Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
354,16 Ft
Euró
394,02 Ft
Font
467,74 Ft
Bitcoin
58,143 $

Ennyi idő alatt térülhet meg a magyar reptér vételára

Dömötör Csaba arról is beszélt, éves szinten mekkora bevétele lehet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek.

...svg content...Fotó: A globális informatikai hibára figyelmeztető fellirat a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2024. július 19-én. Világszerte informatikai hiba akadályozza a repülőterek, a légitársaságok, a vasutak, a bankok és más nagy számítástechnikai rendszerek működését. Több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt. MTI/Máthé Zoltán
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő

Az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb üzleti tranzakciója volt a magyar reptér átvétele, visszavásárlása, amit hosszú előkészületek előztek meg. A magyar kormány számos szakértőt vont be a tárgyalásokba, hogy a lehető legjobb üzletet kössék meg Magyarország számára.

Kiemelt fontossággal bír a repülőtér átvétele, különösen ezekben az időkben, amikor már a kevésbé tehetős réteg is elkezdett utazni, szerte a világon. Budapest a világ egyik legszebb városa, így létfontosságú, hogy egy igazán jól működő repterünk legyen.

Számos változtatás várható a közeljövőben, köztük nagy beruházásokkal, átalakításokkal. Ezek közé tartozik a gyorsforgalmi normális kiépítése, és így tovább. Az sem mellékes, hogy mekkora bevételt termelhet éves szinten a repülőtér, amiről Dömötör Csaba számolt be.

Akár 60-80 milliárd forint bevétel is lehetséges

A becslések szerint évente akár 60-80 milliárd forint bevétele lehet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek – írta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.

Dömötör Csaba a bejegyzésben azt írta: az elmúlt napokban jó pár baloldali médium jelentetett meg cikket a repülőtér visszavásárlásával kapcsolatban, amelyek közös jellemzője, hogy azt érzékeltetik, a magyar államnak nem éri meg a tranzakció. Érvelésükben azonban figyelmen kívül hagynak pár alapvető körülményt és tényt – tette hozzá.

Az államtitkár szerint az érvelések nem veszik figyelembe, hogy a budapesti reptérnek folyamatosan és látványosan növekszik a forgalma, már most is a rekordszintet közelíti, és rövidesen meg is haladja azt, ami a bevételeket is növeli.

16,5 év alatt megtermeli a vételárat

Így a 2022-es 30 milliárd után a jövőben nagyságrendileg is nagyobb éves nyereséget hozhat a magyar államnak – tette hozzá. Dömötör Csaba hangsúlyozta, hogy ráadásul, a hazai tulajdonba került cég a nyereségen túl korábban tulajdonosi hiteleket is nyújtott, az ezekből származó kamat mostantól szintén jövedelmet hoz a tulajdonosnak, azaz a magyar államnak, s ennek nagyságrendje az osztalékkal közel azonos mértékű.

„Összesítve, a két jövedelemforrás konzervatív várakozás szerint is évi 60-80 milliárd forintot tehet ki, ami sikeres reptér-üzemeltetéssel a jövőben jelentősen növelhető” – fogalmazott a politikus.

Úgy folytatta, hogy az ilyen esetekben gyakran vetik össze a vételárat a jövedelmezőséggel, ha ezt nézzük, akkor az említett médiumok állásfoglalásával szemben a magyar tulajdonba kerülő repülőtér 16,5 év alatt megtermeli a vételárat, majd a koncesszió hátralévő közel 40 éve alatt is folyamatosan nagy bevételt biztosít Magyarországnak.

Pénzügyi szempontok

Dömötör Csaba a bejegyzésben kiemelte, hogy a pénzügyi szempontok mellett ugyanennyire fontos, hogy a budapesti repülőtérnek nem eltúlozható stratégiai jelentősége, gyakorlatilag monopolhelyzete van.

Az államtitkár alapvető nemzeti érdeknek nevezte, hogy az ilyen vállalatok ne legyenek külföldi kézben. Háborús helyzetben pedig még nagyobb a jelentősége annak, hogy hazai kézben legyenek – fűzte hozzá.

„A baloldali kormányok megmutatták már, hogy mi az alternatíva. Napi költségvetési szükségletek szerint áron alul privatizálták a stratégiai ágazatok vállalatait. A profitot az új tulajdonosok külföldre vitték, a munkavállalók egy részét sok helyen elbocsátották, az ígért fejlesztéseket pedig rendre elhanyagolták. Ennek árát azóta is fizeti az egész ország. Miért kellene hagynunk, hogy ezután is így legyen?” – írta Dömötör Csaba.

Liner/MTI