Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy rendkívül magasan értékelt második világháborús film

Egy rendkívül magasan értékelt második világháborús film

Egy rendkívül magasan értékelt második világháborús film
Shutterstock/Illusztráció

John Boorman 1968-as filmje, a Pokol a Csendes-óceánon egy rendhagyó háborús történet, ami nem a frontvonalak zajában, hanem egy elhagyatott csendes-óceáni szigeten bontakozik ki. A film két katona – egy…

John Boorman 1968-as filmje, a Pokol a Csendes-óceánon egy rendhagyó háborús történet, ami nem a frontvonalak zajában, hanem egy elhagyatott csendes-óceáni szigeten bontakozik ki. A film két katona – egy amerikai és egy japán – kényszerű együttélését mutatja be, akik a második világháború kellős közepén rekednek meg egy lakatlan szigeten, és kénytelenek együttműködni a túlélés érdekében.

A cikk a videó után folytatódik

Boorman rendezése nemcsak fizikai konfliktusokat, hanem mélyebb filozófiai kérdéseket is feszeget, így a film egyfajta egzisztenciális parabola is. A Collider szerint Boorman „erőteljes egzisztenciális parabolát alkotott a két katona sorsából, miközben lehetőséget adott a nagyszerű Lee Marvinnak és Toshiro Mifunének, hogy közönségkedvenc vehemenciával tomboljanak.” A két színész játéka valóban kiemelkedő: Marvin és Mifune nemcsak színészi kvalitásaikkal, hanem személyes múltjukkal is hozzájárultak a film hitelességéhez, hiszen mindketten szolgáltak a második világháborúban – természetesen ellentétes oldalon.

Szinte teljes egészében dialógus nélküli a film, és a kommunikációs nehézségek – a nyelvi és kulturális különbségek – szerves részét képezik a történetnek. A néző így nemcsak a túlélés fizikai aspektusait követheti nyomon, hanem azt is, hogyan alakul ki fokozatosan bizalom és együttműködés két ellenség között. A sziget, mint zárt tér, szimbolikus jelentőséggel bír: a háború világából kiszakított környezetben az emberi kapcsolatok újraértelmeződnek.

A forgatás helyszíne

A forgatás a Hawaii-szigeteken zajlott, különösen Kauai partjainál, ahol a produkció komoly logisztikai kihívásokkal nézett szembe. A sziget elszigeteltsége és a természetes környezet hozzájárult a film atmoszférájához, ugyanakkor a színészek és a stáb számára is megterhelő munkakörülményeket jelentett. A rendező célja az volt, hogy a nézők valóban érezzék a túlélés kényszerét és a háború utáni emberi törékenységet.

A Pokol a Csendes-óceánon nem kapott kiemelkedő díjakat, de a kritikusok elismerően szóltak róla, különösen Boorman rendezői koncepciójáról és a két főszereplő alakításáról. A film az évek során kultikus státuszt vívott ki magának, és gyakran emlegetik a háborús filmek alternatív klasszikusaként, amely nem a harc dicsőségét, hanem az emberi kapcsolatokat állítja középpontba.

A film bevételei mérsékeltek voltak: az amerikai mozikban közel 3 millió dollárt hozott, ami 1968-ban közepes eredménynek számított, de a nemzetközi forgalmazás során további bevételeket generált, különösen Japánban, ahol Mifune szereplése miatt kiemelt figyelmet kapott. A film később VHS-en, majd DVD-n is megjelent, és a streaming korszakban újra felfedezték a klasszikusok iránt érdeklődő nézők.