Magyar Autóklub: semmilyen szakmai alapja nincs a rakpart lezárásának
Karácsony Gergely a kampány után jelentette be, hogy nem mondott le az ötletéről, miszerint autómentessé tenné a pesti alsó rakpartot.
Karácsony Gergely kitart azon álláspontja mellett, hogy csökkenteni kell a gépjárművek számát Budapesten, ennek érdekében pedig lezárná a pesti alsó rakpartot, de ezek mellett az új Lánchídról is kitiltaná majd az autósokat, mert ezzel szerinte sokkal élhetőbb és zöldebb lesz a főváros.
Hasonló intézkedései már korábban is voltak, 2020 tavaszán szinte egyik napról a másikra alakítottak ki biciklisávot a Nagykörúton, majd amikor több felújítást is egyszerre végeztek, a budapestiek dühére ennyi volt a válasza a főpolgármesternek: akit zavar a várakozás, szálljon ki a járművéből.
A városvezető azonban azt állítja, hogy mindenkinek a véleményét figyelembe veszi. A Medián kutatást készített a főváros számára, amely szerint a válaszadók 49 százaléka átadná a gyalogosoknak a rakpartot, ebből mindössze 17 százalék az, aki teljesen, miközben 32 százalék csak részlegesen, 43 százalék pedig fenntartaná az autóforgalmat.
Karácsony ezekkel a számokkal akarja alátámasztani az igazát, azonban az Index is végzett egy kutatást az olvasói körében, ahol kicsit más adatok jöttek ki: 30 283 voksból 20 006-an, azaz 66 százalék fenntartaná a forgalmat a pesti alsó rakparton, és mindössze 21 százalék tenné teljesen autómentessé azt, miközben 12 százalék keresne kompromisszumot.
A hirado.hu idézi a Magyar Autóklub jogi képviselőjét, Tóth Zsuzsannát, akitől azt kérdezték, hogy ideológiai vagy szakmai megfontolások vezérlik-e Karácsonyt:
„Ma sem hobbiból autóznak az emberek a rakparton, a belvárosban és sehol, az megy oda, akinek ott van dolga. És különösen a vállalkozók is nagyon határozottan érvelnek amellett, hogy nem lesz, aki felújítja az épületeket, nem lesz, aki szállít a különféle vendéglátó egységeknek, a hajóknak. A taxisok már most is azt mondják, hogy nem szívesen vállalnak a fuvart a VII.-VIII. kerületbe” – mondta.
Kiemelik, hogy rakpart és a Lánchíd autómentesítése azt jelentené, hogy a jövőben az eddigieknél is nagyobb dugók lennének Budapesten. Szakemberek szerint Budapest észak–déli összeköttetése megszűnne, ráadásul az átterelt forgalom miatt a környéken lakók életminősége is romlana, nem beszélve arról, hogy nőne a légszennyezettség.