Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Döbbenetes jelentés – két utasokkal teli repülőgép is rendkívül közel volt a tragédiához

Döbbenetes jelentés – két utasokkal teli repülőgép is rendkívül közel volt a tragédiához

Döbbenetes jelentés – két utasokkal teli repülőgép is rendkívül közel volt a tragédiához
Shutterstock/Illusztráció

Az ausztrál közlekedésbiztonsági hatóság (ATSB) jelentése szerint két, több száz utast szállító repülőgép alig néhány lábnyira kerülte el az építési területen dolgozó munkásokat a melbourne-i repülőtéren, miután a kifutópályát ideiglenesen lerövidítették.

Az első esetben egy Malaysia Airlines Airbus A330 Kuala Lumpur felé indult, amikor a felszállás során túlfutott a pályán, és mindössze hét lábnyira haladt el a munkagépektől. Alig 11 nappal később egy Bamboo Airways Boeing 787 Hanoi felé indulva szintén túlfutott ugyanazon a pályán, és kevesebb mint öt lábnyira kerülte el az építési területet.

A cikk a videó után folytatódik

Az ATSB jelentése kiemelte: „Mindkét alkalommal a sugárhajtóművek légárama érintette a munkaterületet, ahol személyzet és berendezések voltak jelen.” A kifutópályát a felújítási munkálatok miatt ideiglenesen 12 000 lábról 6 853 lábra rövidítették. Bár a személyzetet előzetesen értesítették a változásról, a jelentés szerint a pilóták nem azonosították, hogy a pálya jelentősen rövidebb.

Az ATSB főbiztosa, Angus Mitchell, így nyilatkozott: „Egyik repülőgép személyzete sem azonosította, hogy a kifutópálya jelentősen lerövidült, annak ellenére, hogy a vonatkozó NOTAM szerepelt a repülési tájékoztató csomagjukban. És bár mindkét személyzet hozzáfért az ATIS egy olyan verziójához, amely említette a rövidített pályát, a légiforgalmi irányításnak csak az időjárási információt jelezték az ATIS-ból, nem pedig a csökkentett pályahosszt.” – számolt be róla a Mirror.

Következmények és változtatások

A jelentés szerint a légitársaságok diszpécserei figyelembe vették a rövidített pályát, de ez az információ nem volt „külön kiemelve” a pilóták előzetes tájékoztatójában. Az ATSB hozzátette: „Valószínűleg azért, mert mindkét repülőgép képes volt biztonságosan felszállni a csökkentett hosszúságú pályáról, ha megfelelő teljesítménybeállításokat alkalmaztak.”

Az esetek után az Airservices Australia és a Civil Aviation Safety Authority módosította az eljárásokat, hogy a jövőben minden, a pályát érintő munkálatnál egyértelműen közöljék a rendelkezésre álló hossz változását.