerint fel kell pörgetni a karbantartásokat. De korábban arról is beszámoltunk, hogy a kerékpáros utasok igényeire reagálva, október 15-től még kedvezőbb és egyszerűbb lesz a kerékpárok szállítása a HÉV-en, a részletekről itt írtunk bővebben. Míg ebben a cikkben arra tértünk ki, hogy jó híreket kaptak az utasok, ezúttal a jegykiadó automaták kapcsán: mint kiderült, 110 közös jegykiadó automatát telepít a Máv-Volán-csoport.