Érdemes odafigyelni a megfelelő mennyiségű víz fogyasztására a kánikulában

Fotó: Unsplash/Carolien Van Oijen
not image

Kornis Vivien

2021.július.15 - 14:00

Nemcsak a túl kevés, hanem a túl nagy mennyiségű víz fogyasztása is kellemetlen tüneteket okozhat, így mindenképpen érdemes megfogadni a szakértők tanácsait arról, hogy mennyit érdemes innunk.

A test minden sejtjének szüksége  van a vízre a megfelelő működéshez, ezért a napi vízfogyasztásunkra nem csak a kánikula idején érdemes odafigyelnünk, ám a hőség során különleges jelentőséggel bírhat, hogy mennyit iszunk – hívta fel rá a figyelmet a Gyógyzóna.hu.

Életmentő jelentőséggel bírhat a nálunk lévő víz, melyek külsőleg is használhatunk. Egy keveset tarkónkra vagy a fejünkre löttyintve ugyanis lehűl a koponyacsont, illetve felfrissül az agy. Nemcsak a folyadékhiány, kiszáradás, hanem a túlzott vízfogyasztás is veszélyekkel jár.

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) javaslata szerint az egészségünk megőrzése érdekében mérsékelt aktivitás és mérsékelt külső hőmérséklet esetén nők számára átlagosan 2 liter, férfiak számára 2 és fél liter folyadékot tanácsolnak naponta. Kánikulában azonban ezt a mennyiséget növelni kell, különös tekintettel az ásványi anyagok pótlására – írja a portál. 

Ha a napi vízfogyasztásunk nagyban elmarad a szakemberek által ajánlott mennyiségtől, folyadékhiány léphet fel, melyet dehidratáltság, azaz kiszáradás követhet. Ennek árulkodó jelei a szomjúság, a fejfájás, és a bőrszárazság, de a koncentrációs képességünk romlása is. Ha nem veszünk magunkhoz elég vizet, vagy a hőség okozta verejtékezés következtében több folyadékot vesztünk, akár szédüléshez vagy ájuláshoz is vezethet a folyadékhiány.

Kellemetlen tünetekkel járhat azonban a túlhidratáltság, vagy a hyponatraemia is, melynek felismerését nehezíti, hogy elsőként a dehidratáltsághoz nagyon hasonlóan jelentkezik, például fejfájással, étvágycsökkenéssel, hányingerrel és romló tudatállapottal. Ezek a tünetek sokakat arra késztethetnek, hogy még több folyadékot vegyenek magukhoz, ami a helyzet további romlását okozhatja.

A vizelet színe azonban segíthet megállapítani, megfelelő mennyiségű folyadékot veszünk-e magunkhoz. Az ideális szín a halványsárgától a tea árnyalatáig terjed, ha viszont túl sűrűn jelentkezik az inger, és színe tiszta, átlátszó, lehet, hogy rövid idő leforgása alatt túl sok vizet fogyasztottunk. 

Érdemes észben tartani azt is, hogy a nyaraláson se egy hűsítő fröccsel, sörrel, vagy finom kávéval vegyük magunkhoz az ajánlott folyadék mennyiségét, ehelyett – vagy ezen italok mellett – fogyasszunk megfelelő mennyiségű vizet. A felmelegedéstől a frissítő folyadék mellett a testünket sapkával, kalappal, kendővel, és az árnyékban való hűsöléssel védhetjük. 

A portál javaslata, hogy figyeljünk oda a szervezetünkre, hiszen az jelzi számunkra, ha folyadékpótlásra van szüksége. Amint észleljük, hogy szomjasak vagyunk, halogatás nélkül fogyasszunk vizet, ám ez fordítva is igaz, általában érdemes csak akkor inni, ha tényleg megszomjaztunk. Fontos azonban ügyelni arra, hogy az intenzív testmozgást végzők, a várandósok és az idősek esetében ez nem mindig érvényes, hiszen az idősek például kevésbé érzik a szomjúságot, így különösen oda kell figyelniük a megfelelő mennyiségű víz elfogyasztására.