Kézbesítési piac: a krónikus munkaerőhiány a karácsonyi ajándékokra is hatással lehet
Az ünnepek előtt, novemberben jellemzően felpörög az online vásárlások száma, ám a munkaerőhiány miatt a kézbesítések során eddig nem látott fennakadások jöhetnek.
Heteken belül felizzik a karácsony előtti bevásárlási szezon: több áruházlánc kínálatában már szeptember végén felbukkantak az ünnepi dekorációk, míg az internetes kereskedelemben is egyre több szezonális ajánlat csábítja a vevőket – írta meg az Economx. Az Egyenlő.hu modern szakszervezet felhívta rá a figyelmet, hogy a kézbesítési piacon jellemző, krónikus munkaerőhiány miatt a november közepétől év végéig tartó csúcsszezonban komoly akadályokba ütközhetnek a csomagszállítások.
A kézbesítésre várhatóan eleve többet kell majd várni, vagy esetenként elmaradnak a házhoz szállítások, túlterhelődnek a csomagpontok – emelték ki. A szervezet egyúttal arra is rámutatott, hogy a Packeta csomagkézbesítő cégnél nemrégiben robbant logisztikai problémák mögött is alapvetően a munkaerőhiány és szervezési hibák állhatnak.
Hozzátették, hogy az árérzékeny vásárlók közül a legtöbben előrelátók: már most terveznek az ünnepi kiadásokkal és időben felkutatják, kihasználják a kedvező ajánlatokat. Vagyis hamarosan felpörögnek a kisebb-nagyobb összegű megrendelések, ami extrém leterheltséget hoz a csomagszállításban és felerősíti az ebből fakadó kihívásokat – nyilatkozta a lapnak Bubenkó Csaba, a KDFSZ elnöke. Ezután megjegyezte: vannak olyan alvállalkozó futárcégek, ahol például már elrendelték, hogy az év végi időszakban nem, vagy csak korlátozottan mehetnek szabadságra a dolgozók. A szakértő szerint az eddigi tapasztalatok alapján szinte biztos, hogy a külföldi, főként az olcsóbb távol-keleti webáruházak (Temu, Shein) forgalma jelentősen megnő az év utolsó negyedévében, ami mögött minden bizonnyal az idehaza tapasztalható áremelkedésekre válaszul adott fogyasztói magatartást kell keresni.
A szektorban általános a munkaerőhiány
Bubenkó Csaba kijelentette, azt felháborítónak tartják, hogy a cégek arra is hivatkoznak, a kézbesítések a munkavállalók hibájából is késnek. Véleménye szerint ez nem korrekt, ugyanis a szektorban általános a munkaerőhiány. Az egyes szolgáltatóknál pedig a meglévő alkalmazottak úgy a raktárban, ahogy az ügyfélszolgálaton a vállalatok saját üzletpolitikáján alapuló, belső szabályzatok szerint járnak el.
Leszögezte: a csomagok elosztása szempontjából nincs is jelentősége annak, hogy külföldi vagy belföldi rendelésről van-e szó, vagyis nemcsak a távol-keleti vásárlások miatt késhetnek a szolgáltatással. Továbbá arról is szót ejtett, hogy valamennyi futárvállalkozás már nagy erőkkel toborozza a munkaerőt az év végi nagy hajrához. Szerinte egy ilyen kiélezett versenyben sokkal inkább a dolgozók megbecsülését kellene hangsúlyozni.
Az Egyenlő.hu úgy véli: márpedig nem lesz más módja ilyen rövid idő alatt a helyzet orvoslásának, minthogy alaposan zsebbe kell nyúljanak a csomagszállító cégek, hogy legalább az ünnepi főszezonra látványosan vonzó ajánlatokkal tudják feltölteni az üres álláshelyeket.
Az e-kereskedelem fellendülése
Mint mondta, az nem lehet érdeke a webáruházaknak, de a futárcégeknek sem, hogy a kézbesítések elakadása miatt bezuhanjon az internetes fogyasztás, mert a vásárlók óvatosságból nem mernek majd rendeléseket leadni, még itthon sem, félve attól, hogy esetleg nem kapják meg a csomagjukat – derül ki a cikkből. Korábban egyébként arról is beszámoltunk, hogy a nyári időszakban számos vásárló szembesült csomagkézbesítési nehézségekkel az online rendelések során.
Az e-kereskedelem fellendülése jelentős terhelést ró a magyarországi futárszolgálatokra, különösen a nyári szabadságolások idején, amit a munkaerőhiány még tovább súlyosbít. Az Egyenlő.hu akkori beszámolója szerint egyre gyakoribb, hogy a megrendelt csomagokat nem tudják házhoz szállítani, ehelyett a vásárlóknak kell gondoskodniuk az átvételről. Július végén pedig a GLS Hungary közleményben reagált a futárszolgálatok állítólagos nyári kézbesítési problémáiról szóló hírekre, ezzel kapcsolatban hivatalos állásfoglalást adtak ki.
A vállalat közleményében hangsúlyozta, hogy szolgáltatásuk stabil, és a nyári időszakban is a megszokott módon és minőségben kézbesítik a csomagokat. A GLS szerint a két párhuzamosan működtetett rendszerük – a házhoz szállítás és az átadópontos kézbesítés – lehetővé teszi minden vásárlói igény időben történő kielégítését.