Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $
Fotó: Unsplash/dole777

Vesztésre állnak a dezinformáció elleni harcban a közösségi oldalak

Szerző: Kornis Vivien

Az Avaaz globális civil szervezet előzetes kutatási eredményei szerint a Facebooknak, az Instagramnak, a Twitternek és a YouTube-nak sem sikerült megakadályoznia a hamis információk megosztását és terjedését a világjárvány idején.

not image

Kornis Vivien

2021. augusztus. 3 - 05:12

Az EuroNews beszámolója szerint a globális egészségügyi válság kezdete óta minden oldal vállalta, hogy a koronavírusról csak megbízható információk és tartalmak jelennek meg platformjaikon. 

Miközben Európa egy újabb jelentős járványhullámmal néz szembe, az Avaaz elemzése szerint a nagy technológiai vállalatok közül egyik sem képes a koronavírussal kapcsolatos dezinformáció és az álhírek hatékony megfékezésére. Soron kívül Változékony idő vár ránk pénteken, havas esőre is van kilátás

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezet (WHO) már korábban figyelmeztetett egy Covid-19 “infodémiára”, amely az egészségügyi válságra adott globális válasz aláásásával fenyeget. 

Az Avaaz felszólította a közösségi hálózatokat és az Európai Uniót egyaránt, hogy a klímaváltozáshoz hasonló módon kezeljék a koronavírushoz kapcsolódó féretájékoztatást.

“Sürgősen szükségünk van a “dezinformációra vonatkozó párizsi megállapodásra”, de ehhez a Big Tech platformjainak meg kell egyezniük egy erős gyakorlati kódexben” – hangsúlyozta Luca Nicotra, az Avaaz kampányigazgatója. 

Az Avaaz a vizsgálata során 240, továbbra is terjedő tényellenőrzött álhírt talált a koronavírusról a Facebookon, az Instagramon, a Twitteren és a YouTube-on. Ezeket a tartalmakat a szervezet szerint több mint 2.8 millió alkalommal lájkolták, osztották meg és kommentelték. 

Fotó: Unsplash/Claudio Schwarz

A szervezet szerint a négy nagy platform közül a YouTube teljesít a leggyengébben ebben a tekintetben: a platform a hamis információk 92 százalékát nem távolította el vagy jelölte meg valamilyen módon.

A Twitter szintén nem szerepelt jól az Avaaz vizsgálatában, a közösségi oldalon 74 százalék ez az arany, míg a Facebookon 27 százalék, az Instagramon (mely a Facebook tulajdonában áll) 7 százalék. 

A videómegosztó platform korábban azt állította, betiltotta a koronavírusról szóló, “súlyos károk okozására képes” tartalmakat és azokat, melyek ellentmondanak a WHO és a helyi egészségügyi hatóságok által nyújtott információknak. Az Avaaz megjegyezte, hogy a videók tényellenőrzése nehezebben elvégezhető, mint az írott tartalmaké vagy a képeké, de a szervezet szerint a YouTube-nak “elég ideje” volt megoldást találni erre a problémára.

A YouTube közleménye szerint a vállalat csapatain több mint 900 ezer olyan videót távolítottak el, amelyek “veszélyesek vagy félrevezetőek a koronavírushoz köthető orvosi információk terén.”

Fotó: Unsplash/NordWood Themes

A Facebook szóvivője hangsúlyozta, hogy az Avaaz elemzése nem veszi figyelembe azt a 18 millió tartalmat, amelyet a vállalat eltávolított a Facebook és az Instagram platformjairól a koronavírussal és a koronavírus elleni védőoltással kapcsolatos, álhírekhez fűződő alapelvek értelmében a járvány kezdete óta. 

„Emellett több mint 167 millió darab olyan tartalmak is megjelöltünk, melyeket a tényellenőrző partnereink hamis információként értékeltek.”

Facebook

A szóvivő hozzátette, hogy nincs egy „szabálykönyv”, amelyre támaszkodhatnak a jelenlegi helyzetben, de folyamatosan dolgoznak azon, hogy javítsák és fejlesszék a platformot.

Az Avaaz tanulmánya szerint a Covid-19-ről szóló álhírekkel és félrevezető tartalmakkal több felhasználó lépett interakcióba a Facebookon, mint bármely másik vizsgált platformon.

A szervezet elemzésének érdekes megállapítása, hogy a közösségi oldalakon és a videómegosztó platformon megosztott hamis információk csaknem fele (49 százaléka), melyeket nem távolítanak el felületeikről vagy jelölnek meg félrevezető tartalomként, valamilyen nem angol nyelvű, nagyobb európai nyelven született.

Ezzel szemben az angol nyelvű félrevezető tartalmaknak csupán 29 százalékát nem sikerül kiszűrnie a cégeknek. 

Az Avaaz szerint a koronavírushoz köthető legtöbb álhírt és hamis információt olasz (84 százalék) és portugál (62 százalék) nyelveken nem távolítják el vagy jelölik meg a platformok. A német és a spanyol nyelvű beszélők szerencsésebb helyzetben vannak, ugyanez az arány az ő esetükben 21 és 20 százalék. 

A Twitter az EuroNews megkeresésére közölte, hogy a vállalat azon dolgozik, hogy világszerte gyorsabbá válljon a koronavírushoz kapcsolódó hamis információk eltávolítása a felületén. A cég szóvivője hozzátette, hogy már a járvány kirobbanása előtt is fontos volt a Twitter számára a megbízható és hiteles egészségügyi források könnyű hozzáférhetősége a közösségi oldalon.

„A járvány kezdete óta kibővítettük és növeltük ezen erőfeszítésünkbe történő befektetéseinket. Több mint 22.400 tweetet távolítottunk el, és 11.8 millió felhasználó fiókot ellenőriztünk” – összegezte a Twitter.

Az Avaaz hangsúlyozta, hogy a Twitter és YouTube esetében az a gyakorlat, hogy a félrevezető tartalmakat a vállalatok irányelvei szerint inkább eltávolítják, mintsem megjelölik, veszélyeztetheti a szólásszabadságot.