Japán H3-as rakétája ismét kudarcot vallott, kiadták az önmegsemmisítő parancsot
Japán második próbálkozása a következő generációs H3-as rakétával kudarcot vallott az indítást követően, ami miatt az űrügynökség megsemmisítési parancsot adott ki.
Csapásként élheti meg a JAXA japán űrügynökség a történteket, miután a rakétát rugalmas és költséghatékony megoldásnak harangozták be. A H3-as lenne az új zászlóshajó a rakéták között, de egyelőre úgy tűnik, vannak még gondok vele.
Az első indítás több évet csúszott, majd a múlt hónapban végrehajtották a tesztet a rakétával, ami sikertelen volt. A problémát az okozta, hogy a szilárd rakétahajtóművek nem gyulladtak be, így a tesztet nem tudták abszolválni.
Kedden egy újabb indítást hajtottak végre Japán délnyugati részén található Tanegashima Űrközpont területén, ami 10 óra 37 perckor felemelkedett a magasba. A leválasztás látszólag a tervek szerint alakult, majd nem sokkal később a mérnökök észlelték, hogy baj van.
Ki kellett adni az önmegsemmisítő parancsot
A hangfelvételből kiderült, sebességcsökkenésre lettek figyelmesek, miközben a rakéta mintegy 300 kilométer magasan haladt a föld felett. Az élő közvetítés ezt követően rövid időre szünetelt, majd felvillant egy üzenet, miszerint jelenleg ellenőrzik a helyeztet, és arra kérik a nézőket, hogy várjanak.
Amikor a közvetítés újraindult, a parancsnoki központ megerősítette a rossz hírt. Végül megsemmisítő parancsot adtak ki a H3-nak, mert már nem volt lehetséges a küldetés teljesítése. Azonnali magyarázatot nem kaphatunk arra, miért nem sikerülhetett a teszt, de a JAXA várhatóan sajtótájékoztatót tart a kudarcot követően.
2022 októberében szintén kénytelenek voltak kiadni az önmegsemmisítő parancsot a szilárd hajtóanyaggal működő Epsilon rakétájuknak kilövését követően. A rakéta műholdakat szállított, hogy azokat pályára állítsák, mellyel az új technológiájukat mutatták volna be.
Összességében azonban 2003 óta ez volt az első olyan rakétaindítás Japánban, ami sikertelenül végződött. A szilárd hajtóanyagú Epsilon rakéta 2013 óta áll szolgálatban. Kisebb, mint Japán korábbi folyékony hajtóanyaggal hajtott tervezése, és a 2006-ban magas költségei miatt visszavonultatott szilárd hajtóanyagú M-5 rakéta utódja – írja a CNA.