Összefogtak a légitársaságok az éghajlatvédelem érdekében
Az Európai Bizottság reformcsomagja csak az EU-n belüli járatokra vonatkozik, pedig a széndioxid-kibocsátás 60 százalékát az unión kívülre induló vagy onnan érkező járatok generálják.
Az easyJet, Ryanair, Jet2 és Wizz Air légi társaságok az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E) összefogva követelik, hogy célállomástól független, azonos szabályok vonatkozzanak az európai repülőterekről induló valamennyi járatra.
Az Európai Bizottság az „Irány az 55%!” csomag részeként a kibocsátáskereskedelmi rendszer légi közlekedésre vonatkozó szabályainak reformját javasolja, ugyanakkor ez a szabályozás csupán az EU-n belüli járatokat érintené, pedig a szén-dioxid kibocsátás 60 százalékáért az EU határain kívülre induló vagy onnan érkező járatok felelősek.
A négy nagy légitársaság és a T&E közös álláspontja szerint egyenlően kell elosztani a feladatokat minden szereplő között annak érdekében, hogy 2050-re a légi közlekedési ágazat szén-dioxid-mentessé váljon – számolt be a Delina.
„Abszurd, hogy például a Brüsszelből Madridba vagy Budapestre repülő embereknek széndioxid-adót kelljen fizetniük, de a New Yorkba vagy Szingapúrba tartó, sokkal szennyezőbb utakra vállalkozók mentesüljenek alóla. Itt az ideje, hogy az EU véget vessen ennek az anomáliának, és a légi közlekedés összes kibocsátása megjelenjen a széndioxid-piacon”
– nyilatkozta William Todts, a T&E igazgatója.
A légitársaságok vezetői is kifejtették véleményüket állásfoglalásuk mellett. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint minden légitársaság azt állítja, elkötelezett a széndioxid-mentesítés mellett, a tettek azonban hangosabban beszélnek, mint a szavak. Véleménye szerint semmi sem szól egyes járatok, különösen a legszennyezőbbek mentesítése mellett.
Az easyJet vezére, Johan Lundren arról beszélt, a légi közlekedésnek többet kell tennie az éghajlatváltozás ellen, ezért is állnak ki a nulla kibocsátású technológiák mellett. Ebből azonban az egész iparágnak ki kell vennie a részét, beleértve a nagy távolságú járatokat üzemeltető légitársaságokat is, nem engedhető meg az uniós szabályozás alóli mentességük.
Hasonló véleményen van Váradi József, a Wizz Air csoport vezérigazgatója is. Úgy fogalmazott, a vállalat minden légitársaságot arra ösztönöz, hogy vegye ki a részét a légi közlekedési ágazat széndioxid-mentesítéséből, de ahhoz, hogy az „Irány az 55%!” csomag hatékony legyen, az intézkedéseknek minden induló járatra vonatkozniuk kell, a széndioxid-kibocsátás nem áll meg az EU határainál.
A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András megjegyezte, az idő sürget, és ameddig nem történik meg minden járat bevonása a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe, a tagországoknak kell tenniük az ügy érdekében. Németország például utazási távolságtól függő repülőjegyadót vetett ki minden járatra, de a légitársaságoknak és reptereknek nyújtott összes állami támogatást is be kellene szüntetni.