Nátrium-ionos akkumulátorokkal enyhíthetik a krónikus lítiumhiányt

Dolgozók egyedi szabadalom alapján elektromos jármûvek akkumulátor házaihoz tartozó biztonsági záróegységeket készítenek magas hatásfokú automata lézerhegesztési technológiával a dél-koreai Shinheung Sec monori akkumulátor-alkatrész gyárában 2018. március 26-án. Az elektromos autók akkumulátoraihoz alkatrészeket gyártó cég nyolcmilliárd forintos beruházását kiemelt fejlesztésként 769 millió forinttal támogatta a magyar kormány. MTI Fotó: Mohai Balázs
not image

Nagy Noel

2021. augusztus 7. - 21:08

A kínai akkumulátorgyártási óriási, a CATL egy nátrium-ionos akkumulátor fejlesztésébe kezdett, hogy enyhítse a lítiumkészletekre helyezedő nyomást, amely 2022-re már hiányokat is okozhat.

A világ egyre inkább törekszik arra, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását számottevően csökkentse, melyben integráns szerepet játszik az elektromos autókra való átállás a benzines, dízeles és hibrid autókról.

A zöld jövő azonban egyben azt is jelenti, hogy más forrásokat kell teljes mértékben kimeríteni, itt jönnek képbe az olyan ásványkincsek, amelyek nevét az elmúlt évek során többször lehetett hallani: lítium, kobalt és nikkel.

Mindhárom esetében felmerültek már komoly aggályok, különösen a kitermelés körülményeit illetően, amely sokszor gyermekmunkát vagy egyenesen rabszolgamunkát vesznek igénybe, például a Kongói Demokratikus Köztársaságban.

Ezek a készletek is végesek azonban, ami az autógyártók talán legnagyobb rémálma, mert az hiányhoz és magasabb árakhoz vezet, aminek óhatatlan következménye, hogy a vásárlók száma vissza fog esni.

Éppen ezért az autóipar mindent megtesz annak érdekében, hogy enyhítse ezt a nyomást és alternatívát találjon a lítium-ionos akkumulátoroknak, amelyek nélkül egészen konkrétan nem működik egy elektromos autó – írja a Reuters.

Itt jön képbe a kínai CATL, amely bejelentette, hogy rövidesen kialakítja a megfelelő ellátási láncot ahhoz, hogy 2023-tól kezdődően nátrium-ionos akkumulátorokat gyártson, amely ugyan kisebb energiasűrűségű, mint a lítium-ionos modellek, de gyorsabban töltődnek és ellenállóbbak a hidegnek.

Williams Adams, a Fastmarkets piacfigyelő szervezet fémügyi és akkumulátorügyi részlegének vezetője kijelentette, hogy a CATL tervei enyhíteni fogják a nyomást és abszolút B-tervként szolgálnak, ha nem lesz elegendő lítium.

A Fastmarkets becslései szerint egyébként a lítiumpiac már a jövő évtől kezdődően deficitbe fog átcsapni, 2025-re pedig meg fog triplázódni a kereslet évi 1.12 millió tonnára. A nátrium-ionos akkumulátor azonban pont azért jó, mert nem tartalmaz sem lítiumot, sem kobaltot, sem nikkelt.

Ez a három pedig az, amit elsődlegesen használnak a különböző akkumulátor-technológiákhoz, így a nikkel-kobalt-alumíniumos (NCA); a nikkel-kobalt-mangán (NCM) és a lítium-ion-foszfát (LFP) akkumulátorokhoz egyaránt.