Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $
Fotó: Twenty20

Szakértő: Magyarország gond nélkül ki tudná váltani az orosz olajat, ez pedig a MOL korábbi közleményéből is kiderül

Szerző: Nagy Noel

Az Adriai-tenger felőli olajvezeték teljes egészében ki tudná elégíteni Magyarország olajigényét, azonban ott piaci árat kellene fizetni és nem a Putyinnal kialkudott árat.

not image

Nagy Noel

2022. május. 25 - 21:28

Mihajlo Moncsar energiabiztonsági szakértő szerint tökéletes alternatívája van Magyarországnak az orosz olajra, ez pedig az Adriai-tengernél van, a Horvátország felőli olajvezetéken – idézte a nyilatkozatot az Euromaidan Press.

A szakértő szerint egyetlen évet venne igénybe, hogy átváltsunk az Oroszországból érkező olajról az adriai olajra, ebben az esetben azonban Magyarországnak piaci árak szerint kellene dolgoznia, nem pedig a Putyinnal kialkudott különleges árral. Soron kívül Kigyulladt egy orosz utasszállító repülőgép a landolást követően Törökországban (videó)

Moncsar szerint a magyar kormány ezért „hazudik” továbbra is arról, hogy nincs alternatívája az orosz olajnak, ugyanis valamilyen oknál fogva nem akarnak lemondani a Putyinnal kialkudott különleges árról.

A Centre for Global Studies Strategy XXI szakértője közölte, a magyar olajfinomítói infrastruktúrát sokkal gyorsabban át lehetne alakítani az adriai olaj finomítására, mint ahogyan a magyar kormány tisztviselői állítják.

Az Euromaidan Press felidézte a MOL Csoport egy 2015 februári közleményét, amelyet azt követően tettek, hogy a szlovák Transzpetrollal befejezték a Druzsba I/Adria olajvezetéknek, amely Százhalombatta és Ipolyság között szállított olajat.

Mint az akkori közleményben hangsúlyozták, a beruházással, amely akkori áron mintegy 80 millió dollárt vett igénybe, jelentősen sikerült javítani a régió energiabiztonságát, különösen Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban.

A MOL Csoport akkori közleményében azt is hangsúlyozta, hogy az adriai olajvezetéknek, amely az Adriai-tengert Szlovákiával köti össze, évi 14 millió tonna olajra növelték a kapacitását, amellyel csak a tenger felől ki tudják elégíteni a MOL pozsonyi finomítójának olajigényét.

Kistompa, 2015. február 9. Orbán Viktor miniszterelnök (b2) és Robert Fico szlovák kormányfõ (b3), valamint Fasimon Sándor, a MOL Magyarország ügyvezetõ igazgatója (b), Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója (b4) és Ivan Krivosudsky, a Transpetrol vezérigazgatója (j) a Barátság I. kõolajvezeték felújítása alkalmából rendezett ünnepségen a szlovák Transpetrol kõolajszállító vállalat kistompai átemelõ állomásánál 2015. február 9-én. MTI Fotó: Komka Péter

Számos kérdés felmerült

Ahogyan az Euromaidan is fejtegeti, Szijjártó Péter korábban arról beszélt, hogy Magyarországnak nincs hozzáférése a tengerhez, ezért nagymértékben függ az orosz olaj- és gázellátástól az infrastruktúra kapacitásai miatt. Mint a lap írja, a Druzsba vezeték valóban nagyban függ Oroszországtól, viszont Szijjártó elhallgatta azt a tényt, hogy Magyarországnak van alternatívája, szállítási kapacitások tekintetében ugyanis az adriai olajvezetéken keresztül hozzáférésünk van a Földközi-tengerhez, valamint az Adriai-tengernél található horvát olajterminálhoz.

