Kutatás: a magyarok negyedének egy árva forintja sem marad a hónap végére
A megkérdezettek 23,6%-a azonban minden egyes kiadását megtervezi, míg 36,4% a főbb kiadások előtt veszi számba, az vajon belefér-e még a családi büdzsébe.
A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának (International Personal Finance) kutatásában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel, az eredményekből pedig több következtést is levontak, elsőként azt, hogy minden 4. magyar lenullázza a bankszámláját a hónap végére.
A megkérdezettek 23,6%-a azonban minden egyes kiadását megtervezi, míg 36,4% a főbb kiadások előtt veszi számba, az vajon belefér-e még a családi büdzsébe. 28,9% viszont csak néhány kiadást tervez meg előre, 8,7% pedig egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.
Hozzátették, csak fél százalékkal, de a nők hajlanak jobban a pénzügyi tervezés irányába, illetve az is megmutatkozott, hogy míg a férfiak inkább nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban – írta a Napi.hu.
Továbbá arra is fény derült, hogy minden 10. férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket, a nők esetében ugyanakkor ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5%. A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18-34 év közöttiek kevésbé szeretnek előre gondolkodni ennek kapcsán, bár 12,2% minden kiadását feljegyzi, 38,6% viszont csak a nagyobb kiadások előtt fontolja meg a dolgokat.
Idővel egyre tudatosabbak leszünk pénzügyi szempontból
Egyúttal bebizonyosodott, hogy a kor előrehaladtával nő a pénzügyi tudatosság: a 35-54 év közöttiek mintegy 20%-a vezet napi költségvetést, az 55-75 éveseknek pedig a 36,3%-a vezeti rendszeresen a kiadásait.
A válaszadók mintegy fele állította, hogy magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretekben (ez az arány magasabb a férfiak, a rendszeres megtakarítók, valamint az olyanok körében, akiknek a hónap végére sok pénze marad), ugyanakkor tény, hogy a megkérdezettek több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.
A többség (közel 30%) lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt, csaknem minden 5. válaszadó pedig nyaralásra és utazásra, míg 17,5% a gyermekei életkezdésének támogatására, illetve 11,3% autóvásárlásra tesz félre.