Világító közutak fejlesztésébe kezdtek Magyarországon
November végéig öt megyében tizenegy helyszínen, köztük jelentős idegenforgalmi célpontok környékén is dolgozni fognak az újításokon kerékpárutakon és közútszakaszokon egyaránt.
Az ITM miniszterhelyettese, Schanda Tamás elmondta, a műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá vált az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik a nyomvonalat – írta a Portfolio.
A kísérleti projekt kiterjesztéseként így öt megyében, különböző földrajzi viszonyok tesztelik tovább az innovatív megoldást. November végéig nyolc kerékpárúton festenek fel világító burkolati jeleket a Fertő-tó partján, Tihanynál, Cegléd-Nagykőrös, Tát-Nyergesújfalu, Vác-Sződliget, Zalaegerszeg-Zalalövő és Zebegény-Nagymaros között.
„A világító kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért bízhatunk abban, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után heteken belül az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal. A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel” – mondta Schanda Tamás
A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, közlekedésbiztonságát. A hazai fejlesztésű technológia népszerű pihenőövezetek, kirándulóhelyek, tömegeket vonzó turisztikai látványosságok közelében mutatkozik be a szélesebb nagyközönségnek – tette hozzá a miniszterhelyettes.
„Az úthálózat gyorsuló léptékű bővülése egyre inkább megköveteli az új megoldások bevezetését. Társaságunk ezt felismerve már 2018-ban létrehozta Kísérleti Építési Bizottságát, és pályázatot hirdetett az eredeti ötleten alapuló innovációk megtalálása, elterjesztése érdekében. Azóta több tucat innovatív termék vagy technológia kapott lehetőséget arra, hogy szakembereink felügyelete mellett bizonyítsa: a gyakorlatban, a mindennapi közlekedésben is sikerrel alkalmazható” – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.