Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Új autópálya-matrica érkezik januártól, de más változásokra is számítani kell

Új autópálya-matrica érkezik januártól, de más változásokra is számítani kell

Új autópálya-matrica érkezik januártól, de más változásokra is számítani kell
Facebook / Lázár János

Lázár János közlekedési miniszter bejelentette az új matricatípus bevezetését és további fejlesztéseket is kilátásba helyezett a közösségi közlekedésben.

A hazai közlekedési infrastruktúra jelentős átalakuláson megy keresztül a következő időszakban, miután Lázár János építési és közlekedési miniszter számos új intézkedést jelentett be a napokban tartott közlekedési tájékoztatóján. A tárcavezető részletesen beszámolt a MÁV-Volán-csoport működésében bekövetkezett változásokról, valamint ismertette a jövőbeni fejlesztési terveket is, amelyek között szerepel egy új, kedvezményes autópálya-matrica bevezetése is.

A cikk a videó után folytatódik

A miniszter kiemelte, hogy a MÁV dolgozóinak juttatásait 150 ezer forinttal megemelik Széchenyi Kártya formájában, továbbá rámutatott arra, hogy a vállalatcsoport gazdálkodása jelentősen javult az elmúlt időszakban az új vállalatirányítási struktúra bevezetésének köszönhetően. Lázár János véleménye szerint aránytalanul nagy kritika éri a közlekedési vállalatokat, azonban hangsúlyozta, hogy egy ilyen volumenű rendszer átalakítása hosszú folyamat, amelynek sikeréhez még sok munkára van szükség.

A beszámolóból kiderült, hogy a 2023-ban bevezetett tarifareform eredményesnek bizonyult, hiszen míg korábban havonta mindössze 600-700 ezer bérletet értékesítettek, addig mostanra ez a szám elérte az egymilliót. A MÁV-csoport átlagos bruttó bére a miniszter tájékoztatása szerint jelenleg 724 ezer forint, amely magasabb a nemzetgazdasági átlagnál, emellett pozitívumként említette azt is, hogy a szakszervezetekkel három éves bérmegállapodást is sikerült kötni.

Lázár János bejelentette, hogy december elsejétől életbe lép az új személyszállítási törvény, amelyet a miniszter „személyszállítási alkotmánynak” nevezett, mivel rögzíti a minimumszolgáltatás követelményeit. Ennek értelmében az ország valamennyi, szám szerint 3200 településének alanyi jogon biztosítani kell, hogy lakosai naponta háromszor eljuthassanak a járási központba és onnan vissza, emellett napi kétszeri eljutást kell garantálni a járásközpont és megyeközpont, valamint a megyeközpontok között, továbbá a megyeközpontok és a főváros viszonylatában is.

A KRESZ újraszabályozása kapcsán a tárcavezető elmondta, hogy a 2023 decembere óta tartó szakmai konzultációk során a legnagyobb kihívást az emberi élet védelme és a balesetek elkerülése jelenti. A tervek szerint újraszabályozzák a vezetéshez szükséges jogi feltételeket, a forgalomba helyezési feltételeket, a gépjárművek közlekedését, valamint az utak táblázási rendszerét, miközben komoly viták zajlanak többek között a rollerek és a sebességkorlátozások kérdésében is.

A miniszter közölte azt is, hogy kezdeményezte a gazdagabb önkormányzatokat terhelő szolidaritási hozzájárulás részleges leírhatóságát abban az esetben, ha az érintett önkormányzat állami vagy önkormányzati utak fejlesztésére fordít pénzt. A tervek szerint az ilyen célú kiadások 20 százaléka válhatna leírhatóvá, akár már idén, de 2026-tól mindenképpen.

A vasúti közlekedés fejlesztése terén Lázár János elmondta, hogy folytatódik a pályák korszerűsítése, melynek részeként 2026-ban 35 milliárd forintot fordítanak a lassújelek számának csökkentésére. Idén lezárják a Budapest-Belgrád vasútvonal építését, amelynek műszaki és pénzügyi tartalmát a miniszter átvilágíttatja, ehhez a német TÜV minőségbiztosító szervezetet vonják be külső szakértőként.

Az autópályák fejlesztésével kapcsolatban a tárcavezető bejelentette, hogy szeptember 15-től forgalomkorlátozás lép életbe az M1-es autópályán a bővítési munkálatok miatt, emellett januártól új díjkonstrukció is érkezik. Ennek keretében a négy érintett megyére vonatkozóan 15 ezer forintos éves matrica lesz elérhető a személygépjárművek számára.

A járműpark fejlesztése terén a miniszter több tervet is ismertetett. Ezek között szerepel 280 új InterCity-kocsi beszerzése, amellyel a hazai gyártókapacitást kívánják erősíteni, valamint száz darab fiatal, de használt motorvonat megvásárlása nyugat-európai országokból, vélhetően Németországból, Svájcból vagy Ausztriából. Uniós forrásból további 25 motorvonat beszerzése várható, emellett Kínából is vásárolhatnak járműveket, amelyről Hegyi Zsolt 50-70 távolsági motorvonat ügyében folytatott tárgyalásokat, valamint 70 dízel motorvonat bérlése is a tervek között szerepel.