Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Május végétől komoly változásra számíthatunk a hazai boltokban

Május 28-tól kezdődően a trükköző üzletek és webáruházak a továbbiákban már nem tehetik vonzóbbá kedvezményeiket azáltal, hogy akció előtt rövid időre megemelik áraikat.

...svg content...Twenty20
Belföld
Author image

Kulcsár Péter

Szerkesztő

Az Európai Unió az elmúlt években célul tűzte ki a fogyasztók jogainak megerősítését. Ennek eredményeként döntött a fogyasztók számára kínált termékek árának feltüntetését szabályzó uniós irányelv módosításáról, amelynek 2022. május 28-ától alkalmazandó előírásai egyértelműsítik, hogyan jelezhetik a kereskedők a leértékelések mértékét honlapjukon, hirdetéseikben, katalógusokban, a kirakatban vagy a polcokon.

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény eddig is előírta, hogy az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. Soron kívül Orbán Viktor meghívja Izrael miniszterelnökét, aki ellen elfogatóparancsot adtak ki

A fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlata szerint ez a kötelezettség azt is jelenti, hogy fel kell tüntetni az eredeti eladási árat, a kedvezmény mértékét, továbbá szerepelnie kell a tájékoztatásban a fogyasztó által ténylegesen fizetendő végső árnak is – hívta fel a figyelmet Majoros Lilla, az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.

Az uniós irányelv rendelkezéseit átültető a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló rendelet a jövőben új, egyértelmű normákat ad az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Ha a kereskedő akciót hirdet, akkor köteles megjelölni az árcédulákon a termék korábbi, azaz az akciót megelőzően, egy meghatározott ideig alkalmazott árat is.

Hogy mi minősül a termék „korábbi árának” vagy mely kereskedőket érinti változás, az az alábbiak szerint határozható meg:

  • Főszabály szerint, a „korábbi ár” a terméknek a leértékelés meghirdetését megelőző, legalább harminc napos időszakban alkalmazott legalacsonyabb ára.
  • Ha az árcsökkentés mértéke folyamatosan nő, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár (például az akció mértéke először 10, majd 20 és végül 30 százalék, harminc napon belül).
  • E szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre (gyümölcsök, rövid lejáratú italok).
  • Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor a korábbi ár a leértékelés meghirdetését megelőző, legalább tizenöt napos időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár.

Abban az esetben, ha az árengedmény „50 százalék kedvezmény” és a megelőző 30 nap legalacsonyabb ára 100.000 Ft volt, az eladónak 100.000 Ft-ot kell feltüntetnie az 50 százalékos csökkentés kiszámításához használt „korábbi” árként, annak ellenére, hogy a termék akció előtti utolsó eladási ára 160.000 Ft volt. Amennyiben az akció előtti árváltozások között 30 nap eltelik, úgy gond nélkül kiindulhatunk a magasabb árból.

Az ár feltüntetésével kapcsolatos legfontosabb szabály, hogy a kereskedők mindig gondoskodjanak arról, hogy a fogyasztó számára egyértelmű legyen, hogy mit jelentenek az egyes megjelölések az árcímkén, vagy, hogy miért vannak a korábbi árak is feltüntetve.

Ellenkező esetben a kereskedő könnyen szembetalálhatja magát a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatását ellenőrző illetékes hatósággal.