Kikerekedhet az autósok szeme az új büntetési tételek láttán
Az új kormányzati tervezet szerint szigorodnak a szabályok és emelkednek a pótdíjak az e-matrica rendszerben.
A magyar kormány átfogó reformot tervez az ország útdíjfizetési rendszerében, mely jelentős változásokat hozhat az autósok számára. A tervezet szerint módosulnak az idő alapú használati díjak, valamint az e-matricák szabályozása is. A legfontosabb változás azonban a pótdíjfizetés rendszerének átalakítása, mely magasabb díjtételeket eredményezhet a szabálysértő járművezetők számára.
A kormány indoklása szerint a módosítások fő célja a jogkövető magatartás ösztönzése és a jogosulatlan úthasználat visszaszorítása, emellett nem elhanyagolható szempont a költségvetési bevételek növelése sem. A Portfolio által ismertetett tervezet szerint a pótdíjak és pótdíjkülönbözetek mértékét és számítási módját is felülvizsgálják.
Az új rendszerben, ha valaki elmulasztja a használati díj időben történő megfizetését, pótdíjat kell fizetnie. Ennek mértéke az eredeti díj 45%-a lesz, amennyiben a tartozást még a fizetési határidő lejárta előtt rendezik. Ha azonban az autós elmulasztja ezt a határidőt, az emelt pótdíj összege már az eredeti díj 155%-ára emelkedik.
Fontos változás még, hogy a pótdíj és pótdíjkülönbözet megfizetésére a határidő lejártát követően 60 napon belül lesz lehetőség. A tervezet kitér arra az esetre is, amikor egy gépjármű ellenőrzésekor kiderül, hogy alacsonyabb árú díjkategóriába tartozó jogosultsággal rendelkezik, mint ami valójában vonatkozna rá, ilyen esetben az üzembentartónak pótdíjkülönbözetet kell majd fizetnie.
A kormány várakozásai szerint az említett intézkedések már 2024-ben jelentős, 4,78 milliárd forintnyi többletbevételt eredményezhetnek.
Az új díjszabásokról és pótdíjakról a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) honlapján tájékozódhatnak majd az autósok.
A tervezet részét képezik még az útdíjköteles útszakaszok határainak módosítása és új utak felvétele is a fizetős listára, a pontos részletek azonban egyelőre nem ismertek, mivel a több mint 2600 tételt tartalmazó lista alapján nehéz meghatározni, mely újabb szakaszok válnának fizetőssé.