Ennyi idő alatt térülhet meg a magyar reptér vételára
Dömötör Csaba arról is beszélt, éves szinten mekkora bevétele lehet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek.
Az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb üzleti tranzakciója volt a magyar reptér átvétele, visszavásárlása, amit hosszú előkészületek előztek meg. A magyar kormány számos szakértőt vont be a tárgyalásokba, hogy a lehető legjobb üzletet kössék meg Magyarország számára.
Kiemelt fontossággal bír a repülőtér átvétele, különösen ezekben az időkben, amikor már a kevésbé tehetős réteg is elkezdett utazni, szerte a világon. Budapest a világ egyik legszebb városa, így létfontosságú, hogy egy igazán jól működő repterünk legyen.
Számos változtatás várható a közeljövőben, köztük nagy beruházásokkal, átalakításokkal. Ezek közé tartozik a gyorsforgalmi normális kiépítése, és így tovább. Az sem mellékes, hogy mekkora bevételt termelhet éves szinten a repülőtér, amiről Dömötör Csaba számolt be.
Akár 60-80 milliárd forint bevétel is lehetséges
A becslések szerint évente akár 60-80 milliárd forint bevétele lehet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek – írta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.
Dömötör Csaba a bejegyzésben azt írta: az elmúlt napokban jó pár baloldali médium jelentetett meg cikket a repülőtér visszavásárlásával kapcsolatban, amelyek közös jellemzője, hogy azt érzékeltetik, a magyar államnak nem éri meg a tranzakció. Érvelésükben azonban figyelmen kívül hagynak pár alapvető körülményt és tényt – tette hozzá.
Az államtitkár szerint az érvelések nem veszik figyelembe, hogy a budapesti reptérnek folyamatosan és látványosan növekszik a forgalma, már most is a rekordszintet közelíti, és rövidesen meg is haladja azt, ami a bevételeket is növeli.
16,5 év alatt megtermeli a vételárat
Így a 2022-es 30 milliárd után a jövőben nagyságrendileg is nagyobb éves nyereséget hozhat a magyar államnak – tette hozzá. Dömötör Csaba hangsúlyozta, hogy ráadásul, a hazai tulajdonba került cég a nyereségen túl korábban tulajdonosi hiteleket is nyújtott, az ezekből származó kamat mostantól szintén jövedelmet hoz a tulajdonosnak, azaz a magyar államnak, s ennek nagyságrendje az osztalékkal közel azonos mértékű.
„Összesítve, a két jövedelemforrás konzervatív várakozás szerint is évi 60-80 milliárd forintot tehet ki, ami sikeres reptér-üzemeltetéssel a jövőben jelentősen növelhető” – fogalmazott a politikus.
Úgy folytatta, hogy az ilyen esetekben gyakran vetik össze a vételárat a jövedelmezőséggel, ha ezt nézzük, akkor az említett médiumok állásfoglalásával szemben a magyar tulajdonba kerülő repülőtér 16,5 év alatt megtermeli a vételárat, majd a koncesszió hátralévő közel 40 éve alatt is folyamatosan nagy bevételt biztosít Magyarországnak.
Pénzügyi szempontok
Dömötör Csaba a bejegyzésben kiemelte, hogy a pénzügyi szempontok mellett ugyanennyire fontos, hogy a budapesti repülőtérnek nem eltúlozható stratégiai jelentősége, gyakorlatilag monopolhelyzete van.
Az államtitkár alapvető nemzeti érdeknek nevezte, hogy az ilyen vállalatok ne legyenek külföldi kézben. Háborús helyzetben pedig még nagyobb a jelentősége annak, hogy hazai kézben legyenek – fűzte hozzá.
„A baloldali kormányok megmutatták már, hogy mi az alternatíva. Napi költségvetési szükségletek szerint áron alul privatizálták a stratégiai ágazatok vállalatait. A profitot az új tulajdonosok külföldre vitték, a munkavállalók egy részét sok helyen elbocsátották, az ígért fejlesztéseket pedig rendre elhanyagolták. Ennek árát azóta is fizeti az egész ország. Miért kellene hagynunk, hogy ezután is így legyen?” – írta Dömötör Csaba.
Liner/MTI