Lázár János bejelentette, bevezetik a késési biztosítást a MÁV-nál
A miniszter nehezményezte, hogy szerinte „példátlan lejárató kampány” zajlik a MÁV ellen.
Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán KözlekedésInfó címmel tartott sajtótájékoztatót, ahol bejelentette, hogyan tervezik a közlekedés fejlesztését a következő évben.
A miniszter köszönetet mondott a tömegközlekedést igénybe vevő utasoknak, akik tavaly 114 milliárd forint értékben vásároltak jegyet, s méltatta türelmüket is. Ugyanakkor nehezményezte, hogy szerinte „példátlan lejárató kampány zajlik a MÁV ellen”, noha végül mégis elismerte, hogy a rendszerben valóban vannak nagyon komoly problémák.
Lázár kiemelte, a magyar tömegközlekedés az elmúlt évben rekordszámú utazást bonyolított le. Hangsúlyozta, 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóhasználatról a tömegközlekedésre, ami hozzájárult az ország károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez.
Miniszteri vállalások az idei évre
Lázár 10 konkrét vállalást jelentett be, melyeket elmondása szerint 2025-ben kíván teljesíteni. Az intézkedések célja, hogy javítsák a közlekedés színvonalát és az utasok elégedettségét.
Június 1-től a MÁV és Volán járatain késési biztosítás lép életbe: ha egy vonat vagy busz 20 percnél többet késik, az utasok visszakaphatják a jegyár felét. Bérlettel rendelkező utasok esetében, ha öt alkalommal tapasztalnak 20 perces késést, 10 százalék kedvezményt kapnak. Ehhez a MÁV+ alkalmazásban aktiválni kell a késési biztosítást.
Lázár ígérete szerint 2026. január 1-ig a MÁV és Volán csoport összes, mintegy 1000 mosdóját felújítják. A nagyobb pályaudvarokon a mosdóhasználat fizetős lesz, de a MÁV-csoport utasai számára ingyenes. Áprilistól minden InterCity járaton lesznek takarítók, hogy a vonatok tisztábbak és rendezettebbek legyenek.
Egy éven belül 1000 új buszt vásárolnak, ami jelentős bővítést jelent a Volán jelenlegi, 5700 járműből álló flottájához. Az első 500 busz idén érkezik, a következő 500 pedig a jövő év első felében. Ennek pedig már bőven ideje volt, mivel a jelenleg üzemelő 200 villanymozdonyból mindössze 50 korszerű. 2026 nyaráig Lázár ígérete szerint minden második mozdony megújul, így jelentősen nő a flotta hatékonysága és megbízhatósága.