Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Megdöbbentő részletek kerültek napvilágra a felrobbant utasszállítóról, amit csak ketten éltek túl

Megdöbbentő részletek kerültek napvilágra a felrobbant utasszállítóról, amit csak ketten éltek túl

Megdöbbentő részletek kerültek napvilágra a felrobbant utasszállítóról, amit csak ketten éltek túl
Unsplash/insung yoon

Újabb megdöbbentő részletek kerültek napvilágra a tavaly év végén történt dél-koreai repülőgép-szerencsétlenség ügyében, ami során a Jeju Air egyik Boeing 737-800-as gépe a muani repülőtéren szenvedett halálos kimenetelű balesetet.

A vizsgálatban részt vevő források szerint „egyértelmű bizonyíték” támasztja alá, hogy a pilóták a madárral való ütközést követően tévesen a kevésbé sérült bal oldali hajtóművet kapcsolták le. Az eset 2024. december 29-én történt, amikor a Bangkokból érkező járat megszakított leszállást követően túlfutott a leszállópályán, és egy rádiónavigációs berendezéseket tartalmazó földtöltésnek csapódott. A baleset következtében 181 utasból és személyzetből mindössze ketten élték túl a tragédiát, így ez lett a legsúlyosabb légikatasztrófa Dél-Korea területén.

A cikk a videó után folytatódik

Egy, a vizsgálat menetére rálátással bíró, nevét elhallgató forrás a Reutersnek megerősítette: „A vizsgálóbizottság birtokában egyértelmű bizonyítékok és háttéradatok vannak, így az eddigi megállapítások nem fognak változni.” A forrás szerint a pilótafülkében rögzített hanganyag, a repülési adatrögzítő, valamint a roncsok között megtalált fizikai hajtóműkapcsoló egyaránt azt igazolják, hogy a pilóták a bal oldali – kevésbé károsodott – hajtóművet kapcsolták ki, ahelyett hogy a jobboldalit állították volna le, mely a madárütközés során súlyosabb sérüléseket szenvedett.

A dél-koreai Légi- és Vasúti Baleseteket Vizsgáló Bizottság (ARAIB) hivatalosan egyelőre nem kommentálta a felfedezést, és a baleset okairól szóló hivatalos jelentés sem jelent még meg. Ugyanakkor januárban egy előzetes jelentésben már említést tettek arról, hogy kacsamaradványokat találtak mindkét hajtóműben, de az egyes hajtóművek károsodásának mértékéről akkor még nem közöltek részleteket.

A Jeju Air közleménye

A Jeju Air közleményben reagált a fejleményekre: „Társaságunk teljes mértékben együttműködik az ARAIB vizsgálatában, és megvárja az eredmények hivatalos bejelentését.” A vizsgálat szombaton újabb feszültséget keltett, miután a hatóságok a sajtó tájékoztatását megelőzően már beszámoltak az eredményekről az áldozatok hozzátartozóinak.

Az őket képviselő ügyvédek kifogásolták, hogy az előzetes jelentés túlságosan nagy hangsúlyt helyez a pilóták döntésére, miközben szerintük nem történt meg más tényezők alapos vizsgálata. A pilóták szakszervezete szintén erőteljesen kritizálta a vizsgálat jelenlegi irányát. „Az ARAIB félrevezeti a közvéleményt azzal, hogy azt sugallja, nem volt probléma a bal oldali hajtóművel, miközben mindkét hajtóműben madármaradványokat találtak.” A szakszervezet azt is állítja, hogy a bizottság „bűnbakká akarja tenni a pilótákat”, anélkül hogy tudományos és technikai bizonyítékokat szolgáltatna arra vonatkozóan, hogy a gép valóban leszállhatott volna csupán az egyik hajtómű működtetésével.

A baleset során a gép hasra szállva ért földet, majd a töltésnek ütközve kigyulladt és részben felrobbant. A pilóták szakszervezete és az áldozatok hozzátartozóinak képviselői is kiemelték, hogy a vizsgálatnak ki kellene terjednie a leszállópálya végén található földműre is, ami szerintük jelentősen növelte a halálos áldozatok számát.

A nemzetközi szabályozás értelmében a végleges jelentésnek az eset bekövetkezte után egy éven belül kell elkészülnie. A vizsgálat végső megállapításai tehát várhatóan 2025 végén vagy legkésőbb 2026 elején láthatnak napvilágot.