Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Rendkívüli bejelentéssel indította a napot a MÁV-Csoport

Rendkívüli bejelentéssel indította a napot a MÁV-Csoport

Rendkívüli bejelentéssel indította a napot a MÁV-Csoport
Fotó: BKK

A MÁV-csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt hivatalos Facebook-bejegyzésben jelentette be a hírt.

Immáron hivatalos, hogy elindult az 54 új HÉV-szerelvény beszerzése, amik közül legalább 18-nak 2029. december 31-ig meg kell érkeznie és forgalomba kell állnia. A bejelentés nemcsak technológiai előrelépést jelent, hanem évtizedes lemaradás ledolgozását is, hiszen a jelenlegi járműállomány jelentős része több mint 50 éves, és még az egykori NDK-ban készült.

A cikk a videó után folytatódik

„Közhelyszámba megy, hogy a magyar vasút járműállománya megérett a fiatalításra. Különösen igaz ez a HÉV-re, ahol gyakran 50 évnél idősebb járművek szolgálják ki az utasokat” – írta Hegyi Zsolt, hozzátéve: „Bár tiszteletet ébresztő megbízhatósággal és strapabírással dolgoznak (a HÉV menetrendszerűsége 99% feletti!), már régen nyugdíjba küldtük volna őket, ha tehetjük.”

A MÁV-csoport az elmúlt években több sikertelen járműbeszerzési kísérletet zárt le, amelyek „különböző – a MÁV-csoporton kívül álló – okokból eredmény nélkül zárultak”. Ennek következtében a vállalat karbantartási és felújítási stratégiával próbálta fenntartani a szolgáltatás színvonalát, amelyben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel való együttműködés is szerepet kapott. Ez a tudatos műszaki háttér tette lehetővé, hogy a HÉV menetrendszerűsége 99% felett maradjon, miközben a járművek életkora meghaladja az öt évtizedet.

Az új szerelvények egyenként 600 utas szállítására lesznek képesek, és alacsonypadlós kialakításuk révén jelentősen javítják majd az akadálymentes közlekedést. Az első 18 jármű uniós forrásból, az IKOP Plusz program keretében valósul meg, amelynek időbeli felhasználása szigorúan szabályozott.

Hegyi Zsolt a Facebook oldalán hangsúlyozta: „Az első 18 jármű nemhogy megérkezhet, de meg is kell, hogy érkezzen és munkába kell, hogy álljon legkésőbb 2029. december 31-ig.” Ez a fejlesztés elsőként a H5-ös, szentendrei HÉV-vonalon válik kézzelfoghatóvá, ahol a pálya és a járműflotta megújítása már régóta várat magára. „Fontos mérföldkő ez: Magyarország legforgalmasabb vasúti szolgáltatása végre megújulhat!”

A bejelentés nem kizárólag technikai előrelépést jelent, hanem szimbolikus jelentőségű is, hiszen a budapesti agglomeráció közlekedésének gerincét adó HÉV-hálózat évtizedek óta nem kapott ilyen volumenű fejlesztést. A projekt sikeres megvalósítása nemcsak az utasélményt javítja, hanem a fenntarthatóság és a szolgáltatásbiztonság szempontjából is kulcsfontosságú.