Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Így készült a valaha volt egyik legösszetettebb sci-fi, amiből mintapélda lett

Így készült a valaha volt egyik legösszetettebb sci-fi, amiből mintapélda lett

Így készült a valaha volt egyik legösszetettebb sci-fi, amiből mintapélda lett
Northfoto

Az Eredet (Inception, 2010) Christopher Nolan egyik legambiciózusabb sci-fi filmje, aminek forgatása és előkészítése rendkívül összetett volt: hat országban zajlott, több száz fős stáb dolgozott rajta, és a látványvilágot nagyrészt praktikus effektekkel, nem pedig CGI-vel valósították meg.

Christopher Nolan már a Memento után elkezdett dolgozni az Eredet ötletén, de csak A sötét lovag (2008) sikere után kapott lehetőséget a Warner Bros.-tól, hogy megvalósítsa a nagyszabású projektet. A forgatókönyv kidolgozása hat hónapot vett igénybe, és Nolan célja az volt, hogy a tudatalatti világát realisztikus környezetben mutassa be, nem pedig teljesen digitális látványra támaszkodva.

A cikk a videó után folytatódik

A film forgatása hat országban, négy kontinensen zajlott: az Egyesült Királyságban, Marokkóban, Kanadában, Japánban, Franciaországban és az Egyesült Államokban. A párizsi jeleneteket a város ikonikus helyszínein vették fel, míg a havas hegyi akciót a kanadai Alberta tartományban rögzítették. A tokiói nyitójelenet a város kikötőjében készült, a Los Angeles-i stúdiókban pedig hatalmas díszleteket építettek.

Az egyik legnagyobb kihívás a híres „forgó folyosó” jelenet volt, amelyet CGI nélkül készítettek el. A produkció egy 30 méter hosszú, forgó díszletet épített, amelyet hidraulikus motorok mozgattak, így Joseph Gordon-Levitt valóban a falakon és a plafonon harcolt. A jelenethez több hétig tartó próbákra volt szükség, és a színész maga végezte a legtöbb kaszkadőrmutatványt.

Új technikai megoldások

A film operatőre, Wally Pfister az American Cinematographer magazinnak beszélt a forgatásról. „Az volt a célunk, hogy a lehető legtöbb effektet a kamerán belül hozzuk létre, és csak minimális digitális utómunkát használjunk.”. Ezért a város összeomlását például miniatűr modellek és robbantások kombinációjával készítették, a CGI-t csak a végső finomításra alkalmazták.

A produkcióban több száz szakember vett részt: díszletépítők, vizuális effekt szakemberek, kaszkadőrök és technikusok. Az Industrial Light & Magic (ILM) csapata dolgozott a digitális effekteken, míg a Syncopy és a Legendary Pictures biztosította a gyártást. A stáb mérete és a nemzetközi helyszínek miatt a logisztika rendkívül bonyolult volt, hiszen minden országban külön engedélyeket kellett beszerezni.

Az Eredet látványvilága lenyűgözte a közönséget: a hajló párizsi utcák, a vízzel elárasztott szobák és a hegyi erőd ostroma mind olyan jelenetek, amik újszerűen ötvözték a praktikus effekteket és a digitális technológiát. Nolan újítása az volt, hogy a tudatalatti világát nem absztrakt képekkel, hanem realisztikus, kézzelfogható környezetekkel ábrázolta, így a nézők sokkal könnyebben tudtak azonosulni a történettel.

A film költségvetése 160 millió dollár volt, a bevétel pedig világszerte elérte a 839 millió dollárt. Ez nemcsak anyagi sikert jelentett, hanem kritikai elismerést is: az Eredet 91%-os értékelést kapott a Rotten Tomatoes-on, és négy Oscar-díjat nyert, köztük a legjobb vizuális effektekért.

Az Eredet forgatása példa arra, hogyan lehet a modern sci-fi látványvilágát praktikus effektekre és valós helyszínekre építeni. A több kontinensen zajló forgatás, a hatalmas stáb, a technikai újítások és a kreatív ötletek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a film máig az egyik leglenyűgözőbb sci-fi alkotásként éljen a köztudatban.