A második, amit Szijjártó állított, hogy a magyar olajfinomítás kizárólag az orosz olaj finomítására lett optimalizálva. Ez viszont a lap állítása szerint azért nem igaz, mert a százhalombattai finomítóban a feldolgozott olaj 40 százaléka nem Oroszországból érkezik, a MOL-nak vannak megállapodásai az Északi-tenger, Kazahsztán, Kurdisztán és Azerbajdzsán felől érkező olajra is, ezt azonban nem említette meg a kormány.

Szijjártó és a magyar kormány gyakorlatilag egyáltalán nem beszélt az alternatívákról, amelynek oka, hogy az orosz olaj sok esetben piaci ár alatti áron érkezik Magyarországra, amely a MOL-nak így hatalmas profitot termel, ezáltal pedig a magyar államnak is – fogalmaz a szakértő a lapnak.

Ami viszont a szakértő szerint mindennél lényegesebb: az adriai olajvezeték teljes egészében ki tudja elégíteni a MOL finomítóinak igényeit. Mint a MOL a 2015-ös közleményben hangsúlyozta, az adriai vezeték kapacitását 14 millió tonnányira emelték. A százhalombattai finomító 8.1 millió tonnás kapacitással, míg a pozsonyi 5.5 millió tonnással rendelkezik, ami összeadva 13.6 millió tonna. Ebből kifolyólag az alternatív forrás, az adriai olaj vezeték teljes egészében kielégíti a MOL finomítói kapacitását, így Magyarország olajigényét is.

Nem is beszélve arról, hogy Magyarországnak számos lehetősége van, hogy akár a Földközi-tengeri piacon be tudjon vásárolni. 2019 novemberében a MOL megvásárolta az Azeri-Csirag-Gnashil olajmező 9.6 százalékát Azerbajdzsánban, valamint a Baku-Tbiliszi-Cejhan olajvezeték 8.8 százalékát, amely az említett azeri olajmezőről a Törökországban lévő Cejhanban található olajterminálba szállít olajat. Ezen felül a MOL-csoport bizonyos mértékig az iraki Kurdisztánban is termel olajat.

Ebből is látszik, hogy Magyarországnak bőven vannak opciói az orosz olajon kívül, már csak a Földközi-tengeri piacon keresztül – derül ki a szakértő elemzéséből. Mindössze annyit kellene tenni, hogy a cejhani olajtermináltól különböző tankerhajókkal a Horvátországban található Omisalj terminálba viszik az olajat, amit aztán betöltenek az adriai olajvezetékbe és onnan továbbszállítják Százhalombattára és Pozsonyba. Mindössze egy a különbség: itt a piaci árat kell fizetni, a MOL és a kormány viszont nem akar lemondani a plusz nyereségről.

Végezetül a szakértő kiemelte, hogy Szijjártó és Orbán Viktor is beszélt arról korábban, hogy a százhalombattai finomító átalakítása hatalmas árral járna, valamint legalább négy évre lenne ehhez szükség. Igen ám, de ahogy fentebbe említettük, már az itt finomított olaj 40 százaléka nem orosz olaj. Ezen felül, amikor Ukrajna a 2000-es évek elején azt javasolta a közép-európai finomítóknak, hogy a Kaszpi-tengerről érkező olajat dolgozzák fel, akkor azt állították, hogy jelentős mennyiségben tudnák ezt keverni más olajtermékekkel.

Ráadásul a százhalombattai finomító számos átalakításon ment keresztül, a felszerelését modernizálták, 2019-ben például olyan berendezéseket szereztek, amelyeknek köszönhetően további 50 olajterméket tudnak finomítani. Bár valóban kellene kisebb befektetés, de európai szakértők abban egyetértenek, hogy a százhalombattai finomító sokszínű készlettel rendelkezik, amelynek köszönhetően többféle olajat is tudnának finomítani.

Az Euromaidan végül idézi Pletser Tamás magyar elemzőt is, aki kifejezetten olaj- és gázipari elemzéseket készít. Az ő becslései szerint legfeljebb egy évig tartana, mire a magyar finomítók átállnak az orosz olajról – ami realisztikusabb becslés, mint Orbán és Szijjártó becslése.