Eltűnhetnek a politikai hirdetések az Instagramról és a Facebookról
A Meta állítólag a politikai hirdetések európai tilalmát fontolgatja, ugyanis egyes jelentések szerint attól tartanak, hogy nehezen tudnák betartani az új uniós kampánytörvényeket.
A hírek szerint a brüsszeli döntéshozók olyan szabályokat iktatnának be, amelyek arra kötelezik a techóriásokat (mint a Meta és a Google), hogy nyilvánosságra hozzák a politikai hirdetésekkel kapcsolatos információikat, pl. azt, hogy azokért mennyit fizettek, ki állta a számlát, s hányan nézték meg azokat.
Ám a The Guardian és a Financial Times beszámolója alapján az erre vonatkozó javaslat aggodalmat keltett a Meta vezetői körében, mivel a politikai hirdetések fogalma széles látószöget takar, vagyis nehéz lenne ezeket a szabályokat betartani. Emiatt a Meta azt fontolgatja, hogy nem kéri a politikai kampányokra szánt fizetett hirdetéseket, és így nem kerül szembe az uniós jogszabályokkal.
Az Euronews szerint a közösségi platformokat számos kritika érte világszerte, amiért ellenőrizetlen politikai hirdetéseket terjeszthettek náluk, és ezzel manipulálhattak a választásokat, s ez elsősorban a Twitter számára okozott nehézségeket, ahol Donald Trump többször rendezett „ámokfutást”.
Mindemellett a Facebook is tűz alá került, amikor kiderült, hogy orosz ügynökök felhasználói adatokat használtak fel a 2016-os amerikai elnökválasztás manipulálására. Az ún. Cambridge Analytica botrány során az említett vállalat több tízmillió Facebook-felhasználó adatait engedély nélkül adta át az ügyfeleinek, hogy segítsen a politikai hirdetések targetálásában.
Továbbá az is kiderült, hogy az EU-ban a politikai hirdetések betiltásáról szóló döntésnek nem feltétlenül lenne jelentős pénzügyi hatása, mivel a politikai hirdetések állítólag a vállalat bevételeinek viszonylag kis részét teszik ki.