Clouds
21 Budapest
Dollár
357,44 Ft
Euró
385,38 Ft
Font
437,04 Ft
Bitcoin
27,702 $

Tavaly is népszerű volt a MÁV: 699 millió utazásról gondoskodtak

TÉMÁK:
#2022 #máv
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő
TÉMÁK

Az elszálló üzemanyagárak is nagyban befolyásolták a közösségi közlekedés térnyerését, továbbá a bővülő motorvonat- és autóbuszflotta is.

Tavaly mintegy 699 millió utazásról gondoskodott a MÁV-Volán-csoport. Idén a közösségi közlekedés térnyerésének lendületet adhat az üzemanyagárak emelkedése, a decemberben életbe lépett, a korábbiaknál is utasközpontúbb új menetrend, a teljessé vált 40 darabos KISS motorvonatflotta és a szinte már csak korszerű motorvonatokkal kiszolgált elővárosi vasúti forgalom. Továbbá a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új és komfortos járművel bővülő autóbusz-állománya is hozzájárulhat ahhoz, hogy még többen tegyék le az autót és válasszák a közösségi közlekedést.

Soron kívül A Vatikán szerint Ferenc pápa szombaton elhagyhatja a kórházat

Közel 700 millió utazás 2022-ben

A MÁV-START járatain 2022-ben közel 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott vonattal. Ez annak figyelembe vételével is jó eredmény, hogy az év elején még éreztette hatását a pandémia és a korlátozások egy része, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest. Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására – a MÁV-START adatai alapján – eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.

Más szempontból is a vásárlási szokások változása érzékelhető, ugyanis egyre nagyobb teret nyernek az online és önkiszolgáló felületek. Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-START esetében.

Egyre népszerűbb a mobilalkalmazás is

Mobilalkalmazással vásárolt az utasok 24 százaléka, az Elvirán pedig 11 százaléka. A MÁV-START pénztári értékesítése a 2021-es 42 százalékról 38 százalékra esett tavaly, a fedélzeten vásárolt jegyek aránya 16 százalékról 9 százalékra mérséklődőtt, míg az automatás jegyvétel részesedése 12 százalékról 18 százalékra emelkedett.

Ez utóbbi köszönhető annak is, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét (350 darab) már kihelyezte tavaly a MÁV-START. Jelenleg már több mint félezer automata áll az utasok szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken.

Tavaly nem csak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 millárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 millárd. Az a tendencia is megmutatkozik, hogy a rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van. Ide sorolható az is, hogy tavaly a TramTrain hálózaton 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.