Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Így kérdezhető le a nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő

Így kérdezhető le a nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő

Így kérdezhető le a nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő
Shutterstock

Az ehhez szükséges lépések követésével könnyedén megvalósítható a dolog.

A szolgálati idő azoknak az időszakoknak az összessége, amelyeket a nyugdíjrendszer elismer, és amelyeket számításba vesznek a nyugdíjjogosultság és a nyugdíj összegének megállapításánál. A szolgálati idő az az időszak, amelynek során valaki nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett volt, vagy a munkáltatójával történő megállapodás alapján fizetett. A teljes öregségi nyugdíjhoz jelenleg a nyugdíjkorhatár betöltése mellett legalább 20 év szolgálati idő szükséges. Fontos, hogy a szolgálati idő nem azonos a nyugdíjszámításhoz figyelembe vehető jogosultsági idővel.

Az magában foglalja a keresőtevékenységgel szerzett szolgálati időt és a gyermekneveléssel töltött időket is – emlékeztet a 24.hu a hovege.hu összegzésére hivatkozva. A portál az ügyintézés lépéseit mutatja be, amelyhez az első, hogy nyissuk meg a böngészőben a www.magyarorszag.hu-t. Jelentkezzünk be az Ügyfélkapu+-ba (hitelesítő alkalmazással vagy e-mailes kóddal). A bal oldali menüsorban kattintsunk a „Nyugdíj” fülre, ekkor láthatóvá válnak a különböző szolgáltatások, ügyintézési lehetőségek. Itt az „Adategyeztetés, megállapodás” alpontra lesz szükség, kattintsunk rá.

5 különböző lehetőség közül tudunk választani, de ha a szolgálati időről kérnénk információt, akkor már csak kettő jöhet számításba: 1. Nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő adatok egyeztetése iránti kérelem (NY_AEKER_02) és 2. a hatósági nyilvántartásban szereplő nyugdíjbiztosítási adatokról igazolás kérése (NY_NYKIVONAT_01). Ha azt szeretnénk, hogy a nyugdíjbiztosító hivatalosan megállapítsa, mennyi szolgálati időt ismer el számunkra, akkor az egyeztetési eljárást kell kezdeményeznünk a NY_AEKER_02 nyomtatvánnyal – magyarázzák.

Ez egy részletes vizsgálat, amelynek végén határozatot kapunk, és lehetőségünk van hiányzó vagy hibás adatok javítására is. Míg ha csak szeretnénk betekinteni abba, hogy jelenleg milyen jogviszonyokat, kereseteket és egyéb adatokat tartanak nyilván rólunk, akkor elegendő a NY_NYKIVONAT_01 formanyomtatvány. Ez alapján egy kivonatot kapunk, amely felsorolja a bejelentett adatokat, de nem számolja össze a szolgálati időt, és nem jár hivatalos elismeréssel. Ha adategyeztetést kérnénk, akkor az eljárás kezdetén a nyugdíjbiztosító elküldi a nyilvántartásban lévő adatokat. Ezek között szerepelnek a bejelentett jogviszonyok, a biztosítási és szolgálati időszakok (például gyed, gyes), a keresetek.

Továbbá a Nők40-hez szükséges jogosultsági idők is. Ami nincs a kimutatásban: azok az időszakok, amelyek után nem kellett járulékot fizetni (például a sorkatonai szolgálat vagy a nappali tagozatos tanulmányok) – teszik hozzá. Ha az első pontot választjuk, azaz az adategyeztetést, kattintás után feljön egy sor fontos tudnivaló a nyugdíjbiztosítási adatok lekérdezéséről és kérelem kitöltéséről. Az oldal tetején található a „Ügyintézés indítása” gomb, erre kattintsunk. Majd az ügyintézés indítása után megjelenik ez az űrlap, amely már tartalmazza a kérelmező adatait, azaz a saját adatainkat. Ha lentebb görgetünk, akkor kiválaszthatjuk, hogy kinek a nevében szeretnénk lekérni az adatokat.

Alapból „A saját nevemben járok el.” lehetőség van megjelölve. Az adatkezelési irányelvek elfogadása után jön maga a kérelem az adategyeztetés lefolytatására. Itt lehet dokumentumokat csatolni, illetve a közleményben jelezhetjük, van valamilyen kérésünk, kérdésünk az egyeztetéssel vagy az adatokkal kapcsolatban. Lejjebb görgetve ellenőrizhető, hogy az űrlap megfelelően került kitöltésre, szerepel-e minden szükséges adat. Nézzük át, javítsuk, ha a szükséges, majd küldjük be. Az igazolás kérésénél is hasonló a menetrend, a lépések adják magukat, a felhasználó itt már útmutató nélkül is gyorsan eligazodik.


Korábban egyébként arra is kitértünk, hogy azok számára, akik meghatalmazott útján veszik át postai küldeményeiket, időszerűvé vált a meghatalmazások megújítása. A Magyar Posta érintett ügyfelei számára 2025. december 31-ig van lehetőség, hogy 2026 januárjától is érvényben maradjon a szolgáltatás. Mivel a lejáró meghatalmazások száma mintegy 2 millió, érdemes már most elvégezni a megújítást, így elkerülhetők a későbbi torlódások, és biztosítható a postai ügyintézés zavartalansága. A folyamat egyszerű, személyesen és online is elvégezhető. Ennek részleteiről itt írtunk.